The advances of (digital) capitalism in the 21st century and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e105128

Keywords:

Education, Society, Technologies

Abstract

Three epistemic-methodological approaches to the construction and use of technologies (hardware and software) underpin social theories and practices at the beginning of the 21st century. The first approach is characterized by the process of coding various technical objects through the development of notations, via algorithms, metadata, diagrams and computational models; the second, by the labeling of entities and movements of these entities, both animate and inanimate, so that they are more easily identifiable; and third, by the production of large amounts of data about everything that happens on Earth, transforming said data into inputs for the production of capital. From this context, this work is inserted as a theoretical activity, based on bibliographic sources, constructing an overview of the interrelations between Education and society regarding the uses of technologies, discussing the technical rationalities supported by the ideas of code construction, to carry out the various activities that are also developed by humans; of the organization of artificial memories, giving rise to the appropriation of enormous amounts of data by large transnational companies; the cataloging of all existing entities on Earth, resulting in new forms of sociability and, consequently, new ways of thinking and doing Education. The results of theoretical analysis indicate the need to carry out studies and practices in Education linked to the understanding of the modes of existence (actions and meanings) produced by the technical rationality that affects the way humans carry out sociability at the beginning of the 21st century.

Author Biographies

Nelson De Luca Pretto, Universidade Federal da Bahia

Professor Titular (e ativista) da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil. Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil, (ECA/USP/1994)

Cleonilton da Silva Souza, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil (2023). Mestre em Políticas Sociais e Cidadania pela Universidade Católica do Salvador, UCSal, Bahia, Brasil.

References

ACCOTO, Cosimo. O mundo dado - cinco breves lições de filosofia digital. São Paulo: Paulus, 2020. v. 1.

ARENDT, Hannah. Verdade e política. In: ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016. v. 1, p. 282–325.

COALIZAÇÃO DIREITOS NA REDE. Porto Alegre, [2025?]. Disponível em: https://direitosnarede.org.br/. Acesso em: 23 jun. 2023.

FREIRE, Paulo. Dialogicidade. In: FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’Água, 2005. p. 74–82.

FLUSSER, Vilém. A dúvida. São Paulo: Annablume, 2011. v. 1.

GONZALEZ, Rafael. Smart education: relaciones de saber-poder en el contexto del capitalismo contemporáneo. 2023. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, Bahia, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/37415. Acesso em: 20 ago. 2024.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. v 1.

HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020. v. 1.

IBGE. Produto Interno Bruto. Rio de Janeiro, 2025. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php. Acesso em: 23 maio 2023.

MATARIĆ, Maja. Introdução à robótica. Trad. Humberto FERASOLI FILHO, José Reinado SILVA; Silas ALVES. 1. ed. São Paulo, SP: Unesp, 2014, v 1

MAZZUCATO, Mariana. O Estado empreendedor: desmascarando o mito do setor público vs. setor privado. São Paulo: Portfolio Penguin, 2014. v 1.

MEIRA, Sílvio. Roda Viva - - Sílvio Meira. [Entrevista concedida a] Vera Magalhães. Publicada pelo canal Roda Viva do Youtube. 24 jul. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/live/tcmntVEQr2o?feature=share. Acesso em: 6 ago. 2023.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009. v. 1.

MURPHY, A.; CONTRERAS, I. Forbes Global 2000: veja quais são as maiores empresas do mundo em 2022. Forbes Brasil, São Paulo, maio 2022. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-money/2022/05/forbes-global-2000-veja-quais-sao-as-maiores-empresas-do-mundo-em-2022/. Acesso em: 23 maio 2023.

OBSERVATÓRIO DE EDUCAÇÃO VIGIADA. Mapeamento. [S. l.; s. n.], 2021. Disponível em: https://educacaovigiada.org.br/pt/mapeamento/brasil/. Acesso em: 2 jun. 2023.

ORACLE. O que é IoT? [S. l.; s. n., 2025?]. Disponível em: https://www.oracle.com/br/internet-of-things. Acesso: 20 ago. 2025.

PEIRANO, Marta. El enemigo conoce el sistema: Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención. Espanha: Debate Editorial, 2019. v. 1.

PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v 1.

PRETTO, Nelson. Das grades às redes: curriculares, de formação de professores, de instituições, de ... Parcerias Estratégicas, v. 16, p. 511–38. (32). 2011Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/1566/1/pretto_4cncti_v0_6revisado_enviadov0_3_21052010.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

PRETTO, Nelson. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia. 8. ed. Salvador: Edufba, 2013. v. 1.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo. São Paulo: Edusp, 2013.

SIMONDON, Gilbert. Do modo de existência dos objetos técnicos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2020. v. 1.

SRNICEK, Nick. Capitalismo de plataforma. Buenos Aires: Caja Negra, 2018. v. 1.

TURING, Alan. Computing machinery and intelligence. Mind, Oxford, v. LIX, n. 236, p. 433–466, Oct. 1950. Disponível em: https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433. Acesso em: 1 nov. 2024.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância:a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. São Paulo: Autêntica, 2020. v. 1.

Published

2025-12-01

How to Cite

Pretto, N. D. L., & Souza, C. da S. (2025). The advances of (digital) capitalism in the 21st century and education. Perspectiva, 43(4), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e105128

Issue

Section

Dossiê Tecnologias Digitais e Educação: entre perturbações e desafios