In wartime, every hole is a trench

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n286992

Keywords:

Gender, Sexuality, School, Family, Religions

Abstract

The article discusses the macropolitical environment in Brazil in recent years, involving the attacks that fundamentalist religious groups, new radical right organizations and authoritarian politicians make on the school, to prevent the educational approach to gender and sexuality issues. It shows the importance of the approach, in the school culture, of gender and sexuality issues. It links this approach with education in and for human rights and with the construction of democratic education.
It establishes connections between this link and the more general struggles in favor of democracy,
insisting that issues of gender and sexuality are more than subjects of study, and are not just questions
of the order of customs or morals. Gender and sexuality are structuring issues of political life, involving
disputes over the distribution of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Seffner, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação, professor titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, coordenador do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero GEERGE, Programa de Pós-Graduação em Educação UFRGS.

References

AÇÃO EDUCATIVA. Manual de Defesa contra a Censura nas Escolas. São Paulo: Ação Educativa,

Disponível em https://www.manualdedefesadasescolas.org/manualdedefesa.pdf. Acesso em 24/01/2022.

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção. São Paulo: Boitempo, 2004.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São

Paulo: Boitempo, 2018.

BIROLI, Flávia. “Gênero, ‘valores familiares’ e democracia”. In: BIROLI, Flávia; MACHADO, Maria

das Dores Campos; VAGGIONE, Juan Marco. Gênero, neoconservadorismo e democracia –

disputas e retrocessos na América Latina. São Paulo: Boitempo, 2020. Loc. 3398-4798 (e-book).

p. 135-187.

BROWN, Wendy. In the ruins of neoliberalism: the rise of antidemocratic politics in the West. New York: Columbia University Press, 2019.

CHAUÍ, Marilena. “Democracia: Criação de direitos”. Síntese, Belo Horizonte, v. 45, p. 409-

, set./dez. 2018. Disponível em http://www.faje.edu.br/periodicos/index.php/Sintese/article/view/4094/4080. Acesso em 15/01/2022.

COOPER, Melinda. Family Values: Between Neoliberalism and the New Social Conservatism. New York: Zone Books, 2017.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

IHU. INSTITUTO HUMANITAS UNISINOS. “Agamben”. Cadernos IHU Em Formação, São Leopoldo, ano IX, n. 45, 2013. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/formacao/45_cadernosihuemformacao.pdf. Acesso em 04/01/2022.

IHU. INSTITUTO HUMANITAS UNISINOS. XI Simpósio Internacional IHU “O (Des)Governo Biopolítico da Vida Humana”. São Leopoldo, ano X, v. 343, p. 2-35, 2010. Disponível em https://www.ihuonline.unisinos.br/edicao/343. Acesso em 09/01/2022.

JUNGES, Márcia Rosane. “A grande política em Nietzsche e a política que vem em Agamben”.

Cadernos IHU Ideias, São Leopoldo, v. 12, n. 210, p. 01-31, 2014. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/210cadernosihuideias.pdf. Acesso em 04/01/2022.

MEC. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar 2020. Divulgação dos Resultados. Brasília: Ministério da Educação, 2021. Disponível em https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2020/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em 04/01/2022.

MIGUEL, Luis Felipe. “Entrevista com Luis Felipe Miguel: O Golpe de 2016 e o Futuro da Democracia no Brasil”. Revista Debates Insubmissos, Caruaru, v. 1, n. 1, p. 238-264, jan./abr. 2018. Disponível em https://periodicos.ufpe.br/revistas/debatesinsubmissos/article/view/236385/29047. Acesso em 12/01/2022.

MISKOLCI, Richard. Batalhas Morais: Política identitária na esfera pública técnico-midiatizada.

Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

RIOS, Roger Raupp. “Para um direito democrático da sexualidade”. Horizontes Antropológicos,

Porto Alegre, v. 12, n. 26, p. 71-100, dez. 2006. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ha/v12n26/a04v1226.pdf. Acesso em 02/01/2021.

SEFFNER, Fernando. “Sempre atrás de um buraco tem um olho: racionalidade neoliberal,

autoritarismo fundamentalista, gênero e sexualidade na Educação Básica”. Práxis Educativa,

v. 15, p. 01-19, 2020a. Disponível em https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15010. Acesso em 15/01/2022.

SEFFNER, Fernando. “Cultura escolar e questões em gênero e sexualidade: o delicado equilíbrio entre cumprir, transgredir e resistir”. Retratos da Escola, v. 14, p. 75-90, 2020b. Disponível em http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1095. Acesso em 15/01/2022.

SEFFNER, Fernando. “A escola e a construção de um ‘modus vivendi’ de valorização da diversidade e de respeito aos diferentes modos de ser”. In: RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco (Org.). Diferenças e desigualdades no cotidiano da educação básica. Campinas: Mercado de Letras, 2017. p. 227-256.

SILVA, Amanda; CÉSAR, Maria Rita de Assis. “A emergência da ‘ideologia de gênero’ no discurso católico”. Intermeio, UFMS, Campo Grande, v. 23, p. 193-213, jul./dez. 2017. Disponível em https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/5318. Acesso em 15/01/2022.

UNFPA Brasil. Relatório da Conferência Internacional sobre População e Desenvolvimento

Plataforma de Cairo. Brasília: UNFPA Brasil, 2007 Disponível em https://brazil.unfpa.

org/pt-br/publications/relat%C3%B3rio-da-confer%C3%AAncia-internacional-sobrepopula%C3%A7%C3%A3o-e-desenvolvimento-confer%C3%AAncia-do. Acesso em 16/01/2022.

UNFPA Brasil. Declaração e Plataforma de Ação da IV Conferência Mundial Sobre a Mulher

Pequim, 1995. Brasília: UNFPA Brasil, 1995. Disponível em https://brazil.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/declaracao_beijing.pdf. Acesso em 16/01/2022.

VAGGIONE, Juan Marco. “A restauração legal: o neoconservadorismo e o direito na América

Latina”. In: BIROLI, Flávia; MACHADO, Maria das Dores Campos; VAGGIONE, Juan Marco. Gênero, neoconservadorismo e democracia – disputas e retrocessos na América Latina. São Paulo: Boitempo, 2020. Loc. 903-1936 (e-book). p. 41-82.

VIANNA, Cláudia Pereira. Políticas de educação, gênero e diversidade sexual: breve história de

lutas, danos e resistências. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

VECCHIATTI, Paulo Roberto Iotti. “Mobilização judicial pelos direitos da diversidade sexual e de

gênero no Brasil”. In: GREEN, James N. et al. (Orgs.). História do Movimento LGBT no Brasil. São Paulo: Alameda, 2018. p. 449-470.

Published

2022-09-14

How to Cite

Seffner, F. (2022). In wartime, every hole is a trench. Revista Estudos Feministas, 30(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n286992

Issue

Section

Fazendo Gênero em tempos de pandemia

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.