The body in social practices of care among children, implications in daily education: playing to care for another and being cared for by another

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93897

Keywords:

Body, Care, Early Childhood Education

Abstract

In their play, children explore social practices of care, as we have observed in our trajectories as researchers committed to the new early childhood studies. Using ethnography, and an interpretive approach, understanding this as a methodology that identifies a possible path towards the concretization of an “experience of proximity” (Geertz, 1989) to young children, we encounter recurring situations in which the body is central to this play. This mobilizes us to analyze how children experience routines of caring for others and being cared for by others. This article highlights routines inherent to children’s play, in their repeated, but always renovated interactions, appropriations and transformations, proposed and experienced collectively and singularly, to reflect on their implications for educational practices in the daily activity of institutions, recognizing that the body, in relations of care in educational institutions (whether for Early Childhood, or other Institutional Care) is traditionally considered through perspectives and actions of professional adults. We thus propose to construct “other pedagogies of bodies” that recognize the corporal human totality, beginning with the education of babies, denying all and any process of decorporalization that still marks cognitivist, content-focused pedagogy, which promotes pedagogical concepts that conceive children as bodyless minds.

 

Author Biographies

Roseli Nazário, Instituto Federal Catarinense

Mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Cataria, UFSC, Brasil (PPGE/UFSC, 2002; 2014). Pós-doutora em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2022). Professora titular do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal Catarinense, IFC, Camboriú, SC, Brasil (IFC campus Camboriú). Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Primeira Infância (NUPEIN-UFSC), do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infância (GEPEI-UFSC) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos (GEPEFOPPE-IFC). Compõe o grupo gestor do Fórum Catarinense de Educação Infantil (FCEI) e do Fórum Regional de Educação Infantil da Foz do Rio Itajaí (FREIFOZ).

Andréa Simões Rivero, Federal University of Fronteira Sul

Professora Adjunta do Curso de Pedagogia na Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS, campus Chapecó, SC, Brasil. Coordenadora do Grupo de Estudos em Educação Infantil, Infância e Crianças (GRUPEI/UFFS). Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação da Pequena Infância (NUPEIN/UFSC) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Etnografia e Infância (GEPEI/UFSC). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil (UFSC, 1997), Mestre em Educação Infantil pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil (UFSC, 2001) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil (UFSC, 2015). Pós-Doutora em Ciências da Educação na Universidade do Porto - Portugal (UP, 2019). Integrante do Fórum Catarinense de Educação Infantil (FCEI).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em contextos de educação infantil, infância e direitos das crianças, o brincar em uma perspectiva sociocultural.

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Published

2024-11-01

How to Cite

Nazário, R., & Simões Rivero, A. (2024). The body in social practices of care among children, implications in daily education: playing to care for another and being cared for by another. Perspectiva, 42(4), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93897

Issue

Section

Dossier Bodies, Childhood and Education