Timorization of timorese in the education system in Timor-Leste
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e66240Keywords:
Timor-Leste, Timorizar of Timorese, Timoriana EducationAbstract
The current reality of the education system in Timor-Leste should be understood in a general way with a more interdisciplinary reflection and in this way can produce a more solid educational and pedagogical discourse within the framework of interrelationship of knowledge and collective practices that can create common identities and values and solidarity actions among people of different cultures. Dialogical relations must be established between the State and ordinary citizens in the production and dissemination of knowledge. In addition, this article focuses on education in society as part of a personal and collective process. It seeks to describe the trajectory of Timor-Leste's education, and above all, the culture and educational practices that develop in education , at the same time, to approach the concept called “timorizar of Timorese” in which it will be reinforced by the vision “matenek lokal - local knowledge” around the definition “Timoriana education”.
References
ADORNO, Theodoro W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
AHLERT, Alvori. A eticidade da educação: o discurso de uma práxis solidária/universal. Ijuí: UNIJUÍ, 2001.
AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer – O poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: UFMG, 2002.
AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção. São Paulo: Boitempo, 2004.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da Pós-modernidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
BRANCO, José Bárbara. Fernando Sylvan: uma biografia. Díli: Crocodilo Azul, 2017.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre & Passeron, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa: Editorial Veja, 1987.
BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. Paris: Editions du Minuit, 1984.
BARBOSA, A. T. CASSIANI, S. Currículo do Ensino Secundário Geral em Timor-Leste: a busca por abordagens superadoras e emancipatórias. In: Currículo, cultura, inclusão e diferenças - Anais do XII Colóquio sobre questões curriculares/VIII Colóquio lusobrasileiro de currículo/II Colóquio luso-afro-brasileiro de questões curriculares. Recife: ANPAE, 2017.
BARBOSA, A. T. CASSIANI, S. Transnacionalização Curricular em Timor-Leste: tensões entre o global e o Nacional. In: MONTEIRO, B. A. P. et al. Decolonialidades na educação em ciências. São Paulo : Editora Livraria da Física, 2019.
CORTE-REAL E ARAÚJO, Benjamin de. Análise do diagnóstico do sector educativo. In Ministério de Educação., 3º congresso nacional da educação – educação é o pilar da consolidação da identidade e do desenvolvimento da nação. Díli: Ministério da Educação, 2017, pp. 120-137.
COSTA, Henrique Cesário da. Timor-Leste: um país com duas línguas oficiais. In ARAÚJO, Irta Sequeira Baris de; BAPTISTA, Maria do Céu; Dias, CIPRIANA Santa Brites & PAULINO, Vicente., (orgs)., Leituras atuais sobre língua, ensino e didática em Timor-Leste. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento/Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2019, pp. 41-55.
CORTE-REAL, Benjamim de Araújo de. La question linguistique à Timor-Leste: diversité, identité et construction nationale. In CORTE-REAL, B.A., CABASSET, C., & DURAND, F. (Eds)., Timor-Leste Contemporain: L’émergence d’une nation. France: iRASEC, 2014, pp. 157-180.
CARVALHO, Manuel Belo de. As agências da construção da educação e formação de professores em Timor-Leste: Produção e reprodução do discurso pedagógico de português. In FONSECA, Sabina., BAPTISTA, Maria do Céu., & ARAÚJO, Irta Sequeira Baris de (orgs)., Desafios da educação em Timor-Leste: responsabilidade social. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento/Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2018, pp. 41-73.
FONSECA, Sabina. A importância da motivação para o sucesso da aprendizagem. In FONSECA, Sabina., BAPTISTA, Maria do Céu., & ARAÚJO, Irta Sequeira Baris de (orgs)., Desafios da educação em Timor-Leste: responsabilidade social. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento/Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2018, pp. 29-39.
FONSECA, Sabina da, Análise dos manuais de língua portuguesa utilizados no ensino primário em Timor-Leste (dissertação de mestrado), Lisboa: FCSH-UNL, 2010.
HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.
HARVEY, David. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Cia das Letras, 2009.
LYOTARD, Jean-François. A Condição Pós-Moderna. Lisboa: Gradiva, 1989.
MORIN, Edgar. Science avec conscience. Paris: Fayard, 1990.
MARQUES, Mário Osório. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Editora da UNIJUÍ, 1993.
MARX, Karl. Manuscritos económico-filosóficos. Lisboa: Edições 70, 1989, pp.77-93.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Intervenção de S.Exa. Saudoso Engenheiro Mário Viegas Carrascalão. Díli: Ministério da Educação, 2017, pp.80-99.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Declaração de S.Exa. Reverendíssima Dom Basílio do Nascimento durante a sua participação no 3º congresso nacional. Díli: Ministério da Educação, 2017, pp.232-233.
PRESTES, Nadja Mara Hermann. Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPURCS, 1996.
PROST, António. Éducation, société et politiques: une histoire de l’enseignement en France de 1945 à nos jours. Paris: Éditions du Seuil, 1992.
PAULINO, Vicente. Currículo nacional de ensino de Timor-Leste como um problema a resolver. In FONSECA, Sabina., BAPTISTA, Maria do Céu., & ARAÚJO, Irta Sequeira Baris de (orgs)., Desafios da educação em Timor-Leste: responsabilidade social. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento/Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2018, pp.75-96.
PAULINO, Vicente. Representação identitária em Timor-Leste: culturas, literatura e os media, (Tese de doutoramento em Ciências da Cultura), Lisboa: Universidade de Lisboa, 2019.
PAULINO, Vicente. Os documentários de António de Almeida e outros cinemas sobre Timor”. In LOPES, Frederico (Org)., Cinema em Português: IV Jornadas, Covilhã: Livros Labcom, 2012, pp. 145-169.
PAULINO, Vicente. Cultura e Múltiplas identidades linguísticas em Timor-Leste. In Correia, Ana Maria & Sousa, Ivo Carneiro de (org)., Lusofonia encruzilhadas culturais. Macau: Saint Joseph Academic Press, 2011, pp.
PAULINO, Vicente & SANTOS, Miguel Maia dos. Metodologias e estratégias de aquisição da leitura aos alunos do ensino básico. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento do Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2014.
PINTO, Filomena da Imaculada Conceição, A percepção da língua portuguesa por estudantes timorenses do ensino superior português (dissertação de mestrado), Lisboa: FCSH-UNL, 2010.
PARSONS, Talcot. The School Class as a Social System. New York: Free Press, 1961.
SILVA, António correia e. Intervensão de S. Exa. DR. António Correia e Silva, ex-ministro do ensino superior de Cabo-Verde. In documento do 3º Congresso Nacional da Educação de Timor-Leste. Díli: Ministério da Educação da RDTL, 2017, pp184-191.
SEIXAS, Paulo Castro. O mundo plural: a educação como dissonância e tradução. Revista VERTIAS, nº 2, Díli: Programa de Pós-graduação e Pesquisa da UNTL, 2013, pp. 73-85.
TEODORO, António. Globalização e educação: políticas educacionais e novos modos de governação. Porto: Edições Afrontamento, 2003.
VIRILIO, Paul. A Bomba Informática. São Paulo: Estação da Liberdade, 1998/1999.
WILLIS, Paul. Cultural Production is Different from Cultural Reproduction is Different From Reproduction. Interchange, 12(2-3), 48-67, 1981.
YOUNG, Michael. F. Dwayne. Knowledge and Control. London: Collier-Macmillian, 1971.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Vicente Paulino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.