Virtual social networks in the information society and knowledge: economy, power and informational competence

Authors

  • Edna Angelo Conselho Regional de Medicina de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p71

Keywords:

Virtual Social Networks, Information economy, Information literacy

Abstract

This article aims to make a theoretical overview about social networks in order to contextualize their situation in contemporary society. In conclusion, through social networks, certainly you will not be able to master informational universe becoming autonomous to designate skills related to the use of information and creating solutions for their problems to be called competent informational. However, it can present itself as a gateway to interact with technology and seek new sources of information, towards the acquisition of new knowledge. The world "business" in turn (companies and brands), walks to face her increasingly serious and professional manner. That's where the communication of the new "knowledge age": is the virtual world that consumers and brands will dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edna Angelo, Conselho Regional de Medicina de Minas Gerais

Possui MBA em Marketing pelo Centro Universitário UNA, possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (CRB-6 / 2560). Atualmente é Bibliotecária do Conselho Regional de Medicina de Minas Gerais. Tem experiência na área de Ciência da Informação

References

AGUIAR, Sonia. Redes sociais e tecnologias digitais de informação e comunicação: relatório final de pesquisa. Rio de Janeiro: Nupef/RITs, 2006. Disponível em: http://www.nupef.org.br/downloads/rel_nupef_redes_2006.pdf. Acesso em: 21 jun. 2007.

AUN, Marta Pinheiro; MOURA, Maria Aparecida. A construção de indicadores nacionais de acesso público aos meios digitais: princípios e perspectivas. In: AUN, Marta Pinheiro (org.) Observatório da Inclusão digital: descrição e avaliação dos indicadores adotados nos programas governamentais de infoinclusão. Belo Horizonte: Gráfica Orion, 2007. cap. 1.

BARRETO, Angela Maria. O fator humano e o desenvolvimento de competências nas unidades de informação. Perspectiva em Ciência Informação, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.194-207. jul;dez. 2005.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista. A competência em informação: um fator de integração entre a biblioteca e a escola. In: Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação CBBD, 21, Curitiba, 2005. Anais. Curitiba: CBBD, 2005. CDROM.

BRAMAN, Sandra. Information Technology, National Identity, & Social Cohesion – A Report of The Project on Technology Futures and Global Power, Wealth, and Conflict. Washington: The CSIS Press, 2005.

BRUCE, Christine. The seven faces of information literacy. Adelaide: Auslib Press, 1997. Disponível em: http://sky.fit.qut.edu.au/~bruce/inflit/faces/faces1.php. Acesso em: 13 mai. 2007.

CAPRA, Fritjot. Redes sociais. Wikipedia. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Redes_sociais. Acesso em: 01 mai. 2007.

CASTELLS, Manuel. Outro mundo: a era da intercomunicação. Le Monde Diplomatique. Ago. 2006. Disponível em: http://diplo.uol.com.br/2006-08,a1379. Acesso em: 22 mai. 2007.

DRUCKER, F. Peter. Sociedade Pós-Capitalista. 3 ed. São Paulo: Pioneira, 1993.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: uma revolução silenciosa, diferentes concepções para a competência em informação. 2002.

FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. A biblioteca digital com foco no desenvolvimento das competências informacional e científica na comunidade. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS DIGITAIS, 3., 2005, São Paulo. Disponível em: http://hdl.handle.net/1904/19299. Acesso em: 16 mai. 2007.

FIALHO, Janaina Ferreira; MOURA, Maria Aparecida. A formação do pesquisador juvenil. Perspectiva em Ciência Informação, Belo Horizonte, v.10, n.2, p.194-207. jul;dez. 2005.

INFLANET International Federation of Library Associations and Institutions. Faróis da sociedade da informação: declaração de Alexandria sobre a competência informacional e aprendizado ao longo da vida. Alexandria: IFLA: UNESCO, 2008 Disponível em: http://www.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSsoc-pt.html. Acesso em: 19 fev. 2016.

LASTRES, Helena M.M.; CASSIOLATO, José E; ARROIO, Ana. Conhecimento, sistema de inovação e desenvolvimento. Rio de Janeiro: UFRJ; Contraponto, 2005.

MIRANDA, Silvânia Vieira. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v.33, n.2, p.112-122, mai/ago. 2004.

SERRES, Michel. A comunicação contra a cultura: entre a Disneylândia e os ayatolás. Alceu 8. v.4, n.8, jan./jun, 2004. Disponível em: http://publique.rdc.puc-rio.br/revistaalceu/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?infoid=87&sid=17&tpl=printerviewas. Acesso em: 03 jun. 2007.

SILVA, Lídia Loureiro da. Globalização das Redes de Comunicação: uma reflexão sobre as implicações cognitivas e sociais. Biblioteca online de ciência da comunicação. 1999. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/_esp/autor.php?codautor=63. Acesso em: 29 mai. 2007.

ZARIFIAN, Philippe. O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: Senac, 2003. 192 p.

Published

2016-04-28

How to Cite

ANGELO, Edna. Virtual social networks in the information society and knowledge: economy, power and informational competence. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 71–80, 2016. DOI: 10.5007/1518-2924.2016v21n46p71. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n46p71. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.