Sexualities between knowledge-power, resistance and escape lines on “Doutor Maravilha”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n288358

Keywords:

Education, Cartography, HIV/AIDS, LGBTQIA Health, Cyberinclusion

Abstract

In this paper, cartographies were produced in writing-encounters by going through the Instagram page @DoutorMaravilha. The objective was, with the theoretical-epistemological contribution, above all, of Michel Foucault and Gilles Deleuze, through the concepts of knowledge, power, resistance and escape lines, to go through the territories of the page and the pedagogies traced by it. Attention was paid to the relations of medical knowledge-power and also to the fissures created by the resistances and escapes lines. It was noticed that the page, through scientific dissemination and by addressing topics related to sexuality, body, gender, health, LGBTQIAPN+ populations, desire, HIV/AIDS and other STI, acts in the capillarization of medical knowledge-power, but also establishes resistances and escape lines, in processes of cyber-inclusion and cyber-reception in the midst of disputed territories.

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Author Biographies

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia

É Professor Adjunto nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, vinculados ao Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Pós-doutorando em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estácio de Santa Catarina (UNESA). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pelo Instituto de Biologia da Universidade Federal de Uberlândia (INBIO/UFU). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2295345372533795

Daniela Franco Carvalho, Universidade Federal de Uberlândia

É licenciada em Ciências Biológicas com Doutorado em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora no Instituto de Biologia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Integrante do Amplia: amálgama em educação, ciência e arte. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8974289881139128.

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Published

2024-09-23

How to Cite

Sales, T. A., & Franco Carvalho, D. (2024). Sexualities between knowledge-power, resistance and escape lines on “Doutor Maravilha”. Revista Estudos Feministas, 32(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2024v32n288358

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