For a Latin American and Feminist University Extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n393392

Keywords:

University Extension, Feminism, Scientific Knowledge

Abstract

This paper aims to analyze university extension starting from the exclusion of women from the production, transmission and dissemination of knowledge. We understand university extension as a fundamental dimension of academic work, responsible for the production and sharing of knowledge with the community. The extension, articulated with teaching and research, assumes an indispensable character in the integral formation of the students and also in the formation of teachers and the community in general. In this sense, it is necessary to problematize the place of women in extensionist practices. Throughout this article, we propose to think about the emergence and strengthening of a feminist epistemology at the core of extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Ketzer, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil

É doutora em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestra e licenciada em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da PUCRS e da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Silvana Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É doutoranda em Psicologia Social e Institucional na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Ciências Humanas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF). Graduada em Serviço Social pela UPF, Graduada em Psicologia pela Atitus Educação. Professora na Atitus Educação.

Thiago Ingrassia Pereira, Universidade Federal da Fronteira Sul

É doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licenciado e bacharel em Ciências Sociais pela UFRGS. Realizou estágio de Pós-Doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal. Professor Associado da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Erechim - RS, atuando no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PPGPE) e no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (PPGICH).

References

APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando (Orgs.). Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ANDERSON, Elizabeth. “Feminist Epistemology and Philosophy of Science”. Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2015. Disponível em https://plato.stanford.edu/entries/feminism-epistemology/. Acesso em 25/02/2018.

BARROS, Enrique; VALDÉS, Horacio; BORDABEHERE, Ismael C.; SAYAGO, Gumersindo; CASTELLANOS, Alfredo; MÉNDEZ, Luis M.; BAZANTE, Jorge L.; GARZÓN, Ceferino Maceda; MOLINA, Julio; SUÁREZ PINTO, Carlos; BIAGOSH, Emilio; NIGRO, Angel J.; SAIBENE, Natalio J.; ALLENDE, Antonio Medina; GARZÓN, Ernesto. Manifesto de Córdoba: da juventude argentina de Córdoba aos homens livres da América. 1918. Disponível em https://ufscaesquerda.com/wpcontent/uploads/2020/06/Manifesto-Cordoba-Portugues.pdf. Acesso em 30/04/2022.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 1968.BEZERRA, Nathalia. “Mulher e Universidade: a longa e difícil luta contra a invisibilidade”. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE OS SETE SABERES. Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central FECLESC/UECE, 2010.

BUSTELO, Natalia Viviana. La reforma universitaria desde sus grupos y revistas: Una reconstrucción de los proyectos y las disputas del movimiento estudiantil porteño de las primeras décadas del siglo XX (1914-1928). 2015. Tese de Doutorado. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina, 2015. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1307/te.1307.pdf. Acesso em 27/02/2023.

BUSTELO, Natália Viviana. “De la revuelta estudiantil a la revisión de la extensión universitaria”. In: ERREGUERENA, Fábio. Textos Clave de la Extensión Crítica Latinoamericana y Caribeña. Buenos Aires: CLACSO, 2023. p. 25-37.

CASTRO, Amanda Motta; MACHADO, Rita de Cássia (Orgs.). Estudos feministas, mulheres e educação popular. Curitiba: CRV, 2016.

COLLINS, Patricia Hill. “Aprendendo com o outsider within”. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, janeiro/abril 2016. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/se/v31n1/0102-6992-se-31-01-00099.pdf. Acesso em 30/03/2021.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento Feminista Negro. Traduzido por Jamille Pinheiro Dias. São Paulo: Boitempo, 2019.

COLACCI, Romina; FILIPPI, Julieta. “La extensión crítica será feminista, o no será”. In: MATTIO, Eduardo; PEREYRA, Liliana V. Dossier La extensión universitaria interpelada: género, sexualidades y feminismos. E+E: Estudios de Extensión en Humanidades, v. 7, n. 9, 2020.

DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.

FLACHS, María Cristina Vera de. “Las Mujeres Universitarias de la Universidad de Córdoba y sus luchas en los Movimientos Estudiantiles”. Revista Triângulo, Uberaba, v. 11, n. 4, p. 89-108, 2018. Disponível em https://tecnoblog.net/responde/como-citar-uma-revista-nas-normas-abnt-impressa-ou-digital/#h-revista-digital-online. Acesso em 10/03/2022.

FONSECA, Vicente. “As mulheres e a paixão pela extensão”. Núcleo de Divulgação da PROREXT, UFRGS, Pró-Reitoria de Extensão, 2021. Disponível em https://www.ufrgs.br/prorext/as-mulheres-e-a-paixao-pela-extensao/. Acesso em 29/04/2022.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREITAS NETO, José Alves de. “A reforma universitária de Córdoba (1918): um manifesto por uma universidade latino-americana”. Revista Ensino Superior Unicamp, p. 64-72, 2011. Disponível em https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/ed03_junho2011/11.pdf. Acesso em 24/05/2022.

GARCIA, Carla Cristina. Breve História do Feminismo. 3 ed. São Paulo: Claridade, 2011.

GADOTTI, Moacir. “Extensão universitária: para quê?”. Resistência e luta pela democracia, 2017. (Blog). Disponível em https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em 28/02/2023.

GILLIGAN, Carol. In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge: Harvard, 1982.

HARAWAY, Donna. Primate Visions: Gender, Race, and Nature in the World of Modern Science. New York: Routledge, 1989.

HARAWAY, Donna. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge, 1991.

HARAWAY, Donna. “Saberes Localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial”. Traduzido por Mariza Corrêa. Cadernos Pagu, Campinas, n. 5, p. 07-41, jul./dez. 1995.

HOOKS, bell. “Escolarizando homens negros”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 677-689, setembro-dezembro 2015.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Traduzido por Ana Luiza Libânio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. “Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil”. Estudos e pesquisas, v. 38, p. 1-13, 2021.

KELLER, Evelyn Fox. “Qual o impacto do feminismo na ciência?”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 27, p. 13-34, jul./dez. 2006.

KETZER, Patricia. “Epistemologia Feminista”. Blogs de ciência da Universidade Estadual de Campinas: Mulheres na Filosofia, v. 7, n. 2, p. 1-27, 2021.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Traduzido por Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LONGINO, Hellen. “Epistemologia Feminista”. In: GRECO, John; SOSA, E. Compêndio de Epistemologia. Traduzido por Alessandra Siedschlag Fernandes e Rogério Bettoni. São Paulo: Loyola, 2012.

MACHADO, Rita de Cássia; LECCI, Alice de Carvalho Lino; SEUS, Beatris da Silva; DAMIÃO, Carla Milani; FELÍCIO, Carmelita Brito de Farias; PIRES, Cecília; SATTLER, Janyne; VALLE, Karina de França Silva; BARBOSA, Lia Pinheiro; VERBICARO, Loiane Prado; CASTRO Susana de. As pensadoras. Vol. 1. São Leopoldo: As Pensadoras, 2021.

MATTIO, Eduardo; PEREYRA, Liliana V. “La extensión universitaria interpelada: género, sexualidades y feminismos”. E+E: Estudios de Extensión en Humanidades, v. 7, n. 9, 2020.

MATTOS, Sandra Jung de; SÁ, Elizabeth. “Atuação das mulheres na extensão universitária na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)”. Educ. Form., Fortaleza, v. 8, e11635, 2023. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/e11635. Acesso em 28/02/2023.

NAVARRO, Marysa; KORROL, Virginia Sánchez. Mujeres en América Latina y el Caribe. Madrid: Narcea, 2004.

PALERMO, Alicia Itatí. “El aceso de las mujeres a la educación universitária”. Revista Argentina de Sociología, ano 4, n. 7, p. 11-46, 2006.

PAULA, João Antônio de. “A extensão universitária: história, conceito e propostas”. Interfaces Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul./nov. 2013.

RISSI, Natália Calderan; CARVALHO, Angela Maria Carneiro de; RACHID, Alessandra. “As atividades de extensão sob a ótica das relações de gênero: um estudo em uma universidade pública”. Cadernos Pagu, n. 54, 2018.

SMITH, Dorothy. The Everyday World as Problematic: A Feminist Sociology. Toronto: University of Toronto Press, 1987.

Published

2024-12-06

How to Cite

Ketzer, P., Ribeiro, S., & Pereira, T. I. (2024). For a Latin American and Feminist University Extension. Revista Estudos Feministas, 32(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n393392

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.