THE CULTURE OF PEACE THROUGH THE PERSPECTIVE OF PE TEACHERS AT A STATE SCHOOL IN RIO GRANDE DO SUL.

Authors

  • José Paulo Reichenbach UNIVERSITY CENTER UNINTER
  • Denise Grosso da Fonseca Federal Universdidade of Rio Grande Do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p331

Abstract

In response to violence, authorities as well as the population itself seem to believe in repression as the only possibility. Given that, this work aims to understand how the physical education teacher sees the promotion of a culture of peace in school environment. We start from a theoretical framework that analyses, at first, the phenomenon of violence, the school violence and it’s variations. Then we enter the Culture of Peace Promotion theme from a train of thought that believes if the culture of violence is built cultural and socially, the Culture of Peace may as well be built from intentionally planned actions. We make use of qualitative research, using as instruments: interview, field observation and the analysis of the Projeto Político Pedagógico. We found that the teachers are knowing of the Culture of Peace, but objective and intentional actions towards that culture aren’t, yet, taken.

Author Biographies

José Paulo Reichenbach, UNIVERSITY CENTER UNINTER

Graduate student in the Pedagogical Work Organization: guidance, supervision and school management . UNINTERPorto Alegre - Rio Grande do Sul - BrazilAuthor: José Paulo Reichenbach

  zepaulop@outlook.com

Demetrius R. Ribeiro 715/202 Historical Center - Porto Alegre - RS -BRZip code 90010310 Phone: 051 97926873

Denise Grosso da Fonseca, Federal Universdidade of Rio Grande Do Sul - UFRGS

Denise Grosso da Fonseca PhD in Education from Universidade do Vale do Rio dos Sinos ( UNISINOS )

References

ABRAMOVAY, Mirian; RUA, Maria das Graças. Violência nas escolas. Brasília: Unesco, 2003.

AQUINO, Júlio Groppa. A violência escolar e a crise da autoridade docente. Caderno Cedes, Campinas, v. 19, n. 47, p. 7–19, dez. 1998.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOFF, Leonardo. Virtudes para um outro mundo possível: convivência, tolerância e respeito. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

BOSSLE, Fabiano; MOLINA NETO, Vicente. No “olho do furacão”:Uma autoetnografia em uma escola da rede municipal de ensino de porto alegre. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 31, n. 1, p. 131-146, setembro, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In. ORTIZ, Renato. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

BRASIL. Ministério Da Saúde. Violência faz mal à saúde. Brasília, 2004.

CORREA, Rosângela Azevedo. Cultura, educação para, sobre e na paz. In: MILANI, Feizi Masrour; JESUS, Rita de Cássia Dias Pereira de. Cultura de paz: estratégias, mapas e bússulas. Salvador: Edições Inpaz, 2003. p. 98-141.

DUSI, Miriam Lúcia Herrera Masotti; ARAÚJO, Claisy Maria Marinho de; NEVES, Marisa Maria Brito da Justa. Cultura da paz e psicologia escolar no contexto da instituição educativa. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 9, n. 1, p. 135-145, jun. 2005.

FILHO, Ciro Marcondes. Violência fundadora e violência reativa na cultura brasileira. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, v15, n2, p.20- 27, abr/jun, 2001.

FREIRE Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HUNTER, James C. O monge e o executivo: uma história sobre a essência da liderança. 2 ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2004

LA TAILLE, Yves de. Turista ou peregrino. Campinas, jul. 2013. Disponível em: http://vimeo.com/71441803>. Acesso em: 12 ago. 2014.

LANDIM, Maria Neide de Souza; ARAÚJO, Paulo Sérgio Medeiros de. A temática da violência escolar na percepção dos professores. Fortaleza - Ceará, 2013. Disponível em: <http://professorvirtual.org/site/wp-content/uploads/sites/2/2013/12/Artigo-Ne...pdf>. Acesso em: 8 set. 2014.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 22. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

LUZ, Araci Asinelli da. Planejando a cultura de paz e a prevenção da violência na escola. In: MILANI, Feizi Masrour; JESUS, Rita de Cássia Dias Pereira de. Cultura de paz: estratégias, mapas e bússulas. Salvador: Inpaz, 2003. p. 159 - 171.

MARIOTTI, Humberto. Diálogo: um Método de Reflexão Conjunta e Observação Compartilhada da Experiência. Thot, São Paulo, n. 76, p. 6-22, 2001.

MILANI, Feizi. Cidadania: construir a paz ou aceitar a violência? In: Cidadania mundial: a base da paz. FREITAS, M. (org.). Planeta Paz. Mogi Mirim, São Paulo. 2000.

MILANI, Feizi. Cultura de paz x violências: papel e desafios da escola. In: MILANI, Feizi Masrour; JESUS, Rita de Cássia Dias Pereira de. Cultura de paz: estratégias, mapas e bússulas. Salvador: Inpaz, 2003. p. 31 - 62.

MILANI, Feizi. Violências x cultura de paz: a saúde e cidadania do adolescente em promoção. 197 f. Tese (Doutorado). Instituto de saúde coletiva, UFBA, Salvador, 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Conceitos, teorias e tipologias de violência. In: NJAINE, Kathie; ASSIS, Simone Gonçalves de; CONSTANTINO, Patrícia. (Org.). Impactos da violência na saúde. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2013. v. 1, p. 21-42.

MUÑOZ, Manuel Alfonso Díaz. Violência e escola: o desafio ético de educar para a paz. Cultura e Comunidade, Belo Horizonte, v. 8, n. 14, p. 280-295, jul./dez. 2013.

NETTO-MAIA, Luciana de Lourdes Queiroga et. al. O professor também vivência a violência escolar? Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro, v. 3, n. 3, p. 797-803, set/dez. 2013.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos da Criança. 1959. [site]. Disponível em: < http://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10120.htm>. Acesso: 17 nov.2014

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração sobre os direitors dos povos à paz. Assembléia geral. nº 39/11. 12 de novembro de 1984. [site]. Disponível em: < http://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10120.htm>. Acesso: 17 nov.2014

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração sobre uma cultura de paz. nº 53/243, 1999. [site]. Disponível em: < http://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10120.htm>. Acesso: 17 nov.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. [Site]. Disponível em: <http://www.unesco.org.br/programas/index.html>. Acesso em: 08 set. 2014.

SEBASTIÃO, João; ALVES, Mariana Gaio; CAMPOS, Joana. Violência na escola: das política ao cotidiano. Sociologia, Problemas e Práticas, Oeiras, n. 41, p. 37-62, jan. 2003 .

SILVA, Aida Maria Monteiro. A violência na escola: a percepção dos alunos e professores. Diálogo, São Paulo, p. 10-14, 30 jun. 1997.

SPOSITO, Maria Pontes. A instituição escolar e a violência. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 104, p. 58-75, 1998.

VIANA, Nildo. Violência e escola. In. VIANA, Nildo et. al. Educação, cultura e sociedade: abordagens críticas na escola. Goiânia: Germinal, 2002.

WAISELFISZ, Júlio Jacobo. Homicídios e juventude no Brasil. Rio de Janeiro: Secretaria Geral da Presidência, 2013.

WORLD HEALTH ORGANIZATIO. World reporton violence and health. Geneva: WHO; 2002.

Published

2016-09-21

How to Cite

Reichenbach, J. P., & Fonseca, D. G. da. (2016). THE CULTURE OF PEACE THROUGH THE PERSPECTIVE OF PE TEACHERS AT A STATE SCHOOL IN RIO GRANDE DO SUL. Motrivivência, 28(48), 331–346. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p331

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)