Free pedagogic robotics: socio-digital inclusion and democratization of knowledge

Authors

  • Daniel Mill UEMG -Belo Horizonte -MG
  • Danilo César UFB - Salvador - Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n1p217

Abstract

This paper proposes the development of a dynamic educational environment based on the use of robotics as educational technology. This text explores the relationship between free software, discarded computer equipment and education, seeking to articulate proposals for free software with the process
of construction of knowledge and with principles of social inclusion. The development of pedagogical activities using discarded equipment and the opening of source code for computer programs constitutes a rich possibility for the “democratization” of access
to cultural and technological goods, as well as of knowledge.

Author Biographies

Daniel Mill, UEMG -Belo Horizonte -MG

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais UFMG (com estágio de doutorado pelas Universidades de Paris VIII e Paris X). Suas pesquisas de doutorado (2006) e de mestrado (2002) tiveram como foco o tema trabalho, educação e tecnologia e foram desenvolvidas no âmbito da educação a distância (EaD). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1997) e especialização (pós-graduação lato-sensu ) em Informática na Educação (UFLA) e em Didática (FAFICIL-PRONAFOR)

Danilo César, UFB - Salvador - Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Coordenador do Projeto Ro-
bótica Livre Escola Municipal Caio Líbano Soares. Analista da Empresa de Informática
e Informação do Município de Belo Horizonte (PRODABEL) - Minas Gerais.

Published

2010-04-30

How to Cite

Mill, D., & César, D. (2010). Free pedagogic robotics: socio-digital inclusion and democratization of knowledge. Perspectiva, 27(1), 217–248. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2009v27n1p217