The Physics Teaching Practice course and the student-teachers’ activity in the beginning of the supervised practicum at schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e83165

Abstract

This paper aims to present the development of the Physics Teaching Practice (PTP) course to discuss and analyze the activity of student-teachers who were starting their practicum in schools. This course, the object of our analysis, is part of the curriculum of a Physics Teacher Education Program at a Brazilian public university. This work is based on a qualitative approach and uses video recordings to record the events of the classes held during an entire academic year, when the student-teachers were initiating their practicum in schools. Our discussion and analysis are based on the Activity Theory, specifically on the concept of objectification, in such a way that we argue that the school becomes the object of the student-teachers’ activity. Thus, we focus on the PTP classes at the university and on the changes in the development of the course that occurred throughout the year. The identification of changes is due to the characterization of the PTP course in three distinct moments that, following a chronological sequence, indicate that the student-teachers experienced a process of changing perspectives from student-teacher to teacher, considering the change in needs that happened due to the beginning of the practicum at the schools. Accordingly, from this discussion, we point out to the importance of the school in the process of learning and becoming a Physics teacher.

Author Biographies

Glauco dos Santos Ferreira Silva, CEFET/RJ, Campus Petrópolis

Possui Licenciatura Plena em Física (2003) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), mestrado (2008) e doutorado (2013) em Ensino de Ciências (Modalidade Física) pela Universidade de São Paulo (USP), tendo realizado estágio no exterior (Programas de Bolsa Sanduíche da CAPES) junto ao Graduate Center of City University of New York (CUNY). Atou no Ensino Médio da rede estadual de Minas Gerais na cidade de Juiz de Fora. Foi professor substituto no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), atuando no curso de Licenciatura em Física. Atualmente, é professor efetivo do CEFET/RJ, Campus Petrópolis. Participa do Núcleo de Atividades e Pesquisa em Ensino de Física (NAPEF) deste campus e é lider do Grupo de Pesquisa Perspectivas Sociais em Ensino de Ciências (GPSEC). Orientador de mestrado no Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Educação (PPCTE) do CEFET/RJ. Representante da Região America do Sul do IOSTE no biênio 2018-20.

https://orcid.org/0000-0002-2747-720X

 

Alberto Villani, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Filosofia – Licenza – Aloisianum Facultas Philosophica (1966), graduação em Física – Laurea – Universita degli Studi di Padova (1969) e doutorado em Física pelo Instituto de Física Teórica de São Paulo (Universidade Estadual Paulista, 1972), Livre Docência pela Universidade de São Paulo (1987) e pós-doutorado pela Universitá di Bologna (1989). Atualmente, é Professor Senior da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: psicanálise e educação, formação de professores, grupos de aprendizagem.

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Published

2021-12-15

How to Cite

Silva, G. dos S. F., & Villani, A. (2021). The Physics Teaching Practice course and the student-teachers’ activity in the beginning of the supervised practicum at schools. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(3), 1561–1588. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e83165

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física