Social inclusion and its approach at Information Science: scientific production analysis in the area of information science periodicals between 2001 and 2010
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n37p239Keywords:
Social Inclusion, Information Science, Information ProfessionalAbstract
This study has the purpose to check how the social inclusion has been approached at Information Science area, from the scientific production area published at the area national periodicals. Over there, to verify which inclusion forms are recurrently approached at Information Science area; to show the use tendencies of social inclusion concept at the Science Information area scientific articles; to find how it presents the social inclusion concept connected to the information professional and analyze if it there is any association to other themes. It was realized searches in six periodicals at the period between 2001 and 2010. We used how analysis method the Bardin content analysis reference. The analysis corpus was constituted of 30 articles which approached the social inclusion theme. As the results, it was showed that the social inclusion on Information Science area publications, in general, is turned to digital inclusion and to the Information Science area publications uses. Besides, it was still identified connections with the information professionals, which one must serve as mediator between the information and the environment where information and users are inserted.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, Fábio. Metodologia da Ciência: filosofia e prática da pesquisa. São Paulo: Thomson, 2006.
AQUINO, Mirian de Albuquerque. Políticas de informação para inclusão de negros afrodescendentes a partir de uma nova compreensão da diversidade cultural. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 3, n. 2, p.26-37, jan./jun. 2010. Disponível em:
<http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/article/view/108>. Acesso em: 12 maio 2011.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. Periódicos em CI. João Pessoa, 2011. Disponível em: <http://www.ancib.org.br/pages/periodicos-em-ci.php>. Acesso em: 31 mar. 2011.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. revista e ampliada. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de lei nº 3942/2008, de 28 de Agosto de 2008. Projetos de leis e outras proposições, Brasília, DF, 2008. Disponível em:<http://legis.senado.gov.br/mate pdf/11740>. Acesso em: 31 mar. 2011.
BRASIL. Decreto de lei nº 12.073, de 29 de outubro de 2009. Institui o dia 10 de dezembro como o Dia da Inclusão Social. Legislação, Brasília, DF, 2009. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-
/2009/lei/l12073.htm>. Acesso em: 31 mar. 2011.
COCURUTTO, Ailton. Os princípios da dignidade da pessoa humana e da inclusão social. São Paulo: Malheiros, 2010.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Qualis periódicos. Brasília, 2011. Disponível em:
<http://www.capes.gov.br/avaliacao/qualis>. Acesso em: 29 mar. 2011.
ESTABEL, Lizandra Brasil; MORO, Eliane Lourdes da Silva; SANTAROSA, Lucila Maria Costi. BIBLIOTEC II: o bibliotecário como mediador propiciando a inclusão informacional, social, educacional e digital através da EAD. Informação
& Sociedade: estudos, João Pessoa, v.16, n.2, p.119-131, jul./dez. 2006. Disponível em: <http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/479/1481>. Acesso em: 02 ago. 2011.
FREIRE, Isa Maria. Informação e educação: parceria para inclusão social. Inclusão Social, Brasília, v. 2, n. 2, p. 142-145, abr./set. 2007. Disponível em:
<http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/article/viewFile/81/93>. Acesso em: 14 abr. 2011.
INCLUSÃO SOCIAL. Rio de Janeiro: IBICT, 2005-. Semestral. ISSN 1808-8678. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/index>.
Acesso em: 31 mar. 2011.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. ISSN. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em:
<http://www.ibict.br/secao.php?cat=ISSN>. Acesso em: 02 maio 2011.
MAGALHÃES, Abigail Guedes. Desafios de uma educação inclusiva: utopia ou realidade. Instrumento: revista de estudo e pesquisa em educação, Juiz de Fora, v. 9, p. 61-70, jan./dez. 2007. Disponível em:<http://www.editoraufjf.com.br/revista/index.php/revistainstrumento/article/view/66> Acesso em: 14 abr. 2011.
MATTOS, Fernando Augusto. Inclusão digital e desenvolvimento econômico na construção da sociedade da informação no Brasil. DataGramaZero: revista de ciência da informação, v.7, n.3, jun. 2006. Paginação irregular. Disponível em:
<http://www.dgz.org.br/jun06/F_I_art.htm>. Acesso em: 03 set. 2011.
OLIVEIRA, Luciano. Os Excluídos ‘existem’? Notas sobre a elaboração de um novo conceito. Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, n.33, 1997. Paginação irregular. Disponível em:<http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_33/rbcs33_04.htm>. Acesso em: 11 abr. 2011.
RIBAS, Cláudia da Cunha; ZIVIANI, Paula. O Profissional da informação: rumos e desafios para uma sociedade inclusiva. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v.17, n.3, p.47-57, set./dez. 2007. Disponível em:
<http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/638/1614>. Acesso em: 10 abr. 2011.
ROSA, Cristina Maria et al. (Org.). Educação inclusiva: textos e glossário. Pelotas: Editora e Gráfica da UFPel, 2006.
SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa; CARVALHO, Angela Maria Grossi de. Sociedade da informação: avanços e retrocessos no acesso e no uso da informação. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v.19, n.1, p. 45-55, jan./abr. 2009. Disponível em:
<http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1782/2687>. Acesso em: 08 ago. 2011.
SEMINÁRIO ÁREAS PROTEGIDAS E INCLUSÃO SOCIAL, 2., 2006, Rio de Janeiro. Relatório técnico... Rio de Janeiro: UFRJ, 2006. Disponível em: <http://www.ivtrj.net/sapis/2006/relatoriotecnico_IISAPIS.pdf>. Acesso em: 02 jun. 2011.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. revista e atualizada. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Helena et al. Inclusão digital e educação para a competência informacional: uma questão de ética e cidadania. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p.28-36, jan./abr. 2005. Disponível em:
<http://revista.ibict.br/ciinf/index.php/ciinf/article/view/611/544>. Acesso em: 31 ago. 2011.
TARAPANOFF, Kira; SUAIDEN, Emir; OLIVEIRA, Cecília Leite. Funções Sociais e Oportunidades para Profissionais da Informação. DataGramaZero: revista de ciência da informação. v. 3, n.5, out. 2002. Paginação irregular. Disponível em:
<http://www.dgz.org.br/out02/F_I_art.htm>. Acesso em: 24 jun. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Alex Serrano Almeida, Renata Braz Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.