Black students' access to monitoring activities at the Federal University Of Espírito Santo (UFES)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97267

Keywords:

Affirmative action, quota policy, university

Abstract

This article is an excerpt from a master's thesis in education and aims to reflect on the inclusion of black students in monitoring activities in undergraduate courses at the Federal University of Espírito Santo (UFES). The analysis focuses on data relating to Special Projects to Support Teaching, Research and Extension (PAEPE), which has two types of program: PAEPE I, which offers places for student monitors to carry out activities linked to teaching, research and extension under the guidance of teachers; PAEPE II, which offers places for students to carry out administrative activities. To this end, the interlocution between references dealing with affirmative action, quota policies and the right to education of the black population in Brazil is considered. It also considers aspects involving the reality experienced at UFES based on current legislation and data from the Student Census for Affirmative Action carried out by the Office of the Dean of Student Affairs and Citizenship (Proaeci) in 2022. This is a qualitative study, whose data is analyzed using Laurence Bardin's Content Analysis (2011) and allows us to verify that there are still gaps and difficulties in the effective access of black students to various activities in the context of UFES.

Author Biographies

Suellen Carvalho Eleotério, Federal University of Espírito Santo

Assistente Social na Pró-reitoria de Ações Afirmativas e Assistência Estudantil da Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil e Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil.

Carina Copatti, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul -UNIJUÍ (2019), RS, Brasil. Graduada em Geografia pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2010), RS, Brasil e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2014), RS, Brasil. Pós-doutoranda, bolsista PNPD Capes na linha de pesquisa em Políticas Educacionais do Programa de Pós-graduação em Educação da UniversidadeFederal da Fronteira Sul - UFFS Chapecó. Graduada em Pedagogia Pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER,2020). Foi avaliadora no Programa Nacional do Livro Didático nas seguintes edições: PNLD 2017 - Geografia - Anos Finais do EnsinoFundamental; PNLEM 2018 - Geografia - Ensino Médio; PNLD 2019 - Geografia - Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2020, anos finais do Ensino Fundamental; PNLD2021 - objeto 1 - Projetos Integradores; PNLD 2021 - objeto 2 - Obras por grande área do conhecimento (Ciências Humanas e Sociais Aplicadas). Foi coordenadora adjuntana avaliação dos livros didáticos - PNLD 2019, versão de adequação à BNCC. Concentra suas pesquisas na área de Geografia e Educação, principalmente nos seguintestemas: Políticas educacionais, livro didático, diversidades, educação geográfica e pensamento geográfico de professor. Trabalhou durante dez anos em escola do campo,atuando no ensino de Geografia para alunos do campo e indígenas, construindo pesquisas que envolvem ensino de Geografia, educação escolar indígena e educação docampo. É integrante do grupo de pesquisa Ensino e Metodologias em Geografia e Ciências Sociais (EMGEOCS, UNIJUI), do grupo de Estudos e Pesquisas em EducaçãoSuperior (GEPES-UPF) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Espaço, Tempo e Educação em pesquisa (GPETE), da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus Chapecó.

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Published

2024-09-27

How to Cite

Carvalho Eleotério, S., & Copatti, C. (2024). Black students’ access to monitoring activities at the Federal University Of Espírito Santo (UFES). Perspectiva, 42(3), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e97267