As traduções teatrais de Maria Velluti no Brasil dos oitocentos: uma Mise-En-Scène

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e82241

Palavras-chave:

Maria Velluti, mulheres tradutoras, teatro, século XIX, historiografia da tradução

Resumo

Maria Velluti (1827-1891) was a dancer, actor, director, translator and playwright. She arrived in Brazil in her twenties and became a renowned actor, playwright, and translator. She translated over forty plays, many of which she directed, produced, cast, and starred. Two of her translations from French were published in her lifetime: A vida de uma actriz (1859) and A viuva das camelias (1859). Based on her prolific output, it could be said that Velluti shook the foundations of Brazil’s nineteenth-century theater scene not only by introducing modern dramas of French realist tradition to the major theater companies of her time, but also by writing in an environment where most playwrights were men with a solid literature background. This study highlights the significance of Velluti’s life and works. It is a mise-en-scène of Velluti as a nineteenth-century woman, actor, playwright, and translator in her own right. It “places on the stage” the myriad of roles Velluti played, thus countering dominant historiographical discourses that describe her in a merely supporting role —a role she unmistakably did not set out to play.

Referências

Alves, Alexandre. A imprensa na cidade de Santos: 1849-1930. Projeto História São Paulo, 35, p. 39-62, 2007.

Anicet-Bourgeois, Auguste & Barrière, Theodore. La Vie d’une Comédienne: drame en cinq actes et huit tableaux. Paris: Michel Lévy Frères, Libraires-Éditeurs, 1854. Available at: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k98068916/f5.image.texteImage. Retrieved: Jan. 21, 2023.

“Ao publico”. Correio da Tarde, 03/26/1859.

Araújo, Laura Castro de. Dramaturgia em trânsito. O teatro de Maria Adelaide Amaral: da página às telas. 2009. MA thesis (Masters in Literature) – Universidade de Brasília, Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Brasília, 2009. Available at: https://repositorio.unb.br/handle/10482/4063. Retrieved: Jan. 21, 2023.

Assis, Machado de. “O espelho”. In: Faria, João Roberto. Machado de Assis - O espelho, Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

Azevedo, Elizabeth Ribeiro. “Presença lusitana nos palcos cariocas: Ludovina Soares da Costa”. (Communication). Oitavo Colóquio do Polo de Pesquisas Luso-Brasileiras: 450 anos de portugueses no Rio de Janeiro, Real Gabinete Português de Leitura, Rio de Janeiro, 2016.

Blake, Augusto Victorino Alves Sacramento. Diccionario bibliographico brazileiro v.1. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1883.

Borges, Vavy Pacheco. “Grandezas e misérias da biografia”. In: Pinsky, Carla B. (Ed.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 203-233.

Brandão, Beatriz Francisca de Assiz. “Soneto”. Correio Mercantil, 09/20/1859. Available at: http://memoria.bn.br/DocReader/217280/16666. Retrieved: May 22, 2022.

Coaracy, José Alves Visconte. Galeria theatral: Esboços e caricaturas. Rio de Janeiro: Typographia e Lithographia de Maximino Moreira, 1884.

Costa, Luiza Cardeal da. “As peças de Maria Velluti”. Revista Yawp, 10, p. 165-182, 2021. Available at: https://dlm.fflch.usp.br/sites/dlm.fflch.usp.br/files/inline-files/YAWP%2010%20%5B2021%5D.pdf. Retrieved: May 20, 2022.

Dr. Til. “Gymnasio dramatico”. 12/16/1857. Correio da Tarde.

Eloy, o Heróe. “Chronica Fluminense”. 07/19/1891. Diário de Notícias. Available at: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=369365&pagfis=9379. Retrieved: May 20, 2022.

Esteves, João & Osório de Castro, Zília (Ed.). Feminae: Dicionário Contemporâneo. Lisboa: Comissão para a Cidadania e Igualdade de Género, 2013.

Faria, João Roberto. “Machado de Assis e o teatro”. Revista Brasileira, 55, 2008, p. 53-84.

Faria, João Robert. “O comediógrafo”. 25/08/2008. Jornal da Unicamp. 2008. Available at: https://www.unicamp.br/unicamp_hoje/ju/agosto2008/ju406pdf/Pag12.pdf Retrieved: May 20, 2022.

Fonseca, Luciana Carvalho. “Mulheres de imaginação ardente e leitores terríveis: Maria Velluti, uma traductora do século XIX”. Boletim 3x22 Mulheridades, São Paulo, p. 108-117, 2021. Available at: https://www.bbm.usp.br/documents/59/Boletim_Mulheridades_-_atualizado.pdf. Retrieved: 20 May, 2022.

Leite, Luiza Barreto. A mulher no teatro brasileiro. Rio de Janeiro: Edições Espetáculo, 1965.

Luca, Tania Regina de. “História dos, nos e por meio dos periódicos”. In: Pinsky, Carla B. (Ed.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005. p. 111-153.

Ludwig, Paula Fernanda. O melodrama francês no Brasil. 2015. Dissertation (Phd in Letters) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. Available at: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4005. Retrieved: Jan. 21, 2023.

“Maria Velluti”. 07/17/1871. O Tempo. Available at: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=218731&pagfis=229. Retrieved: May 22, 2022.

Mendes, Jaqueline Silva. Crônica do teatro ludovicense em meados do século XIX (1852-1867): Arte, negócio e entretenimento. 2015. Thesis (Masters of Arts), Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. DOI: https://10.11606/D.27.2014.tde-20012015-115430

Monteiro, Bruna Feola. “Tradutora e atriz: Maria Velluti além dos palcos” (Communication). Oitavo Colóquio do Polo de Pesquisas Luso-Brasileiras: 450 anos de portugueses no Rio de Janeiro, Real Gabinete Português de Leitura, Rio de Janeiro, 2016.

“Noticiario”. 09/05/1862. Correio Paulistano. Available at: http://memoria.bn.br/pdf/090972/per090972_1862_01899.pdf. Retrieved: May 22, 2022.

Orsini, Maria Stella. “Maria Angélica Ribeiro: Uma dramaturga singular no Brasil do século XIX”. Revista IEB, 29, 1988, p. 75-82. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i29p75-82

“O theatro entre nós”. 04/05/1889. Diário de Notícias. Available at: http://memoria.bn.br/pdf/369365/per369365_1889_01391.pdf. Retrieved: May 22, 2022.

Paixão, Mucio da. Espirito alheio (Episodios e anecdotas de gente de theatro). São Paulo: C. Teixeira & Cia. Editores, 1916. Available at: https://archive.org/details/espritoalheioe00paixuoft. Retrieved: Mar. 22, 2022.

Palhares, Victoriano. “Carta dirigida á Exm. Sra D. Maria Velluti Ribeiro de Souza, authora de drama em um acto—Uma mulher que perde e uma mulher que salva”. 05/14/1869. Diário de Pernambuco. Available at: https://ufdc.ufl.edu/AA00011611/11840/8x?search=velluti%2cvelluti. Retrieved: May 22, 2022.

Pereira, Claudia Gomes. “Contestado fruto: A poesia esquecida de Beatriz Brandão”. Revista Letras, 90(2), p. 297-301, 2014. Available at: https://revistas.ufpr.br/letras/article/viewFile/30635/23864. Retrieved: Mar. 10, 2021.

Pinsky, Carla Bassanezi (Ed.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

Ribeiro, Maria Angélica. Introdução a Cancros sociais. In: Faria, João Roberto (Ed.). Antologia do teatro realista. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 265-73.

“Salpicos”. 11/1/1873. O Mosquito. Available at: http://memoria.bn.br/pdf/709654/per709654_1873_00216.pdf. Retrieved: May 22, 2022.

“Maria Velluti”. 29/11/2022. Wikipedia, The Free Encyclopedia. Available at: https://pt.wikipedia.org/wiki/Maria_Velluti. Retrieved: Nov. 29, 2022.

“Maria Velluti”. 3/12/2020 Wikipedia, The Free Encyclopedia. Available at: https://pt.wikipedia.org/w/index.php?title=Maria_Velluti&oldid=59929204. Retrieved: Nov. 29, 2022.

Santos, Joaquim Eloy dos. “D. Pedro II no teatro” (Conference). Seminário As Muitas Faces de Pedro, Petrópolis: Instituto Histórico de Petrópolis e Museu Imperial, 2005. Available at: https://ihp.org.br/?p=4641. Retrieved: Nov. 15, 2022.

Silva, Innocencio Francisco da. Diccionario bibliographico portuguez. Estudos de Innocencio Francisco da Silva applicaveis a Portugal e ao Brasil, vol. 6. Lisboa: Imprensa Nacional, 1862. Available at: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/5415. Retrieved: Mar. 22, 2022.

Silva-Reis, Dennys & Carvalho Fonseca, Luciana. “Nineteenth-Century Women Translators in Brazil: From Novel to Historiographical Narrative”. Revista Brasileira de Literatura Comparada, 20(34), p. 23-46, 2018. Available at: http://revista.abralic.org.br/index.php/revista/article/view/472/478. Retrieved: May 22, 2022.

Silva-Reis, Dennys & Carvalho Fonseca, Luciana. “Women Translators in Nineteenth-Century Brazil and Portugal: Comparative Historiography and Feminist Epistemology”. Translatio, 19, p. 157-172, 2021. Available at: https://seer.ufrgs.br/translatio/article/view/106676/59051. Retrieved: May 22, 2022.

Siraudin, Paul; Delacour, Alfred & Thiboust, Lambert. Ila veuve au camélia: scènes de la vie parisienne. Paris: Michel-Lévy frères, 1857. Available at: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k9808390p.texteImage. Retrieved: Jan. 21, 2023.

Sousa Bastos, Antonio. Carteira do Artista. Apontamentos para a história do teatro portuguez e brasileiro. Lisboa: Antiga Casa Bertrand, 1898. Available at: http://bibdig.biblioteca.unesp.br/handle/10/25992. Retrieved: Mar. 22, 2022.

Sousa, J. Galante de. O teatro no Brasil, vol. II. Subsídios para uma bibliografia do teatro no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Nacional do Livro, 1960.

Souto-Maior, Valéria Andrade. Índice de dramaturgas brasileiras do século XIX. Florianópolis: Editora Mulheres, 1996.

Souza, Maria Cristina de. Tradição obscura: O teatro feminino no Brasil. 1991. Thesis (Masters of Literature) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

Stark, Andrea Carvalho. A mulher ausente: A presença de Maria Velutti no teatro brasileiro. Urdimento, 1(34), p. 280-305, 2019. DOI: https://doi.org/10.5965/1414573101342019280

Stark, Andrea Carvalho dos. O Espectador da Corte: palco e plateia em tempos de formação (1838-1868). Dissertation (Phd in Comparative Literature) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017. Available at: http://objdig.ufrj.br/25/teses/878418.pdf. Retrieved: Jan. 21, 2023.

Vasques, Eugénia. Mulheres que escreveram teatro no século XX em Portugal. Lisboa: Edições Colibri, 2001.

Velluti, Maria. “A D. Ludovina Soares da Costa”. In: Velluti, Maria. A vida de uma actriz: Drama em cinco actos e oito quadros. Rio de Janeiro: Typographia e Livraria de Bernardo Xavier Pinto de Sousa, 1859. p. 7-9.

Velluti, Maria. A vida de uma actriz: Drama em cinco actos e oito quadros. Rio de Janeiro: Typographia e Livraria de Bernardo Xavier Pinto de Sousa, 1859a.

Velluti, Maria. A viuva das camelias. Scenas da vida parisiense. Rio de Janeiro: Typographia e Livraria de Bernardo Xavier Pinto de Sousa, 1859b.

Wyler, Lia. “Theatre, Translation and Colonization”. Crop, Special Issue on Emerging Views on Translation History in Brazil, 6, p. 75-90, 2001.

Zambrano, Gustavo. A trajetória artística de Furtado Coelho nos palcos brasileiros: 1856-1867. Thesis (Masters of Letters) – Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2018. Avaliable at: http://hdl.handle.net/11449/152956. Retrieved: Jan. 21, 2023.

Publicado

14-03-2023

Como Citar

Fonseca, L. C. ., & Silva-Reis, D. (2023). As traduções teatrais de Maria Velluti no Brasil dos oitocentos: uma Mise-En-Scène. Cadernos De Tradução, 43(esp. 1), 189–217. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2023.e82241

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.