Digital literacy in the context of youth and adult education: weaving knowledge networks for the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67798

Abstract

This paper is the result of research carried out at a state School in Salvador aiming to understand the contribution of digital literacy in the process of learning-teaching of YAE students. Considering that technology is part of the school environment, it is an important tool for information, communication, and knowledge appropriation for the students of this teaching segment. Since they are part of a technological society, it is essential to think about pedagogical practices that allow the students to become the author and the protagonist of their learning, through the use of technology. As a methodological procedure, we conducted a qualitative investigation based on an applied and descriptive research. It was concluded that technology can enhance the learning-teaching process if the students are considered the protagonists of their own learning process.

Author Biographies

Jocenildes Zacarias Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Pós- Doutorado em Educação e Infância (2017). Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2014), Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2006) . Professora da Universidade do Estado da Bahia -Campus I- Salvador. Professora do Mestrado Profissional de Jovens e Adultos- MPEJA. Líder do grupo de Estudos e Pesquisa em Infância, Linguage, EJA e Tecnologias da Informação e Comunicação-GELITIC. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa FORMACCEINFANCIA. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa GESTÃO, ORGANIZAÇÃO, TECNOLOGIA E POLÍTICAS PÚBLICAS EM EDUCAÇÃO. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa DESENVOLVIMENTO SOCIAL. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: práxis pedagógica, tecnologias, educação, interatividade e rede, linguagem e Infância e EJA. Parecerista da Editora EDUFBa (2017). Parecerista Ad Hoc do Comitê de Avaliação da PROEX ( UNEB (2016-2017). Coordenadora do curso de Pedagogia - UAB/UNEB/UNEAD.

Márcia Tereza Fonseca Almeida, Universidade do Estado da Bahia, UNEB

Doutora em Educação pela Universidade do Estado da Bahia, UNEB

José Humberto Silva, Universidade do Estado da Bahia, UNEB

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Unicamp

Sidneya Magaly Gaya, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina,  UFSC

 

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Published

2021-03-03

How to Cite

Santos, J. Z., Almeida, M. T. F., Silva, J. H., & Gaya, S. M. (2021). Digital literacy in the context of youth and adult education: weaving knowledge networks for the teaching-learning process. Perspectiva, 39(1), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67798