Case study and action research: similarities and distinction between the methods

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e80766

Keywords:

Case study, Action research, Qualitative research methods

Abstract

The case study is a recommended method for research that requires in-depth analysis of the object of study, with many elements and categories involved. Action research, on the other hand, presupposes practice, an intervention in the context studied to solve a problem. Usually, we find the wrong classification of these methods or a mixture of their definitions. After all, what are its main characteristics? Why are they confused? What are their similarities and differences? To answer these questions, we analyzed these methods based on bibliographical research, creating a comparative table that allowed to identify their similarities and distinctions. Among the differences, the objectives of each method, the role of the researcher, the approaches to the theme, problem and object of study, and the relationships with other actors or study context stand out. The steps for conducting it are distinct, as is the articulation between theory and practice. Considering that the characteristics identified in each method, as well as their relationships, had theoretical references as source of research, we understand that the contribution of this article lies in the possibility of exploring the practice and perceptions of researchers with regard to its application. In this way we could contribute to overcoming some of the controversies surrounding the identity of each method. Furthermore, we consider that the effort undertaken to understand their similarities and distinctions can contribute to more solid and coherent methodological definitions in scientific production, when seeking alignment between research purposes and the best epistemological-technical paths to explore a phenomenon.

Author Biographies

Patricia Rodrigues da Rosa, Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutora em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/2022). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/2006). Bacharel em Administração pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC/2002). É professora de Administração e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Gênero e Sexualidade (NEPGS) no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS), campus Canoas. Foi professora na Universidade de Caxias do Sul (UCS/2007-2010) e na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/2005-2010). Tem interesse nas áreas de Administração Pública, Organizações, Epistemologia/Metodologia Científica e Estudos Feministas.

Fernando Zatt Schardosin, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS)

Doutor em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/2021). Mestre em Desenvolvimento Regional e Agronegócio pela UNIOESTE (2011). Especialista em Administração Financeira, Contábil e Controladoria pelo Inbrape/UNIVEL (2006). Graduado em Administração pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO/2004) e Tecnólogo em Gestão Pública pelo IFPR (2011). Administrador na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Docente do Departamento de Administração e do Programa de Educação a Distância da UNICENTRO. Perito na Justiça do Estado do Paraná. Pesquisador em Redes Colaborativas Organizacionais, membro da Agência de Inovação (AGIITEC/UFFS), da Society of Collaborative Networks (SOCOLNET) e da Red Cidir.

Graziela Dias Alperstedt, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Pós-doutora pela Escola de Administração da Fundação Getúlio Vargas (EAESP) e pelo Programa Interdisciplinar em Ciências Humanas (UFSC). Doutora em Engenharia de Produção e Sistemas (UFSC) e Mestre em Administração (UFSC). Graduada em Administração (UDESC). Professora Titular da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), atuando na graduação em Administração e nos Programas de Pós-Graduação Profissional e Acadêmico em Administração no Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas (ESAG). É coordenadora do Laboratório de Educação em Organizações, Sustentabilidade e Inovação Social e Pesquisadora no Athena – Laboratório de Estudos em Organizações, Inovação e Colaboração.

Simone Ghisi Feuerschütte, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutora em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC/2006). Mestre em Administração pela Universidade Federal Santa Catarina (UFSC/1996). Graduada em Serviço Social na Fundação Educacional do Sul de Santa Catarina (FEESC/UNISUL/1981). É Professora Titular da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), atuando nos Programas de Pós-Graduação Acadêmico e Profissional e no Curso de Administração Pública do Centro de Ciências da Administração e Socioeconômicas (ESAG). É vinculada ao Athena – Laboratório de Estudos em Organizações, Inovação e Colaboração. Tem interesse nas áreas de Administração Pública, Subjetividade nas Organizações, Métodos Qualitativos em Administração e Gestão de Pessoas.

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Published

2024-01-10

How to Cite

Rosa, P. R. da, Zatt Schardosin, F., Dias Alperstedt, G., & Ghisi Feuerschütte, S. (2024). Case study and action research: similarities and distinction between the methods. Revista De Ciências Da Administração, 25(65), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e80766

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