Social-historic perspectives in the field of the media-education: contributions to the formation in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n55p194Abstract
This article offers reflections about media-education from institutions and researchers. For the election of the subjects of the investigation, it was considered the occurrence and recurrence of the names: i) the dissertation of the master in education of the author who research, through the content analysis and from the media-education, the curricular insertion of the NTIC and the formation of professors in Minas Gerais; ii) the presents productions in the GTT “Communication and Media” of the Conbrace. The proposed dimension like guiding axis allowed reflect about the discussions, the trends and the challenges of the media-education and the social and educative conjuncture. The main point of relevance is the possibility of contribution in the training of teachers, especially in Physical Education, in face of the contemporary educational needs.
References
AZEVEDO, Victor de Abreu; BETTI, Mauro; COSTA, Antônio Galdino da.; PIRES, Giovani de Lorenzi. A produção do GTT Educação Física, Comunicação e Mídia/CBCE – Período 1997-2005: estudo de uma centena de textos. Disponível em www.nepef.ufsc.br/labomidia (2007).
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação.3.ed. Campinas: Autores Associados, 2009.
BÉVORT, Eveliny; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-educação: conceitos, histórias e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.
BIANCHI, Paula Formação de professores e cultura digital: Observando caminhos curriculares atra-vés da mídia-educação. Tese (Programa de pós-graduação em Educação Física), UFSC. Flori-anópolis, 2014.
BIANCHI, Paula; PIRES, Giovani de Lorenzi. Cultura digital e formação de professores de Educação Física: estudo de caso na Unipampa. Revista Movimento. Porto Alegre, v.21, n.4., p. 1025-1036, out./dez. de 2015.
BRACHT, Valter. A educação física no ensino fundamental. Anais do I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais: Belo Horizonte, novembro de 2010
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Educações Loyola, 2000.
________. Media education: Alfabetizzazione, apprendimento e cultura contemporanea. Gardolo: Erickson, 2003.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 6ª Ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2008.
FANTIN, Mônica. Midia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FERRARI, Pollyana; FERNANDES. Fábio. No Tempo das Telas: Reconfigurando a Comunicação. São Peulo: Estação das Letras, 2014.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. 22 ed. São Paulo: Cortez, 1988.
GIRARDELLO, Gilka; OROFINO, Isabel. Crianças, cultura e participação: um olhar sobre a mídia-educação no Brasil. Comunicação, Mídia e Consumo, v. 9, p. 73-90, 2012.
GONNET, Jacques. Educação e mídias. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
GUARESCHI, Pedrinho; BIZ, Osvaldo. Mídia, Educação e Cidadania: tudo o que você precisa saber sobre mídia. 2. ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2005.
LAPA, Andrea Brandão; BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância como Mídia-Educação. Perspectiva, Florianópolis, v.30, n.1, 175-196, jan./abr. 2012.
LEIRO, Augusto César Rios; PIRES, Giovani de Lorenzi; BETI, Mauro. Notas sobre o GTT de comunicação e Mídia do CBCE: história, sujeitos e desafios estratégicos. In: CARVALHO, Yara M.; LINHALES, Meily A. Política científica e produção de conhecimento em educação Física. Goiânia: CBCE, 2007
LEIRO, Augusto César Rios.; RIBEIRO, S. D. D. Pesquisa em mídia-educação (física): desafios
formativos. Caderno de Formação RBCE, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 14-25, 2014.
MENDES, Diego de Sousa. O estágio na licenciatura em educação física em perspectiva semiótica: (re)ver-se e (re)criar-se em imagens. Tese (Programa de pós-graduação em Educação), UNESP. Presidente Prudente, 2016.
PIRES, Giovani de Lorenzi. Educação Física e o discurso midiático: abordagem crítico emancipatória. Ijui/RS: Unijui, 2002
________. A pesquisa em educação física e mídia nas ciências do esporte: um possível estado atual da arte. Movimento, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 09-22, jan./ abril de 2003.
RIVOLTELLA, Pier Cesare. Media education: modelli, esperienze, profi lo disciplinare. Roma: Carocci, 2002.
________. Retrospectivas e Tendências da Pesquisa em Mídia-Educação no Contexto Internacional. In FANTIN, Monica e RIVOLTELLA, Pier Cesare (orgs.), Cultura Digital e Escola: Pesquisa e Formação de Professores. Campinas: Papirus, 2012, p. 17-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).