Domestic violence: beliefs and impact of institutional advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2025v33n294831

Keywords:

Domestic violence, Beliefs, Media, Institutional advertising campaigns

Abstract

This study analysed beliefs about domestic violence and their connection to institutional advertising campaigns. A total of 507 residents in Portugal participated in the survey and answered a scale of beliefs, as well as questions about the phenomenon and advertising campaigns. The results revealed a low level of legitimation of domestic violence, with differences according to the experience of victimization. Those who reported having experienced the phenomenon had a lower level of legitimation of domestic violence. The most frequently mentioned campaigns featured images of injured women. Anger and a desire to report were the most common feelings aroused by the campaigns.

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Author Biographies

Elayne Esmeraldo Nogueira, Universidade Fernando Pessoa

É psicóloga com registro na Ordem dos Psicólogos Portugueses e Técnica de Apoio à Vítima. Mestre em Ciências do Comportamento e Doutorada em Ciências da Comunicação pela Universidade Fernando Pessoa. Foi psicóloga no Juizado de Violência Doméstica e Familiar Contra a Mulher no TJPB por cinco anos.

 

Elsa Simões, Universidade Fernando Pessoa

É Professora Associada com Agregação da Universidade Fernando Pessoa. Doutorada em Linguística (Discurso Publicitário), pela Lancaster University. Membro integrado do Centro de Investigação LabCom - Comunicação e Artes [UIDB/00661] da Universidade da Beira Interior (UBI). Investiga nas áreas de Publicidade, Análise de Discurso, Estudo dos Média, Multimodalidade e Tradução Interssemiótica.

Ana Isabel Sani, Universidade Fernando Pessoa

É Professora Associada com Agregação da Universidade Fernando Pessoa. Doutorada em Psicologia da Justiça pela Universidade do Minho, Braga, Portugal. Membro integrado do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) [UIDB/00317] da Universidade do Minho. Investigadora no Observatório Permanente de Violência e Crime (OPVC) da UFP na área da Vitimologia, Criminologia e Psicologia Forense.

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Published

2025-07-31

How to Cite

Nogueira, E. E., Simões, E., & Sani, A. I. (2025). Domestic violence: beliefs and impact of institutional advertising. Revista Estudos Feministas, 33(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2025v33n294831

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