Tarsila do amaral – the construction of a “Brazilianness” narrative

Authors

  • Dalmo de Oliveira Souza e Silva Universidade Metodista do Estado de São Paulo, São Bernardo do Campo, SP

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2015v12n2p116

Abstract

This paper discusses the construction of a narrative about the “Brazilianness” concept, that by involving the Portuguese, indigenous and African roots on speech and on the modernist repertoire, it was opened in the 1922’s Modern Art Week. In this way, it raises Tarsila do Amaral’s work and her participation in “Pau-Brazil” and “Antropofágico” movements, by focusing on the painting Abaporu from 1928, an inspiring work of the cannibalistic movement and also a synthesis of the “Brazilianness” conception inherent in modern design.

Author Biography

Dalmo de Oliveira Souza e Silva, Universidade Metodista do Estado de São Paulo, São Bernardo do Campo, SP

Doutor em Artes pela Universidade de São Paulo. Professor titular da Universidade Metodista de São Paulo na Faculdade de Jornalismo e Relações Públicas, Campus Rudge Ramos. São Bernardo do Campo, SP.

References

Arquivo: Centro Mario Schenberg de Documentação da Pesquisa em Artes – ECA USP

Livros e Artigos:

ABRIL CULTURAL. A pintura no Brasil. Rio de Janeiro: Abril Cultural, s/d.

AMARAL, Aracy A. Tarsila sua obra e seu tempo. São Paulo: Perspectiva/Edusp, 1975 (Vol. I e II).

BATISTA, Marta Rosseti. Artistas brasileiros na escola de Paris, anos 20. São Paulo: ECA USP, 1987 (Tese apresentada à Escola de Comunicações e Artes – ECA/USP para obtenção do título de doutor).

GUIMARÃES, Juliana Batistela. O Teatro Tropicalista. São Paulo: Centro Mario Schenberg de Documentação da Pesquisa em Artes – ECA/USP – FAPESP (pesquisa nível iniciação científica), 1997.

MORAIS, Frederico. Prefácio. In: ITAÚ CULTURAL. Modernismo: anos heroicos: marcos históricos. São Paulo: Itaú Cultural, 1994, p. 9-10.

OLIVEIRA, Alecsandra Matias de. Memória da Pele – o devir da arte contemporânea afro-brasileira. Arte e Cultura da América Latina. São Paulo: Terceira Margem. Vol. XXVIII, 2º. Semestre, 2012, p.p. 35-42.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu extático na metrópole: São Paulo, sociedade e cultura nos frementes anos 20. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

SOUZA, Gilda de Melo e. Exercícios de leitura. São Paulo: Duas Cidades, 1980 (o baile das quatro artes).

Vídeo:

Modernismo: Anos heroicos, Itaú Cultural, 1994.

Site:

www. Itaucultural.org.br.

Published

2015-12-15

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade