Social-historic perspectives in the field of the media-education: contributions to the formation in Physical Education

Authors

  • Galdino Rodrigues de Sousa Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Eliane Medeiros Borges Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p194

Abstract

This article offers reflections about media-education from institutions and researchers. For the election of the subjects of the investigation, it was considered the occurrence and recurrence of the names: i) the dissertation of the master in education of the author who research, through the content analysis and from the media-education, the curricular insertion of the NTIC and the formation of professors in Minas Gerais; ii) the presents productions in the GTT “Communication and Media” of the Conbrace. The proposed dimension like guiding axis allowed reflect about the discussions, the trends and the challenges of the media-education and the social and educative conjuncture. The main point of relevance is the possibility of contribution in the training of teachers, especially in Physical Education, in face of the contemporary educational needs.

Author Biographies

Galdino Rodrigues de Sousa, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutorando em Educação Física (UFES)

Professor substituto do curso de Educação Física da UFES

Eliane Medeiros Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Doutora em Educação (Unicamp). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFJF. Coordenadora UAB, coordenadora geral do CEAD e coordenadora do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (UFJF)

References

AZEVEDO, Victor de Abreu; BETTI, Mauro; COSTA, Antônio Galdino da.; PIRES, Giovani de Lorenzi. A produção do GTT Educação Física, Comunicação e Mídia/CBCE – Período 1997-2005: estudo de uma centena de textos. Disponível em www.nepef.ufsc.br/labomidia (2007).

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação.3.ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

BÉVORT, Eveliny; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, histórias e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

BIANCHI, Paula Formação de professores e cultura digital: Observando caminhos curriculares atra-vés da mídia-educação. Tese (Programa de pós-graduação em Educação Física), UFSC. Flori-anópolis, 2014.

BIANCHI, Paula; PIRES, Giovani de Lorenzi. Cultura digital e formação de professores de Educação Física: estudo de caso na Unipampa. Revista Movimento. Porto Alegre, v.21, n.4., p. 1025-1036, out./dez. de 2015.

BRACHT, Valter. A educação física no ensino fundamental. Anais do I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais: Belo Horizonte, novembro de 2010

BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Educações Loyola, 2000.

________. Media education: Alfabetizzazione, apprendimento e cultura contemporanea. Gardolo: Erickson, 2003.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 6ª Ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2008.

FANTIN, Mônica. Midia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FERRARI, Pollyana; FERNANDES. Fábio. No Tempo das Telas: Reconfigurando a Comunicação. São Peulo: Estação das Letras, 2014.

FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 22 ed. São Paulo: Cortez, 1988.

GIRARDELLO, Gilka; OROFINO, Isabel. Crianças, cultura e participação: um olhar sobre a mídia-educação no Brasil. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 9, p. 73-90, 2012.

GONNET, Jacques. Educação e mídias. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

GUARESCHI, Pedrinho; BIZ, Osvaldo. Mídia, Educação e Cidadania: tudo o que você precisa saber sobre mídia. 2. ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2005.

LAPA, Andrea Brandão; BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância como Mídia-Educação. Perspectiva, Florianópolis, v.30, n.1, 175-196, jan./abr. 2012.

LEIRO, Augusto César Rios; PIRES, Giovani de Lorenzi; BETI, Mauro. Notas sobre o GTT de comunicação e Mídia do CBCE: história, sujeitos e desafios estratégicos. In: CARVALHO, Yara M.; LINHALES, Meily A. Política científica e produção de conhecimento em educação Física. Goiânia: CBCE, 2007

LEIRO, Augusto César Rios.; RIBEIRO, S. D. D. Pesquisa em mídia-educação (física): desafios

formativos. Caderno de Formação RBCE, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 14-25, 2014.

MENDES, Diego de Sousa. O estágio na licenciatura em educação física em perspectiva semiótica: (re)ver-se e (re)criar-se em imagens. Tese (Programa de pós-graduação em Educação), UNESP. Presidente Prudente, 2016.

PIRES, Giovani de Lorenzi. Educação Física e o discurso midiático: abordagem crítico emancipatória. Ijui/RS: Unijui, 2002

________. A pesquisa em educação física e mídia nas ciências do esporte: um possível estado atual da arte. Movimento, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 09-22, jan./ abril de 2003.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Media education: modelli, esperienze, profi lo disciplinare. Roma: Carocci, 2002.

________. Retrospectivas e Tendências da Pesquisa em Mídia-Educação no Contexto Internacional. In FANTIN, Monica e RIVOLTELLA, Pier Cesare (orgs.), Cultura Digital e Escola: Pesquisa e Formação de Professores. Campinas: Papirus, 2012, p. 17-30.

Published

2018-10-09

How to Cite

SOUSA, Galdino Rodrigues de; BORGES, Eliane Medeiros. Social-historic perspectives in the field of the media-education: contributions to the formation in Physical Education. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 55, p. 194–207, 2018. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n55p194. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n55p194. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Porta Aberta