The theory of social representations in studies on the training of Physical Education teachers: mapping the production of knowledge in brazilian journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021e75977

Abstract

The objective of the manuscript is to contribute to the discussions about the training of physical education teachers from the point of view of the Theory of Social Representations, identifying how the theory has been disseminated in the main periodic productions in the area. To this end, it presents a survey based on the main journals in the area of Physical Education / Sport Sciences. The results reveal that 12 studies were published between 2002 and 2020, and it was observed that the productions on social representations of teacher education in physical education have appropriated different references, approaches and methods that make up the theoretical framework of the social representations paradigm. The manuscript suggests that the Theory of Social Representations is widespread in periodic productions in the area.

Author Biography

Felipe da Silva Triani, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade Federal do Rio de Janeiro - PPGCEE-UERJ.

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade Federal do Rio de Janeiro - PPGCEE-UERJ.

References

ALMEIDA, Angela Maria de Oliveira. Abordagem societal das Representações Sociais. Sociedade e Estado, v. 24, n. 3, p. 713-737, 2009.

ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 18-43, 2008.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. In: CAMPOS, Pedro Humberto Faria; LOUREIRO, Marcos Corrêa (Org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: Ed. UCG, 2003, p. 21-36.

GONÇALVES, Helenice Maia; SOUSA, Clarilza Prado. Articulações entre representações sociais e subjetividade: um estudo sobre a produção nacional entre 2000 e 2010. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 12, n. 27, p. 258-288, 2015.

JODELET, Denise. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001.

JODELET, Denise. Représentations sociales: un domaine en expansion. In: JODELET, Denise. (Org.). Les représentations sociales. 1ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1989, p. 31-61.

LAZZAROTTI FILHO, Ari. O periodismo científico da educação física brasileira. Motrivivência, v. 30, n. 54, p. 35-50, 2018.

LUDORF, Silvia Maria Agatti. Metodologia da pesquisa: do projeto ao trabalho de conclusão de curso. Rio de Janeiro: Appris, 2017.

MANOEL, Edson Jesus; CARVALHO, Yara Maria. Pós-graduação na educação física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 2, p. 389-406, 2011.

MOSCOVICI, Serge. A Psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2009.

RESENDE, Helder Guerra; VOTRE, Sebastião Josué. O programa de pós-graduação stricto sensu em educação física da Universidade Gama Filho: características, realizações e desafios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 24, n. 2, p. 49-73, 2003.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SÁ, Celso Pereira; ARRUDA, Angela. O estudo das representações sociais no Brasil. Revista de Ciências Humanas, v. 3, edição especial, p. 11-31, 2000.

SÁ, Celso Pereira. Representações sociais: teoria e pesquisa do núcleo central. Temas em Psicologia, v. 3, n. 1, p. 19-33, 1996.

RETONDAR, Jeferson José Moebus. As representações sociais do ato pedagógico dos professores de educação física que atuam no ensino fundamental no município do Rio de Janeiro. Motrivivência, v. 21, n. 32, p. 211-229, 2009.

SOUSA et al. Apropriação da teoria das representações sociais pelo campo acadêmico/científico da educação física no Brasil: o estado do conhecimento (2004-2016). Pensar a Prática, v. 21, n. 4, p. 796-809, 2018.

TRIANI, Felipe da Silva; MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira; NOVIKOFF, Cristina. As representações sociais de estudantes de educação física sobre a formação de professores. Movimento, v. 23, n. 2, p. 575-586, 2017.

TRIANI, Felipe da Silva; NOVIKOFF, Cristina. Representações sociais do corpo: o universo simbólico da formação de professores de educação física. Rio de Janeiro: Autografia, 2020.

TRIANI, Felipe da Silva; TELLES, Silvio de Cassio Costa. Representações sociais sobre os esportes de aventura na educação física. Interfaces da Educação, v. 10, n. 30, p. 246-267, 2019.

VASCONCELOS, Fátima; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Ancoragem da representação social da Educação Física escolar nas abordagens teóricas da educação física. Motrivivência, v. 26, n. 43, p. 164-182, 2014.

VOTRE, Sebastião Josué; Alves, Ana Paula; MELILLO, Carlos Eduardo. Abordagem radical das representações sociais. Corpus et Scientia, v. 6, n. 2, p. 11-18, 20

Published

2021-04-12

How to Cite

Triani, F. da S. (2021). The theory of social representations in studies on the training of Physical Education teachers: mapping the production of knowledge in brazilian journals. Motrivivência, 33(64), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021e75977

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)