PHYSICAL EDUCATION IN BNCC: PROCEDURES, CONCEPTS AND EFFECTS
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p188Abstract
In an attempt to meet the social demands arise public policies that envision guide the construction of curriculum proposals for systems and educational units. Among them, there is the construction of a National Base Curriculum Common, conducted by the Ministry of Education in partnership with the National Council of Education Secretaries and the Union of Municipal Education Managers. As participants in the drafting process of the two drafts that came to the stall of the public debate, we intend to contribute to the discussion about the Physical Education component and register a look behind the scenes of the process. So we try to give visibility to the procedures for preparing the document, the concepts that guided the work and the effects that are expected to cause.
References
ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
ALVES, N. Sobre a possibilidade e a necessidade curricular de uma base nacional comum. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1464 – 1479 out./dez. 2014.
APPLE, M. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982
BAUDELOT, C.; ESTABLET, R. Escuela capitalista. México: Siglo XXI, 1980.
BOBBIT, J. F. O currículo. Lisboa: Plátano, 2004.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
BOWLES, S.; GINTIS, H. La instrucción escolar en la America capitalista. México: Siglo XXI, 1981.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.
________. Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão. Brasília: MEC, 2016.
CAPARROZ, F. E. Parâmetros Curriculares Nacionais de Educação Física. In: BRACHT, V.; CRISÓRIO, R. (Orgs.). A educação física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. Campinas, SP: Autores Associados; Rio de Janeiro: Prosul, 2003.
DEWEY, J. A escola e a sociedade e a criança e o currículo. Relógio D'Água, 2002.
FABRIS, E. H. Holywood e a produção de sentidos sobre o estudante. In: COSTA, M. V. (Org.) Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000.
GRAMORELLI, L. C. A cultura corporal nas propostas curriculares estaduais de Educação Física: novas paisagens para um novo tempo. 2014. Tese. (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, 2014.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985.
LOPES, A. C.; Macedo, E. O pensamento curricular no Brasil. In A. C. Lopes, & E. Macedo (Orgs.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002.
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03 p. 1530-1555 out./dez. 2014.
MACHADO, R. B.; LOCKMAN, K. Base Nacional Comum, escola, professor. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, p. 1591-1613, out./dez. 2014
MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. (org.) Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.
NEIRA, M. G. Ensino de Educação Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
________. Análise dos currículos estaduais de Educação Física: inconsistências e incoerências. Cadernos CENPEC, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 233-254, jul-dez., 2015.
________. O currículo cultural da Educação Física: por uma pedagogia das diferenças. In: NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. (Org.). Educação Física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016,
PARAÍSO, M. A. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.40, n.140, p. 587-604, maio/agosto, 2010.
ROCHA, M. A. B. et al. As teorias curriculares nas produções acerca da educação física escolar: uma revisão sistemática. Currículo sem Fronteiras, v. 15, p. 178-194, 2015.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1991.
SILVA, T. T. (org.) O sujeito da educação: estudos foucaultiano. Petrópolis: Vozes, 1994.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SOUZA JÚNIOR, M. A constituição dos saberes escolares na educação básica. 2007. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife: Ufpe, 2007.
SOUZA JÚNIOR M, SANTIAGO E, TAVARES M. Currículo e saberes escolares: ambiguidades, dúvidas e conflitos. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 1, p. 183-196, jan-abr., 2011.
SOUZA JÚNIOR, M. et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, p. 391-411, 2011.
TYLER, R W. Princípios básicos de currículo e ensino. Rio de Janeiro: Globo, 1974.
VEIGA-NETO, A. (org.) Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.
YOUNG, M. Knowledge and control: new directions for the sociology of education. Londres: Collier-Macmillan, 1971.
ZANLORENZI, M. J.; LIMA, M. F. Uma análise histórica sobre a elaboração e divulgação dos PCN no Brasil. In: Anais do VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas, 2009, Campinas-SP. Anais do VIII Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).