Teachers training practical challenges for the use of applications as pedagogical resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66030

Abstract

The Digital Era brought many changes in how society interacts and acts. As a result, the school’s universe is affected as well, reconfiguring itself drastically. Teacher’s and student’s roles are redesigned, motivated especially by a new student's cognitive profile, the unique student. In this context, the article presents a discussion about the practical challenges of teachers' training for the use of media in the classroom, focusing on the compression of the pedagogic potential use of the mobile application as a pedagogical resource. For that, were analyzed qualitatively the results of a research made with Florianópolis/SC public schools’ teachers.  From the teacher’s answers come up practical challenges for the digital technologies’ integration in the classroom about the application: comprehension of the pedagogical potential of the available resources and the necessary methodologies changes for its application; the lack of infrastructure investments at school; and yet the insufficient teacher training for the pedagogical technologies. As a result, are proposed possible methodologies ways to facilitate this integration, as well showing examples of the applications used as digital pedagogical resources, highlighting how important is the structural support for these changes could be made in the classroom.

Author Biographies

Juliana Cristina Faggion Bergmann, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil

Doutora em Sciences du Langage pela Université Lumière Lyon II, França. Professora do Departamento de Metodologia do Ensino/MEN da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil e do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE.

Gabriela Marçal Nunes, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil

Programa de Pós-Graduaçao em educaçao - PPGE da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil.

Kadhiny Mendonça de Souza Policarpo, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil

Programa de Pós-Graduaçao em educaçao - PPGE, da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil.

Maria Paula Cruz Fonseca, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil

Licenciada em Língua e Literatura Francesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).Professora de francês no curso Extracurricular, oferecido pelo Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras (DLLE) da UFSC e na escola Euroidiomas. Atualmente participa do grupo de pesquisa "Tema Didático - Educação e Materiais Didáticos" (CNPq / UFSC), dirigido pela professora Juliana Cristina Faggion Bergmann.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth de. PROINFO: Informática e formação de professores. Série de Estudos. Secretaria de Educação a Distância. Volume I. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2000. P.192.

BANDEIRA, Hilda Maria Martins. Formação de professores e prática reflexiva. p. 1-13, 2006. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/eventos/2006.gt1/GT1_13_2006.PDF

BELLONI, Maria Luiza; GOMES, Nilza. Godoy. Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educ. Soc. [online]. 2008, vol.29, n.104, p.717-746. ISSN 0101-7330. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0529104.pdf

BELLONI, M. L.. Tecnologia e formação de professores: Rumo a uma pedagogia pós-moderna? Educação e Sociedade, Campinas, v. 65, n.65, p. 125-139, 1998.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

DORIGON, Thaisa Camargo; ROMANOWSKI, Joana Paulin. A Reflexão em Dewey e Schön. Revista Intersaberes, v. 3, n. 5, p. 08-22, jan/jul 2008. Disponível em https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/123/96%3E

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, Paz e Terra. 2011

KARSENTI, Thierry. Les futurs enseignants du Québec sont-ils bien préparés à intégrer les TIC? Vie pédagogique, Montréal, 2004.

KARSENTI, Thierry. FIÉVEZ, Aurélien. The iPad at School: from Adoption to Innovation. Grand Duc en ligne, Montréal. 2014.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2008.

LEOPOLDO, L. P. Novas Tecnologias na Educação: reflexões sobre a prática. Editora Edufal. Maceió 2002.

MORAN, José M. (2005). As múltiplas formas de aprender. Disponível em http://helenacrte.pbworks.com/f/positivo.pdf. Acesso em 22 de jun. de 2019.

NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: Nóvoa, A, org. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote; 1997. P.15-33.

PÉREZ GÓMEZ, Angel I. Educação na era digital: a escola educativa. Trad. Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015, 192p.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2008. P. 15-32.

PRENSKY, Marc. H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate: Journal of Online Education, Florida, v. 5, n. 3, p.1-11, mar. 2009. Disponível em: https://nsuworks.nova.edu/innovate/vol5/iss3/1/

SCHON, Donald. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SANTAELLA, Lucia. Desafios da ubiquidade para a educação. Ensino Superior Unicamp, v. 9, p. 19-28, 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_1.pdf

UNESCO. TIC, educação e desenvolvimento social na América Latina e o Caribe. Paris: Unesco, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262862_por

VEEN, Wim; VRAKKING, Bem. Homo Zappiens: Educando na era digital. Porto Alegre, Artmed. 2009.

Published

2021-02-23

How to Cite

Bergmann, J. C. F., Nunes, G. M., Policarpo, K. M. de S., & Fonseca, M. P. C. (2021). Teachers training practical challenges for the use of applications as pedagogical resources. Perspectiva, 39(1), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66030

Issue

Section

Dossiê APPrendizagem na Era Digital: (re)conhecimentos em contexto escolar