Rhythmic gymnastics: experience based on unified sports on Special Olympics

Authors

  • Elisete de Andrade Leite Universidade de Taubaté
  • José Luiz Rodrigues Universidade Estadual de Campinas.
  • Maria Teresa Leitão Universidade Estadual de Campinas.
  • Keyla Ferrari Lopes Universidade Estadual de Campinas.
  • Camila Lopes de Carvalho Universidade Estadual de Campinas.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e64990

Abstract

The Special Olympics Unified Sport program enables sports practices for people with and without intellectual disabilities to work together to promote social inclusion. Based on this program, an action research was carried out to analyze the relationship between athletes with and without intellectual disabilities in rhythmic gymnastics classes based on the Unified Sport. To that end, 18 girls, 12 with intellectual disabilities and 6 without this condition, performed rhythmic gymnastics classes together for 12 weeks, with 2 weekly sessions of 2 hours each, in a sports court in Guaratinguetá, São Paulo, Brazil. At the end of the program, a semi-structured interview with non-disabled girls was used, assessing the data by content analysis. The results showed that the interaction between athletes with and without disabilities promoted improvements in the performance of athletes and enabled the construction of knowledge about the diversities, reaching attitudes of acceptance and respect for differences.

Author Biographies

Elisete de Andrade Leite, Universidade de Taubaté

Mestre em Desenvolvimento Humano e Educação, pela Universidade de Taubaté.

José Luiz Rodrigues, Universidade Estadual de Campinas.

Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas.

Maria Teresa Leitão, Universidade Estadual de Campinas.

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas.

Keyla Ferrari Lopes, Universidade Estadual de Campinas.

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas.

Camila Lopes de Carvalho, Universidade Estadual de Campinas.

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BROWN, Andrew; DOWLING, Paul. Doing research/reading research: a mode of interrogation for teaching. Londres: Routledge Falmer, 2001.

CAREY, Molly. Unified Sports: providing opportunities for students with disabilities. 2012. Recuperado de: https://media.specialolympics.org/.../sports.../unified-sports/McCar.

CARVALHO, Camila Lopes de. Reflexões sobre a inclusão na educação física escolar: a tríade legislação, conhecimento acadêmico e prática profissional. 2018. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual De Campinas, Campinas, 2018.

3

LIMA, Sônia Toyoshima; DUARTE, Edison. Atividade física para pessoas com necessidades especiais. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

GLAT, Rosana. A integração social dos portadores de deficiência: Uma reflexão. Rio de Janeiro: Viveiros de Castro, 1995a.

GLAT, Rosana. Somos iguais a vocês: Depoimentos de mulheres com Deficiência Intelectual. Rio de Janeiro: Agir, 1995b.

HAAS, Kasey. Special Olympics: An Emerging Player in the Sport for Development Field. Brown University: Special Olympics Inc., 2012. Recuperado de: https://www.specialolympics.org/

HASSALL, John; TOWNSEND, Michael. Mainstream students’ attitudes to possible inclusion in Unified Sports with students who have an intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, v. 20, n. 3, p. 265-273, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2006.00329.x

JANNUZZI, Gilberta. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

MANZINI, Eduardo. A entrevista na pesquisa social. Didática, v. 26/27, n. 1, 149-158, 1990/1991.

MCCONKEY, Roy; DOWLING, Sandra; HASSAN, David; MENKE, Sabine. Promoting social inclusion through Unified Sports for youth with intellectual disabilities: a five-nation study. Journal of Intellectual Disability Research, v. 57, n. 10, p. 923-935, jun. 2013. DOI:10.1111/j.1365-2788.2012.01587.x

PEREIRA, Sissi Martins. Ginástica Rítmica: uma abordagem escolar. Rio de Janeiro: Shape, 2000.

SHRIVER, Timothy. Effects of the Special Olympics World Games on attitudes of non-handicapped children toward persons with mental retardation. 1997. Tese (Doutorado) - University of Connecticut, Connecticut, 1997.

SILVA, Rita de Fátima; SEABRA JUNIOR, Luiz; ARAÚJO, Paulo Ferreira. Educação Física Adaptada no Brasil: da história à inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.

SIPERSTEIN, Gary. National Evaluation of the Special Olympics Unified Sports Program. 2001. Disponível :

https://media.specialolympics.org/.../sports/unified_sports_report. Acesso em: 03 mai. 2019.

SPECIAL OLYMPICS. Unified Sports Guidebook. Washington, D.C.: Special Olympics, 1992.

SPECIAL OLYMPICS. Unified Sports Handbook, 2003. Disponível em:

https://media.specialolympics.org/soi/files/sports/UnifiedSports.pdf Acesso em: 03 mai. 2019.

SPECIAL OLYMPICS. Unified Sports Models, 2012. Disponível em:

https://media.specialolympics.org/.../Unified-Sports-Models.pdf Acesso em: 03 mai. 2019.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2020-04-13

How to Cite

Leite, E. de A., Rodrigues, J. L., Leitão, M. T., Lopes, K. F., & Carvalho, C. L. de. (2020). Rhythmic gymnastics: experience based on unified sports on Special Olympics. Motrivivência, 32(61), 01–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e64990

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)