“Gender ideology” as a political instrument in newspapers in Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n378510

Keywords:

Gender ideology, Democracy, Journalism, Portugal, Brazil

Abstract

The sociological concept of ‘gender ideology’ was redefined from the 1990s and became a political instrument against feminist and LGBT+ narratives. The politicization of this expression is a challenge for gender and sexual diversity studies, as it generates barriers in policies, in the research agenda, and transnational action with governments, media, and other social agents. In this Content
Analysis, we compare the use of the expression in the coverage of newspapers with the greatest digital
circulation in Brazil (Folha de S. Paulo) and Portugal (Expresso) between 2000 and 2019. What does it inform about the current stage of the discursive dispute around that expression? The results indicate the consolidation of the term in a conservative bias, similar patterns in the speeches and profiles of those who use it, and points out that the greatest political reactions occur when it is associated with the themes ‘elections’ and ‘education’.

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Author Biographies

Juliana Inez Luiz de Souza, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Cientista política. Mestra e Doutoranda em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharela em Artes Cênicas pela Faculdade de Artes do Paraná (FAP). Integrante do grupo de pesquisa ‘Midiaculturas, poder e sociedade’ da UFPR. Estuda os temas: gênero, diversidade sexual e política.

Carla Cerqueira, Universidade Lusófona do Porto

Licenciada em Comunicação Social, Pós-graduada em Ciências da Comunicação - Informação e Jornalismo e Doutora em Ciências da Comunicação, especialidade Psicologia da Comunicação, pela Universidade do Minho. Atualmente é docente na Universidade Lusófona do Porto e investigadora no Centro de Investigação em Comunicação Aplicada, Cultura e Novas Tecnologias (CICANT). Especialista na área dos estudos de gênero, diversidade e mídia.

Nelson Rosário de Souza, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Cumpriu período como professor visitante e realizou estágio pós-doutoral com bolsa Capes na ‘Université Sorbonne Nouvelle Paris III’. É Doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo, tendo cumprido estágio de pesquisa na ‘École Des Hautes Études En Sciences Sociales’ (Paris). Atualmente é professor Titular da Universidade Federal do Paraná nos programas de pós-graduação em Sociologia e Ciência Política. Coordena o grupo de pesquisa ‘Midiaculturas’. Publicou 2 livros, 18 artigos em periódicos especializados, 13 em coletâneas, organizou 1 dossiê em revista especializada e uma coletânea.

Maria Cecília Eduardo, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Cientista política. Mestra e Doutoranda em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É pesquisadora do Laboratório de Análise dos Partidos Políticos e Sistemas Partidários (LAPeS) e estuda os temas participação política feminina e financiamento de campanhas.

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Published

2022-12-14

How to Cite

Souza, J. I. L. de, Cerqueira, C. P. B. ., Souza, N. R. de ., & Eduardo, M. C. (2022). “Gender ideology” as a political instrument in newspapers in Brazil and Portugal. Revista Estudos Feministas, 30(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n378510

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