Preferably non mothers: women teaching and eugenics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n183952

Keywords:

Gender and sexuality, Body, Magisterium, Maternity

Abstract

To analyze the overlap between eugenics, education and the insertion of the womanmother in the 19th century teaching, theoretically and methodologically grounded in post-structuralist gender studies and in the History of Education studies, the materiality of the I National Conference on Education was used. (1927), which investigated the education and medical-eugenic discourse designed for the biosocial conduct of the woman-mother, who aimed to intervene in the female body
to generate eugenicized descendants. Motherhood would position the woman-mother in a non place, as far as teaching is concerned. This ideology, also present in the Conference of 1927, established
that the commitment of women would obey the tasks of the home. The “costs” of the State related to the special leave granted by law to postpartum women during the school year was also debated.

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Author Biography

Audrei Rodrigo da Conceição Pizolati, Doutorando em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS.

É doutorando e mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), bolsista CAPES/Proex (2016-2018 e 2018-2022). Cursou História Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) (2016-trancado) e possui graduação em Licenciatura plena em História pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA/2009-2013), na qual foi bolsista do Programa Universidade para Todos (ProUni). Participou do Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão (GEPI/UNISINOS/CNPq) (2016-2018) e, atualmente, integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/UNISINOS/CNPq) (2019-Atual). Ao que concerne as perspectivas teóricas e metodológicas às quais se circunscrevem suas pesquisas, destaca-se o campo da História Intelectual, mais precisamente à intersecção entre a História da Ciência e a História da Educação. Ademais, os Estudos de Gênero pós-estruturalista, os Estudos Foucaultianos e os Estudos das Políticas Educacionais, articuladas às técnicas de Análise Documental, de Análise de Conteúdo e de Análise Discursiva, incorrem quanto ao escrutínio das materialidades elegidas. Acerca dos objetos de análises aferidos, denota-se o discurso médico-eugênico e o eugenismo no Brasil; a maternidade, à docência e a mulher novecentistas (condução e subjetivação do corpo); o neossujeito, o neoliberalismo e à educação (políticas e discursividades) no hodierno (relações sociais, de trabalho e de consumo).

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Published

2023-07-12

How to Cite

da Conceição Pizolati, A. R. (2023). Preferably non mothers: women teaching and eugenics. Revista Estudos Feministas, 31(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n183952

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