Educating for nature: art biennials and environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e70333

Keywords:

Environmental Education, Art, Nature

Abstract

The research proposes the design of a territory in which education, environmental education and art are present. The intention is to follow the tracks left by Michel Foucault, littering the lines that keep nature and culture separate. For this purpose, materials from artistic exhibitions that present issues dear to environmental education, which overflow sayings and visibilities about the environment, about other ways of inhabiting the planet and dealing with the uncertainties related to environmental crises were analyzed. Curatorial proposals, works, catalogs and educational materials launched on the occasion of the 9th edition of the Mercosul/Porto Alegre Biennial, held in 2013 and the 32nd São Paulo Biennial 2016, were thought of as elements that are part of the processes of production of subjectivities and that appear loaded with statements and visibilities about nature and the ways we learn to see and act in the face of current environmental dilemmas. It is interesting to think about how contemporary art exhibitions that discuss issues that cross environmental education have been educating for nature.

Author Biographies

Caroline Leal Bonilha, Universidade Federal do Rio Grande, FURG

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Professora da área de Arte e Cultura da Universidade Federal de Pelotas, UFPel, RS, Brasil.

Paula Corrêa Henning, Universidade Federal do Rio Grande

Pós-doutora em Filosofia; doutora em Educação. Professora da Universidade Federal do Rio Grande, FURG, RS, Brasil. Pesquisadora do Instituto de Educação e dos programas de pós-graduação em Educação Ambiental e Educação em Ciências da FURG. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura, Ambiente e Filosofia (GEECAF).

References

ARTIÈRE, Philippe; BERT, Jean François; POTTE-BONNEVILLE, Mathieu; REVEL, Judith. Apresentação. In: FOUCAULT, Michel. A grande estrangeira: sobre literatura. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

CANCLINI, Nestor García. A sociedade sem relato. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

CATÁLOGO. Se o clima for favorável: 9ª Bienal do Mercosul Porto Alegre. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2013.

FONSECA, Márcio Alves da. Michel Foucault e a constituição do sujeito. São Paulo: EDUC, 2011.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In P. RABINOW e H. DREYFUS. Michel Foucault: uma trajetória filosófica (para além do estruturalismo e da hermenêutica). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995, p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Ditos e Escritos III. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade e política. Ditos e Escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2005.

FUNDAÇÃO BIENAL DO MERCOSUL. Fundação Bienal - Quem somos. Disponível em: http://www.fundacaobienal.art.br/site/pt/fundacao-bienal/quem-somos. Acesso em 14 novembro de 2017.

FUNDAÇÃO BIENAL DO MERCOSUL. Relatório de Responsabilidade Social 9ª Bienal de Artes Visuais do Mercosul 2012/2013. Disponível em http://www.fundacaobienal.art.br/site/pt/fundacao-bienal/responsabilidade-social.Acesso em 15 de maio de 2019.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Bienal de São Paulo, Relatório de gestão e contribuições à sociedade, 2015-2016. Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacoes. Acesso em 15 de maio de 2019.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Bienal de São Paulo, Agenda. Disponível em: http://www.bienal.org.br/agenda/3151. Acesso em 14 de maio de 2019.

GARRÉ, Barbara. O dispositivo da educação ambiental: modos de constituir-se sujeito na revista Veja. Tese de Doutorado em Educação Ambiental. Universidade Federal do Rio Grande – FURG, 2015.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus, 2001.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. Como desfazer o rosto da sustentabilidade. Alegrar, n.16, dez., s/p, 2015.

HOFF, Mônica; CHONG CUY, Sofía Hernández. Manual para curiosos: 9ª Bienal do Mercosul/Porto Alegre. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2013.

PRATES, Valquíria (org.). Incerteza viva: Processos artísticos e Pedagógicos. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.

REIGOTA, Marcos. A devastação ecológica em Cinzas do Norte de Milton Hautoum. Psicologia e Sociedade, v. 26, n. 3, p.707-715, 2014.

ª BIENAL DE SÃO PAULO. Fósseis e árvore filogenética de Mariana Castillo Deball, 2016. Disponível em: http://www.32bienal.org.br/pt/collaboration/o/3125. Acesso em 24 de abril de 2019.

VOLZ, Jochen; REBOUÇAS, Julia (org.). 32ª Bienal de São Paulo: Incerteza Viva: Catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016.

WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. Investigação e educação ambiental – uma abordagem centrada nos processos de construção cultural da natureza. Educação: Teoria e Prática - v. 9, n 16, jan./jun. e n17, jul./dez., p. 36-42, 2001

Published

2022-09-02

How to Cite

Bonilha, C. L., & Henning, P. C. (2022). Educating for nature: art biennials and environmental education. Perspectiva, 40(2). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e70333