Organizational financial intelligence: competitive strategy in the management context of CIAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e77513

Keywords:

Information, Financial intelligence, Managerial level, Case study, CIAM

Abstract

Objective: The financial information acts as an important analysis and decision resource in the context of organizations. However, organizations should consider handling this information in a structured manner so that it can be used at the management level of the organization.

Methods: This research was carried out with the managers of the Commercial and Industrial Association of Marília (CIAM), a class entity in the city of Marília, in the state of São Paulo. To conduct the research, the case study method was used, thus identifying important perceptions of the subjects, as well as positive and negative aspects related to information as resources in the context of CIAM.

Results: As a result, structured parameters were built to carry out the organizational financial intelligence process considering the entire structure identified in CIAM.

Conclusions:  The research recommends that other aspects related to information, such as knowledge management and the construction of knowledge networks, be built at CIAM, and with that, the entity can make better use of this resource in a structured way.

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Author Biographies

Carlos Francisco Bitencourt Jorge, Universidade de Marília, Administração (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Pós-Doutor em Ciência da Informação na área de concentração Informação, Tecnologia e Conhecimento pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp/SP).Doutor em Ciência da Informação com enfoque em Gestão do Conhecimento e Inteligência Competitiva em Organizações Complexas pela Unesp/Marília. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp/Marília). Especialista em Administração de Marketing e Propaganda pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) , 2008. Graduado em Administração de Empresas pelo UNIVEM, 2007. Realizou doutoramento sanduíche como pesquisador internacional em Westminster College nos Estados Unidos da América, desenvolvendo pesquisas com enfoques em Inteligência Organizacional, Gestão do Conhecimento, Gestão da Informação e Gamification para Organizações complexas. Membro na Strategic and Competitive Intelligence Professionals (SCIP). Docente do curso de Administração da Univesidade de Marília (UNIMAR). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Informação, Conhecimento e Inteligência Organizacional.

Ana Cláudia Rossetto, Universidade de Marília, Administração (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Marília.
Universidade de Marília, Administração (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Ana Clara da Silva Ortega, Universidade de Marília, Administração (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Marília.
Universidade de Marília, Administração (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Bruno Bastos de Oliveira, Docente do Programa de Pós-Graduação em Direito da Universidade de Marília.Universidade de Marília, Direito (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Universidade de Marília, Direito (Grupo de Pesquisa Organizações Competitivas e Inovadoras), Marília, Brasil

Bianca Stephanie O. da Costa dos Santos, Faculdade Católica Paulista

Bacharel em Ciências Contábeis FACAP

Francisca Miquelle Siqueira Cardoso, Universidade Estadual Paulista (Unesp

Mestranda em Ciência da Informação

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Published

2021-04-21

How to Cite

JORGE, Carlos Francisco Bitencourt; ROSSETTO, Ana Cláudia; ORTEGA, Ana Clara da Silva; OLIVEIRA, Bruno Bastos de; SANTOS, Bianca Stephanie O. da Costa dos; CARDOSO, Francisca Miquelle Siqueira. Organizational financial intelligence: competitive strategy in the management context of CIAM. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 01–37, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e77513. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/77513. Acesso em: 17 may. 2024.

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