“Is this a joke?”: the use of memes in the brazilian manosphere to sustain misogynistic ideologies
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2025.e107177Keywords:
misogyny, memes, humor, masculinist groups, machosphereAbstract
This paper proposes a reflection on the use of humor in the discourse disseminated by sexists groups on the internet. For this purpose, memes were collected from the social media platform Instagram. Considering humor as a form of language, the analysis is based on the understanding that memes, as cultural products, also carry political dimensions. Although they may seem harmless or meaningless to many, within certain male communities, these memes can function as tools for the spread of hatred and consolidating group identities around misogynistic ideas. The analysis is grounded in a digital ethnographic approach, with an emphasis on content analysis applied to the selected memes.
References
ABRANCHES, S. Polarização radicalizada e ruptura eleitoral. In: ABRANCHES, Sérgio et al. Democracia em Risco? 22 ensaios sobre o Brasil de hoje. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. p. 11-34.
AHMED, S. Manifesto estraga-prazeres. In: AHMED, S. Viver uma vida feminista. São Paulo: Ubu, 2022.
ALVES BEZERRA, J.; RÊGO DE MENEZES, C. K. Misoginia na era digital: Explorando o Movimento Red Pill e os Desafios Legais do Combate à Misoginia Online no Brasil. Direitos Humanos e Transdisciplinaridade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 170-186, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.1887-8214.2024v2n2.70700. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/dht/article/view/70700. Acesso em: 14 jun. 2025.
ANDRADE, Mailô M. V. Os mitos do estupro e a “especial relevância da palavra da vítima em crimes sexuais”. Boletim do IBCCRIM, v. 1, 2019.
BEATO-CANATO, A. P. M.; MATTOS BRAHIM, A. C. S. de; JORDÃO, C. M. Paulo Freire em memes: caricaturas de um país dividido. Calidoscópio, v. 19, n. 4, p. 463-480, 2021. DOI: 10.4013/cld.2021.194.03.
BOSCH FIOL, E.; FERRER PÉREZ, V. A.; GILI PLANAS, M.; ANDERSON, B. S. Historia de la misoginia. Barcelona: Anthropos, 2020.
CANNITO, M.; FERRERO CAMOLETTO, R. The Rules of Attraction: An Empirical Critique of Pseudoscientific Theories about Sex in the Manosphere. Sexes, v. 3, n. 4, p. 593-607, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.3390/sexes3040043.
CANNITO, M.; MERCURI, E. Fatherhood and gender relations in the manosphere: Exploring an Italian non-resident fathers’ online forum. European Journal of Cultural Studies, v. 24, n. 4, p. 1010-1029, 2021. DOI: https://doi.org/10.1177/13675494211036967.
CHAGAS, V. Meu malvado favorito: os memes bolsonaristas de WhatsApp e os acontecimentos políticos no Brasil. Estudos Históricos, v. 34, p. 169-196, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S2178-149420210109. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/reh/issue/view/4498. Acesso em: 10 jun. 2025.
COSTA, T. Apoiando a questão atual: humor depreciativo e alteridade por meio de memes de internet. Compolítica, v. 13, n. 1, p. 57-76, 2023. Disponível em: https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/663/353. Acesso em: 30 out. 2024.
CRESCÊNCIO, C. L. As mulheres ou os silêncios do humor: uma análise da presença de mulheres no humor gráfico brasileiro (1968-2011). Revista Ártemis, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 53-75, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1807-8214.2018v26n1.42094. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/42094. Acesso em: 15 jun. 2025.
COTTEE, S. Incel (E)motives: Resentment, Shame and Revenge. Studies in Conflict & Terrorism, v. 44, n. 2, p. 93-114, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/1057610X.2020.1822589.
DE SOUZA LIMA-SANTOS, A.; DOS SANTOS, M. A. Incels e Misoginia On-line em Tempos de Cultura Digital. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 22, n. 3, p. 1081-1102, 2022.
DIAS, A. F. A.; PRADO, A. C. D. R.; SANTANA, E. M. de; NOVAES, M. L. Um gênero digital para além de sua função: construção do meme como hipertexto. In: III CONGRESSO INTERNACIONAL E V CONGRESSO NACIONAL DE MOVIMENTOS SOCIAIS E EDUCAÇÃO. Anais... UESP, 2021. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/cicnmse/article/viewFile/10034/9843. Acesso em: 20 ago. 2022.
DIGNAM, P.; ROHLINGER, D. Misogynistic Men Online: How the Red Pill Helped Elect Trump. Signs: Journal of Women in Culture and Society, Chicago, v. 44, n. 3, 2019. DOI: 44.589-612. 10.1086/701155.
ESPINOZA-BELTRÁN, I.; PÉREZ-PÉREZ, F.; SUQUI-CHIMBO, E.; ARÉVALO-SARMIENTO, J.; TENESACA-QUITUISACA, S. Comparativa entre TikTok e Instagram según estudios de caso. In: TORRES-TOUKOUMIDIS, Á.; DE-SANTIS, A.; VINTIMILLA- LEÓN, D. TikTok: Más allá de la hipermedialidad [online]. Quito: Editorial Abya-Yala, 2021.
FALUDI, Susan. Backlash: The Undeclared War Against American Women. New York: Three Rivers Press, 1991.
GARCÍA-MINGO, E.; DÍAZ FERNÁNDEZ, S. Cartografía de Investigación sobre Misoginia Online y Manosfera en España: Mirando al Futuro. Masculinities & Social Change, v. 12, n. 3, p. 293-309, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.17583/msc.11882.
HAKOKÖNGÄS, E.; HALMESVAARA, O.; SAKKI, I. Persuasion Through Bitter Humor: Multimodal Discourse Analysis of Rhetoric in Internet Memes of Two Far-Right Groups in Finland. Social Midia Society, v. 6, n. 2, 2020.
JOHANSSEN, J. Fantasy, online e misogyny and the manosphere: male bodies of dis/inibition. Nova York: Routledge, 2022.
KALIL, I.; PINHEIRO-MACHADO, R.; MURY SCALCO, L. Dreaming with guns: Performing Masculinity and Imagining Consumption in Bolsonaro’s Brazil. In: JUNGE, B; MITCHELL, S.; JARRIN, A.; CANTERO, L. (Ed.). Precarious Democracy: Ethnographies of Hope, Despair, and Resistance in Brazil. Ithaca, NY: Rutgers University Press, 2021. p. 50-61. DOI: https://doi.org/10.36019/9781978825697-006.
LAWRENCE, E.; RINGROSE, J. @NoToFeminism, #FeministsAreUgly and Misandry Memes: How Social Media Feminist Humour is Calling out Antifeminism. In: RYAN, J.; RYAN, M. (Eds.). Emergent Feminisms: Complicating a Postfeminist Media Culture. New York: Routledge, 2018. p. 211-232.
MANNE, Kate. Down Girl: The Logic of Misogyny. Oxford: Oxford University Press, 2017.
MARTÍNEZ-SANZ, R.; DURÁNTEZ STOLLE, P.; SIMÓN-ASTUDILLO, I. Los memes como discurso de odio: violencia, humor y crítica en torno a la imagen de Irene Montero. Visual Review: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual, v. 16, n. 2, 2024.
MARTINS, M. J.; LORENSET, C. C.; STEFFEN, G. T. O Discurso Antifeminista em Memes. Antares: Letras e Humanidades, v. 13, p. 3-34, 2021.
MIGUEL, L. F. O mito da "ideologia de gênero" no discurso da extrema-direita brasileira. Cadernos Pagu, Unicamp, v. 62, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202100620016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/CsFcz5vm5bLShxPN3LHDYkk/?lang=pt. Acesso em: 13. jun. 2025.
MIORANDO, G. S. Mitos, messias e salvados da pátria: sentidos de masculinidade em memes de super-heróis usados no bolsonarismo. 2024. 319p. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola da Indústria Criativa, Universidade do Rio dos Sinos, 2024.
MOTA, T. C. A. Entendendo a misoginia online: aspectos psicossociais. In: BATISTA, C. E. R.; KLAUSS, J.; FREITAS, P. G. de (Org.). Psicologia e cultura: abordagens, reflexões e implicações da psicologia na sociedade contemporânea. 1. ed. Rio de Janeiro: E-Publicar, 2023. p. 98-104.
NAGLE, A. Kill all normies. Winchester: Zero Books, 2017.
NAIDITCH, A. F. “A Cobra Vai Fumar”: a participação brasileira na Segunda Guerra Mundial. Revista Novas Fronteiras, v. 2, n. 2, 2016. Disponível em: https://fronteiras.emnuvens.com.br/RNF/article/view/57.
PASTORI, S. C. Deep learning e contenuti misogini: analisi linguistica dell'errore nei compiti di riconoscimento di misoginia nei meme. 2023. Tese (Doutorado) – Universitá degli Studi di Padova, Padova, 2023.
RAMOS, P. E. G. T.; MARTINS, A. de O. Reflexões sobre a rede social Instagram: do aplicativo à textualidade. Texto Digital, Florianópolis, v. 14, n. 2, p. 117-133, jul./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-9288.2018v14n2p117.
REGAGNAN, I.; SOUTO, B. Um homem sem sua pílula vermelha está fadado ao fracasso: desvendando o comportamento redpill. In: WOLFF, C.; SCHMITT, E. (Org.). A internet como campo de disputas de gênero. Florianópolis/SC: Cultura e Barbárie, 2024. p. 126-137.
RODERICK, I. Critical discourse studies and technology: a multimodal approach to analysing technoculture. New York: Bloomsbury Academic, an imprint of Bloomsbury Publishing PLc, 2016.
SANTOS, A. G.; SOARES, N. M. M. OS Memes vão além do humor: uma leitura multimodal para a construção de sentidos. Texto Digital, UFSC, v. 12, p. 185, 2016.
SHIFMAN, L. Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press, 2014.
VACAREZZA, N. L. Humor y política feminista en los memes de internet a favor del aborto legal en Argentina. Artefacto Visual, Madrid, v. 7, p. 112-142, 2022.
VALENTE, M. Misoginia na Internet: Uma Década de Disputas por Direitos. São Paulo: Fósforo, 2023.
Van VALKENBURGH, S. P. Digesting the Red Pill: Masculinity and neoliberalism in the manosphere. Men and Masculinities, v. 24, n. 1, p. 84-103, 2018. https://doi.org/10.1177/1097184X18816118.
VILAÇA, G. VIRGIN X CHAD: Memes de Internet da machosfera brasileira no Reddit. In: 31º ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS. Universidade Federal do Maranhão. Imperatriz - MA. 06 a 10 de junho de 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Gracila-Vilaca/publication/363626194_VIRGIN_X_CHAD_Memes_de_Internet_da_machosfera_brasileira_no_Reddit/links/6325cb020a70852150ff6c7d/VIRGIN-X-CHAD-Memes-de-Internet-da-machosfera-brasileira-no-Reddit.pdf.
VILAÇA, G.; D’ANDRÉA, C. Da manosphere à machosfera: Práticas (sub)culturais masculinistas em plataformas anonimizadas. Revista Eco-Pós, v. 24, n. 2, p. 410-440, 2021. Disponível em: https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/27703. DOI: https://doi.org/10.29146/ecopos.v24i2.27703.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isabela Rodrigues Regagnan, Jazmín Duarte Sckell

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).