Metacognitive events present in the speeches of high school students during a didactic intervention in Physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.98030

Keywords:

Metacognition, Metacognitive Manifestations, Metacognitive Strategies

Abstract

The objective of the study is to identify and classify metacognitive events of high school students, during the performance of a set of didactic activities in the Physics discipline in a state public school in the interior of Rio Grande do Sul. The classification of events takes as reference the understanding of metacognition associated with the study the Rosa (2011) and through the transcription of the fakes of four students during six teaching episodes, initially identifies the presence of metacognitive events and, subsequently, proceeds with their classification. As a result, the study points to the presence of these elements during teaching activities and points out that those linked to the executive and self-regulatory control component are the most frequent. However, the study highlights the importance of awareness as an element that allows knowledge to be evaluated and highlights that the evaluation process, the last metacognitive element, is what allows us to reflect on the way in which executive action occurs. The study findings also show that it is not always possible to fit the students' manifestation into a specific metacognitive element, emphasizing that these elements mix and alternate so that one element can be contemplated together with another, bringing the perspective that it is It is necessary to analyze all of the students’ actions and check whether these elements were present at any time. Finally, the study points to new research possibilities based on the data analyzed. Finally, the study points to new research possibilities based on the data analyzed.

Author Biographies

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado na Universidad de Burgos – Espanha; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professora do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS.

Marivane de Oliveira Biazus, Universidade de Passo Fundo

Graduação em Física, Especialização em Física, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e Doutorado em Educação. Professora do curso de Física-L  na Universidade de Passo Fundo e na rede de educação básica pública e privada.

Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação em Ciências (UFRGS); Mestre em Ensino de Física (UFRGS); Licenciatura em Matemática (UPF); Licenciatura em Física (UFSM); Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professor do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, RS.

References

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicología Educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2. ed. Cidade do México: Editorial Trillas, 1983.

AVARGIL, S.; LAVI, R.; DORI, Y. J. Students’ Metacognition and Metacognitive Strategies in Science Education. In: DORI, Y. J.; MEVARECH, Z.; BAKER, D. (Eds.). Cognition, Metacognition, and Culture in STEM Education. Springer: Cham, Switzerland, 2018. p. 33-64.

BIAZUS, M. de O. Estratégias metacognitivas no ensino de Física: análise de uma intervenção didática no ensino médio. 2021. 277f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.

BIAZUS, M. de O.; ROSA, C. T. W. da. Material Didático: Estratégias Metacognitivas em Tópicos de Hidrostática. Produto Educacional, Passo Fundo, 2022.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BOSZKO, C. Diários de aprendizagem e os processos metacognitivos: estudos envolvendo professores de física em formação inicial. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2019.

BOSZKO, C.; ROSA, C. T. W. da; DELORD, G. C. C. Os estudos de John Dewey e o construto da metacognição: revisitando estudos e tecendo aproximações. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14767, 2023.

BRANSFORD, J. D.; BROWN, A. L.; COCKING, R. R. How people learn. Washington, DC: National Academy Press, 2000.

BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: a problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1978. v. 1. p. 77-165.

BROWN, A. L. Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In: WEINERT, F. E.; KLUWE, R. H. (Eds.). Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1987, p. 65-116.

CHEN, W.; ALLEN, C. Concept mapping: providing assessment of, for, and as learning. Medical Science Educator, v. 27, p. 149-153, 2017.

EFKLIDES, A. The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, v. 21, n. 1, p. 76-82, 2009.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, v. 34, n. 10, p. 906-911, 1979.

FLAVELL, J. H.; WELLMAN, H. M. Metamemory. In: KAIL, R. V.; HAGEN, J. W. (Eds.) Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbsum Associates, 1977. p. 3-33.

GHIGGI, C. Estratégias metacognitivas na resolução de problemas em Física. 2017. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.

HATTIE, J. Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge, 2009.

JOST, J. T.; KRUGLANSKI, A. W.; NELSON, T. O. Social metacognition: An expansionist review. In: METCALFE, J. (Ed.) Metacognition. New York: Psychology Press, 2013. p. 137-154.

MIDLEJ, J. Os diários reflexivos e os processos metacognitivos na práxis educacional de aprender. Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Ano II n. 3 p. 49-61, 2004.

MONEREO, C. La enseñanza estratégica: enseñar para la autonomía. In: MONEREO, C. Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó, 2001. p. 11-27.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL et al. How people learn: Brain, mind, experience, and school. Expanded edition. National Academies Press, 2000.

OTERO, J.; GALLÁSTEGUI, J. R. Knowledge gaps on objects about which little is known: Lack of knowledge leads to questioning on basic levels of an ontological branch. Learning and Individual Differences, v. 45, p. 193-198, 2016. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.11.009

PEIXOTO, M. de A. P.; BRANDÃO, M. A. G.; SANTOS, G. dos. Metacognição e tecnologia educacional simbólica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 31, p. 67-80, 2007.

PÉREZ, G. Metacognición social en las clases de biología. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14385, 2023

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. p. 46-76.

POZO, J.; MATEOS, M. del M. Aprender a aprender: Hacia una gestión autónoma y metacognitiva del aprendizaje. In: POZO, J. I.; ECHEVERRÍA, M. del P. P. (Coord.). Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Madrid: Morata, 2009. p. 54-69.

RIBEIRO, C. de A. G. Estratégias metacognitivas para leitura e compreensão de textos: avaliação de uma proposta no contexto do ensino de Física. 2021. 120f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.

ROSA, C. T. W. A metacognição e as atividades experimentais no ensino de Física. 2011. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

ROSA, C. T. W.; MENESES, J. Metacognição e ensino de Física: revisão de pesquisas associadas a intervenções didáticas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 2, p. 581-608, 2018.

ROSA, C. T. W.; CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Metacognição e seus 50 anos: uma breve história da evolução do conceito. Revista Educar Mais, v. 4, n. 3, p. 703-721, 2020.

ROSA, C. T. W.; CORRÊA, N. N. G.; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Metacognição e seus 50 anos: cenários e perspectivas para o ensino de Ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, n. 1, p. 267-291, 2021.

SANTOS, A. C.; ROSA, C. T. W. Metacognição e as Atividades Experimentais em Ciências: Análise da Produção em Periódicos Estrangeiros. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 21, p. e27016, 2021.

SMITH, F. X.; WAS, C. A. Knowledge monitoring calibration: individual differences in sensitivity and specificity as predictors of academic achievement. Educational Sciences: Theory & Practice, v. 19, n. 4, p. 80-87, 2019.

SOARES, C. Sei o que sei e o que não sei? O potencial metacognitivo associado à utilização de vídeos curtos em aulas de Física. 2021. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo.

TARRICONE, P. The Taxonomy of Metacognition. East Sussex: Psychology Press, 2011.

THOMAS, G. P. Changing the metacognitive orientation of a classroom environment to stimulate metacognitive reflection regarding the nature of physics learning. International Journal of Science Education, v. 35, n. 7, p. 1183-1207, 2013. https://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.778438

VEENMAN, M. V. J.; VAN HOUT-WOLTERS, B. H. A. M.; AFFLERBACH, P. Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, v. 1, n. 1, p. 3-14, 2006.

ROSA, C. T. W.; OTERO, J. Influence of source credibility on students’ noticing and assessing comprehension obstacles in science texts. International Journal of Science Education, v. 40, n. 13, p. 1653-1668, 2018.

ZHENG, X.-L.; GU, X.-Y.; LAI, W.-H.; TU, Y.-F.; HWANG, G.-J.; WANG, F. Development of the social metacognition inventory for online collaborative argumentation: construct validity and reliability. Educational technology research and development, v. 71, p. 949-9713, 2023.

ZOHAR, A.; BARZILAI, S. A review of research on metacognition in science education: current and future directions. Studies in Science Education, v. 49, n. 2, p. 121-169, 2013.

Published

2025-05-12

How to Cite

Rosa, C. T. W. da, Biazus, M. de O., & Darroz, L. M. (2025). Metacognitive events present in the speeches of high school students during a didactic intervention in Physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 42(1), 41–65. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2025.98030

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física