Digital literacy in the context of youth and adult education: weaving knowledge networks for the teaching-learning process
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67798Abstract
This paper is the result of research carried out at a state School in Salvador aiming to understand the contribution of digital literacy in the process of learning-teaching of YAE students. Considering that technology is part of the school environment, it is an important tool for information, communication, and knowledge appropriation for the students of this teaching segment. Since they are part of a technological society, it is essential to think about pedagogical practices that allow the students to become the author and the protagonist of their learning, through the use of technology. As a methodological procedure, we conducted a qualitative investigation based on an applied and descriptive research. It was concluded that technology can enhance the learning-teaching process if the students are considered the protagonists of their own learning process.
References
ARROYO, Miguel. Currículo território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
ASSMANN, Hugo. Redes Digitais e Metamorfose do Aprender. Petrópolis, 2005.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. Vol.1. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.
Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 38ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Metodologia do ensino superior. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2012.
LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina. 2002.
LIBERALI, Fernanda Coelho. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. 3ªed.Campinas: SP: Pontes, 2015.
LIMA JUNIOR, Arnaud Soares de. Tecnologia de Comunicação e Informação e Currículo. In: Tecnologização do Currículo Escolar: um possível significado proposicional e hipertextual do currículo contemporâneo. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia. Salvador.
LIMA JUNIOR, Arnoud Soares . Tecnologias intelectuais e educação: explicitando o princípio proposicional/hipertextual como metáfora para a educação e o currículo. Revista FAEEBA, Salvador: UNEB, v. 13, n.jul/dez, p. 401-416, 2004.
MATTOS, C. L. G. de. Gênero e Pobreza: práticas, políticas e teorias e tecnologias Educacionais - Imagens de escolas. Relatório Final de Pesquisa. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2013.
MATURANA, Humberto; VARELLA, Francisco J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athenas, 2001.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva [online]. 2012, vol.17, n.3, pp.621-626. ISSN 1413-8123. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007.
OLIVEIRA, Maria Rita. O conteúdo atual da Didática: um discurso da neutralidade. 1980. 159p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.
RAMAL, Andréia Cecília. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre. Artmed, 2002.
ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e a Educação de Adultos: teorias e práticas. Brasília: Liber Livros, 2011.
SERPA, Felipe. Rascunho digital: diálogos com Felipe Serpa. Salvador: EDUFBA, 2004.
COSCARELLI, Carla Viana ; RIBEIRO, Ana Elisa Ferreira . Letramento Digital. In: Isabel Cristina Alves da Silva Frade, Maria da Graça Costa Val, Maria das Graças de Castro Bregunci. (Org.). Glossário Ceale. 1ed.Belo Horizonte: Faculdade de Educação / UFMG, 2014, v. 1, p. 181-182. Disponível em: http://www.ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/letramento-digital Acesso em 2 set. 2019.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, Apr. 2004. Available from http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000100002&lng=en&nrm=iso. Accesso em 23 Set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jocenildes Zacarias Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.