Two worlds, two languages: processes of social mediation and knowledge diversity in the construction of projects for rural development
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2012v9n1p243Abstract
In face of construction of rural development patterns, intentional projects, plans and programs are put into practice by certain social actors responsible for mediating between the local and technical-scientific knowledge. The formation of these actors has been organized linked to a reallocation of political and moral principles, which make the term mediation miss the allusion to dialectical social processes; it highlights mechanistic aspects instead. Thus, there are efforts in thinking about social change among farmers and about proposals for an alternative agriculture, less subordinated to the market and less dependent on technological packages. This requires changes in way of thinking of the researchers, development agencies and farmers. In light of a recent theoretical debate, this article presents some consistencies and inconsistencies identified in social mediation process involving farmers and technicians, showing the possibility of analyzing interface situations as a way to avoid simplifications in understanding the process.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).