First experiences of the “Playing with the Hood” Extension Project
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2025.e107210Keywords:
Interdisciplinarity, Gender and Sexuality Studies, Digital Humanities, Games, Descriptive MethodAbstract
Since October 2024, the Gender and History Studies Laboratory (LEGH/UFSC) has partnered with the non-governmental organization Prototipando a Quebrada (PAQ) to develop a digital game focused on online safety and the fight against gender-based violence in digital environments (Wolff; Schmitt, 2024). As part of the project “Safe Internet with a Critical Gender Perspective,” this joint collaboration enabled both in-person and remote meetings to guide and monitor the game’s development. In an unprecedented way, it brought together researchers and young participants from PAQ in dialogue and reflection, allowing for the production of interdisciplinary knowledge that goes beyond the university walls and unfolds into an outreach initiative called “Playing with the Quebrada”. The aim of this article is to historicize this process of maturation and effective production, which is shaped by the descriptive methodology (Marconi; Lakatos, 2017) and informed by the concept of Mundane Technology (Michael, 2003; Nemer, 2022).
References
A INTERDISCIPLINARIDADE do Projeto Internet. Spotify. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/0a4CxYKwun20R2TteACQt9?si=dN1T6tX_TZqmGRiCb5lamw. Acesso em: 10 dez. 2024.
BAILEY, J.; HENRY, N.; FLYNN, A. Technology-facilitated violence and abuse: international perspectives and experiences. In: BAILEY, J.; HENRY, N.; FLYNN, A. (org.). The Emerald international handbook of technology-facilitated violence and abuse. Leeds: Emerald Publishing Limited, 2021. p. 1-17. (Emerald Studies in Digital Crime, Technology and Social Harms). Disponível em: https://doi.org/10.1108/978-1-83982-848-520211001. Acesso em: 19 maio 2025.
BÉDARIDA, F. O ofício do historiador. São Paulo: UNESP, 1998.
BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2014.
BRASIL. Estratégia Brasileira de Educação Midiática. Brasília: Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República, 2023.
BROWN, T. Design thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CHAUVEAU, A.; TÉTART, P.. Faire de l’histoire contemporaine. Paris: La Découverte, 1999.
ELÍBIO, A.; SCHURSTER, K.; PINHEIRO, R. (org.). Tempo presente: uma História em debate. Recife/Rio de Janeiro: EDUPE/Autografia, 2019.
FAUSTINO, D.; LIPPOLD, W. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. São Paulo: Boitempo, 2023. [recurso eletrônico]
FERREIRA, M. de M. História pública no Brasil: sentidos e itinerários. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GÊNERO E HISTÓRIA. Mulheres de Luta - Ep. 1: Mulheres militantes de esquerda. YouTube, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sBtBcZwIu2Y&list=PLKdlTYoXnoNYeN9VY_cXuYa7tyNzRIl-8. Acesso em: 13 dez. 2024.
GÊNERO E HISTÓRIA. Apresentação | Projeto Políticas da Emoção e do Gênero no Cone Sul. YouTube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=CMXgpX_ffuA&list=PLKdlTYoXnoNbb5paoJ5K69WdvqAXjsdyZ. Acesso em: 13 dez. 2024.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
INTERNETLEGH. Quiz sobre jogos. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1F3SaOMJYrj7w3YWK6JCXx4m8bBgAl-3C/view?usp=drive_link. Acesso em: 10 dez. 2024.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2017.
LEFEBVRE, H. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2010.
MICHAEL, M. Between the mundane and the exotic: time for a different sociotechnical stuff. Time & Society, v. 12, n. 1, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0961463X03012001372. Acesso em: 19 maio 2025.
NEMER, D. Tecnologia do oprimido: desigualdade e o mundano digital nas favelas do Brasil. Vitória, ES: Milfontes, 2022.
SCHUTZ, A. Fundamento da fenomenologia. In: WAGNER, Helmut R. (org.). Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
INTERNETLEGH, Projeto. TikTok, 2024. Disponível em: https://www.tiktok.com/@legh.ufsc/video/7377026308561210630?_r=1&ug_source=op.auth&ug_term=Linktr.ee&utm_campaign=tt4d_profile_link&utm_source=awyc6vc625ejxp86 . Acesso em: 10 dez. 2024.
VALENTE, M. Misoginia na Internet: uma década de disputas por direitos. São Paulo: Fósforo, 2023.
WOLFF, C. S.; SCHMITT, E. (org.). A internet como campo de disputas de gênero. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/259838. Acesso em: 10 dez. 2024.
WOLFF, C. S.; SCHMITT, E. (org.). Cartilha educativa sobre violência digital de gênero: guia de conhecimento e boas práticas na internet. Florianópolis, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/259837. Acesso em: 28 fev. 2025.
WOLFF, C. (coord.). Cartilha Educativa sobre Violência Digital de Gênero: guia de conhecimento e boas práticas na internet. Florianópolis: Laboratório de Estudos de Gênero e História (LEGH - CFH); Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), 2024. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/259837/cartilha%20viol%c3%aancia%20digital_projeto%20internetlegh.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elaine Schmitt, Katharine Nataly Trajano Santos, Janaíne Kronbauer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).