Ética e conhecimento: reflexões para a Filosofia da Educação

Authors

  • Renato José Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article explores the question of: does the knowledge
of the world (physical and social) makes the coexistence peacefully or not among men. The text is divided into three parts considering the significant moments of the history of the western thought. The first part focuses on Plato's and Aristotle's conceptions and also on the main aspects of Perelman's theory of argumentation. The second part presents and criticizes Nietzsche's sceptical thoughLusing Perelman's approach as theoretical back ground. The third part discusses the Greek's vision of pertection and analyzes the ethical and ed ucational implications of the myth of the "pertect health", proclaimed by the French sociologist Lucien Sfez, as the great utopia of next century.

Author Biography

Renato José Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

Graduação em Engenharia Química (1982) e licenciatura em Química (1984), ambos pela UERJ; mestrado em Educação pela Fund. Getúlio Vargas - RJ (1990) e doutorado em Educação pela PUC-RJ (1996). Atualmente é professor da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mais informações: http://lattes.cnpq.br/2476531795082160

Published

1999-01-01

How to Cite

Oliveira, R. J. (1999). Ética e conhecimento: reflexões para a Filosofia da Educação. Perspectiva, 17(32), 99–116. https://doi.org/10.5007/%x