Experiences of a trans child in the context of early Childhood Education: right to recognition of identity and body
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95922Keywords:
Ethnography, Trans children, Gender identityAbstract
This article analyzes the experience of the constitution of a trans child's identity through narratives that reveal the presence and significance of her body in early childhood education institutions. This study presents the partial results of a master's research project in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Santa Catarina, based on the following objectives: (1) to perceive how a trans child narrates and constitutes her gender and racial identity, (2) to understand, in processes of interactions, how she negotiates and interprets the social expectations of gender, masculine and feminine, pulsating in our culture and (3) to seize how the child signifies her infant body. The research was based on an ethnographic approach, and the results show how educational cultures differ and how the educational space is marked by transphobia about trans children, impacting interactions between them and their peers, as well as with adults. Given this, we propose a reflection on the challenge that educational institutions face in understanding and welcoming gender dissidence, promoting the rights of trans children, guaranteeing them a worthy existence, and reaffirming their citizenship as a non-negotiable human right.
References
AMANCIO, Izzie Madalena Santos. Só posso ser menina ou menino? Identidade de gênero e raça nas narrativas de crianças em espaços de Educação Infantil. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Instituto de Humanidades e Letras dos Malês, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, São Francisco do Conde, 2019. Disponível em: https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/handle/123456789/1670. Acesso em: 30 nov. 2023.
BOTO, Carlota. O desencantamento da criança: entre a Renascença e o Século das Luzes. In: FREITAS, Marcos Cesar de; KUHLMANN JR, Moysés (org). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.
DELGADO, Ana Cristina Col; MULLER, Fernanda. Abordagens etnográficas nas pesquisas com crianças e suas culturas. In: 28ª Reunião Anual da Anped. Anais. Caxambu: Anped, 2005. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/abordagens-etnograficas-nas-pesquisas-com-criancas-e-suas-culturas. Acesso em: 26 jan. 2022.
FERREIRA, Manuela; LIMA, Patricia de Moraes. Infância e etnografia: dialogia entre alteridades e similitudes. Perspectiva, [S. l.], v. 38, n. 1, p. 1–14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e61820. Acesso em: 4 nov. 2024.
FERREIRA, Manuela; NUNES, Ângela. Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, v. 20, n. 41, p. 103-123, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1935/193530606007.pdf. Acesso em: 4 nov. 2024.
JESUS, Jaqueline Gomes de. Crianças Trans: Memórias e desafios teóricos. In: III Seminário Internacional Enlaçando Sexualidades. Universidade do Estado da Bahia – Campus I. Salvador/BA, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/250305355_Criancas_Trans_Memorias_e_Desafios_Teoricos. Acesso em: 25 jan. 2022.
LIMA, Patrícia de Moraes. Infância(s), alteridade e norma: dimensões para pensar a pesquisa com crianças em contextos não institucionais. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 94-106, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/lima.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.
LIMA, Patrícia de Moraes; NAZARIO, Roseli. Sobre a Luz do diafragma: a atribuição da fotografia na pesquisa com crianças. Educativa, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 491-509, jul./dez. 2014. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/3957/2282. Acesso em: 10 dez. 2023.
NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
OAKLEY, Ann. Sexo e Gênero. Revista Feminismos, [S. l.], v. 4, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30206. Acesso em: 30 out. 2024.
OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. Minha vida em cor-de-rosa. Revista Aspas, v. 8, n.1, p. 108-129, 2018. Disponível em: https://revistas.usp.br/aspas/article/view/149483. Acesso em: 25 jan. 2022.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVÊA, Maria Cristina Soares. Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, [S. l.], v. 20, n. 2, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 4 nov. 2024.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença – a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.
VENTURI, Gustavo; BOKANY, Vilma (Org.). Diversidade Sexual e Homofobia no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2011.
VERGUEIRO, Viviane. Pensando a cisgeneridade como crítica decolonial. In: MESSEDER, Suely; CASTRO, Mary Garcia; MOUTINHO, Laura orgs. Enlaçando sexualidades: uma tessitura interdisciplinar no reino das sexualidades e das relações de gênero [online]. Salvador: EDUFBA, 2016, pp. 249-270. Disponível em: https://books.scielo.org/id/mg3c9/pdf/messeder-9788523218669.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Izzie Madalena Santos Amâncio, Patrícia de Moraes Lima, Cristina Teodoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.