Experiences of a trans child in the context of early Childhood Education: right to recognition of identity and body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95922

Keywords:

Ethnography, Trans children, Gender identity

Abstract

This article analyzes the experience of the constitution of a trans child's identity through narratives that reveal the presence and significance of her body in early childhood education institutions. This study presents the partial results of a master's research project in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Santa Catarina, based on the following objectives: (1) to perceive how a trans child narrates and constitutes her gender and racial identity, (2) to understand, in processes of interactions, how she negotiates and interprets the social expectations of gender, masculine and feminine, pulsating in our culture and (3) to seize how the child signifies her infant body. The research was based on an ethnographic approach, and the results show how educational cultures differ and how the educational space is marked by transphobia about trans children, impacting interactions between them and their peers, as well as with adults. Given this, we propose a reflection on the challenge that educational institutions face in understanding and welcoming gender dissidence, promoting the rights of trans children, guaranteeing them a worthy existence, and reaffirming their citizenship as a non-negotiable human right.

Author Biographies

Izzie Madalena Santos Amâncio, University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony

Pedagoga na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira,  UNILAB, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil.

Patrícia de Moraes Lima, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil, na área Educação e Infância junto ao Curso de Pedagogia. Doutora na área da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil (2008). Pós-Doutorado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação na Universidade do Porto- Portugal (2014-2015). Em 2016 desenvolveu Estágio Capacitação na FLACSO/Argentina - Faculdade Latino Americana de Ciências Sociais. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil desde 2014 e suas pesquisas convergem para os estudos das infâncias, direitos e violências. Atua na produção de conhecimentos em pesquisa etnográfica com crianças através do Núcleo GEPEI-Cnpq- onde é líder do Grupo desde 2016. No Centro de Educação/CED integra o Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre as Violências (NUVIC). 

 

Cristina Teodoro, University for International Integration of the Afro-Brazilian Lusophony

Professora Adjunta Efetiva da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, UNILAB, Brasil. Doutorado em Educação: Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC/SP, Brasil. Pós-doutorado  em infância e diferença, pela Universidade de São Paulo.

References

AMANCIO, Izzie Madalena Santos. Só posso ser menina ou menino? Identidade de gênero e raça nas narrativas de crianças em espaços de Educação Infantil. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Instituto de Humanidades e Letras dos Malês, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, São Francisco do Conde, 2019. Disponível em: https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/handle/123456789/1670. Acesso em: 30 nov. 2023.

BOTO, Carlota. O desencantamento da criança: entre a Renascença e o Século das Luzes. In: FREITAS, Marcos Cesar de; KUHLMANN JR, Moysés (org). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002.

DELGADO, Ana Cristina Col; MULLER, Fernanda. Abordagens etnográficas nas pesquisas com crianças e suas culturas. In: 28ª Reunião Anual da Anped. Anais. Caxambu: Anped, 2005. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/abordagens-etnograficas-nas-pesquisas-com-criancas-e-suas-culturas. Acesso em: 26 jan. 2022.

FERREIRA, Manuela; LIMA, Patricia de Moraes. Infância e etnografia: dialogia entre alteridades e similitudes. Perspectiva, [S. l.], v. 38, n. 1, p. 1–14, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e61820. Acesso em: 4 nov. 2024.

FERREIRA, Manuela; NUNES, Ângela. Estudos da infância, antropologia e etnografia: potencialidades, limites e desafios. Linhas Críticas, v. 20, n. 41, p. 103-123, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1935/193530606007.pdf. Acesso em: 4 nov. 2024.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Crianças Trans: Memórias e desafios teóricos. In: III Seminário Internacional Enlaçando Sexualidades. Universidade do Estado da Bahia – Campus I. Salvador/BA, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/250305355_Criancas_Trans_Memorias_e_Desafios_Teoricos. Acesso em: 25 jan. 2022.

LIMA, Patrícia de Moraes. Infância(s), alteridade e norma: dimensões para pensar a pesquisa com crianças em contextos não institucionais. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 94-106, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/lima.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.

LIMA, Patrícia de Moraes; NAZARIO, Roseli. Sobre a Luz do diafragma: a atribuição da fotografia na pesquisa com crianças. Educativa, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 491-509, jul./dez. 2014. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/3957/2282. Acesso em: 10 dez. 2023.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

OAKLEY, Ann. Sexo e Gênero. Revista Feminismos, [S. l.], v. 4, n. 1, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/feminismos/article/view/30206. Acesso em: 30 out. 2024.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. Minha vida em cor-de-rosa. Revista Aspas, v. 8, n.1, p. 108-129, 2018. Disponível em: https://revistas.usp.br/aspas/article/view/149483. Acesso em: 25 jan. 2022.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVÊA, Maria Cristina Soares. Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, [S. l.], v. 20, n. 2, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 4 nov. 2024.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença – a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.

VENTURI, Gustavo; BOKANY, Vilma (Org.). Diversidade Sexual e Homofobia no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2011.

VERGUEIRO, Viviane. Pensando a cisgeneridade como crítica decolonial. In: MESSEDER, Suely; CASTRO, Mary Garcia; MOUTINHO, Laura orgs. Enlaçando sexualidades: uma tessitura interdisciplinar no reino das sexualidades e das relações de gênero [online]. Salvador: EDUFBA, 2016, pp. 249-270. Disponível em: https://books.scielo.org/id/mg3c9/pdf/messeder-9788523218669.pdf. Acesso em: 10 dez. 2023.

Published

2024-11-26

How to Cite

Amâncio, I. M. S., Lima, P. de M., & Teodoro, C. (2024). Experiences of a trans child in the context of early Childhood Education: right to recognition of identity and body. Perspectiva, 42(4), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e95922

Issue

Section

Dossier Bodies, Childhood and Education