Social interaction and methods of teaching: the case of exchange of affections laboratory - lata in the accounts of its participants through the conceptual map

Authors

  • Maria Cleide Rodrigues Bernardino Universidade Federal do Cariri (UFCA)
  • Irma Gracielle Carvalho de Oliveira Souza Universidade Federal do Cariri (UFCA)
  • Alexandre Pereira de Souza Universidade Federal do Cariri (UFCA)
  • Francisca Pereira dos Santos Universidade Federal do Cariri (UFCA)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2014v19n39p59

Keywords:

Teaching Methodologies, Education– interaction, Exchange of Experiences– Education

Abstract

It discusses the methodologies based on the exchange of experiences illustrated by the LATA project - Laboratory Exchange of Affections, Course of Librarianship, Federal University of Ceará, Campus Cariri. The project was conceived and executed within the parameters of learning opportunities through the exchange of experiences, having as north the student's social interaction with society, whether in the classroom or outside it. This is an exploratory study, whose data collection was done through narrative interviews mediated by questionnaire in google docs, and the treatments of the results by content analysis. The environment of the research took place in the academic area, with 40 students who participated in the course Culture and Media, where the project is executed and included three questions: do you consider that learning through the exchange of experiences has been significant in a professional point of view? What do you feel when you see other people telling their stories and realize that some are common to your experiences? Among the conventional method, readings, book reviews, written exams, seminars, what else has helped you to develop a critical sense and provided greater ease? The reflections from the analysis of the data besides working as an acceptance feedback of the methodology from students, also contributes to an evaluation of the project in order to correct possible mistakes and contribute effectively to the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doutora em Ciência da Informação, pela Universidade de Brasília (UnB), Professora Adjunta do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Irma Gracielle Carvalho de Oliveira Souza, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Mestre em Ciência da Informação, pela Universidade Federal da Paraiba (UFPB), Professora Assistente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Alexandre Pereira de Souza, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Mestre em Ciência da Informação, pela Universidade Federal da Paraiba (UFPB), Professor Assistente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Francisca Pereira dos Santos, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doutora em Literatura e Cultura, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Professora Adjunta do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA).

References

ABREU, Maria Célia Teixeira Azevedo de; MASETTO, Marcos T. O professor universitário em aula: prática e princípios teóricos. São Paulo: Cortez, 1982.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: introdução à filosofia. 2.ed. São Paulo: Moderna, 1993.

BARTHES, Roland. The semiotic: challenge. Oxford: Basil Blackwell, 1993.

BERGER, Peter L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: um livro sobre a sociologia do conhecimento. Lisboa: Dinalivro, 1999.

BROCKMEIER, Jens; HARRÉ, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 16, n. 3, p. 525-535, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v16n3/v16n3a11.pdf Acesso em 21 set. 2013.

CARVALHO, Maria Alice Peçanha; ACIOLI, Sonia.; STOTZ, Eduardo Navarro. O Processo de Construção Compartilhada do Conhecimento: uma experiência de investigação científica do ponto de vista popular. In: VASCONCELOS, Eymar Mourão. (Org). A Saúde nas Palavras e nos Gestos: reflexões da rede educação popular e saúde. São Paulo: HUCITEC, 2001.

CERVO, Amado Luís. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

CUNHA, Maria Isabel. Trajetórias e lugares da formação do docente da educação superior: do compromisso individual à responsabilidade institucional. Itinerários educativos, v. 5, n. 5, p. 30-48, 2011. Disponível em: http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8180/publicaciones/bitstream/11185/6034/1/INDI_5_2011_pag_30_48.pdf Acesso 21 set. 2013.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

DEMO, Pedro. A nova LDB: ranços e avanços. Campinas: Papirus, 1997.

ELIAS, Norberto. O processo civilizador: volume 1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

FIORENTINI, Leda Maria Rangearo. Materiais didáticos escritos nos processos formativos a distância. In: ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; MORAN, José Manuel. Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação; Seed, 2005. p. 160-164.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GUARNIERI, Maria Regina. Aprendendo a ensinar: o caminho nada suave da docência. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 1990.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2003.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

LÉVY, Pierre. A revolução contemporânea em matéria de comunicação. Revista Famecos. Porto Alegre, n. 9, dez., 1998. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3009/2287 Acesso em: 21 fev, 2013.

LITTLEJOHN, Stephen. Fundamentos teóricos da comunicação humana. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. et al. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 10. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

MOSCOVICI, Serge. Representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editores, 1978.

MOURA, Ana Maria Mielniczuk de. et al. As Teorias de Aprendizagem e os Recursos da Internet Auxiliando o Professor na Construção do Conhecimento. In: ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, VIII, 2001. Anais... Brasília: ABED, 2001.

OLIVEIRA, Irma Gracielle dos S. Carvalho de. Dimensões da gestão da informação no campo da ciência da informação: uma revelação da produção científica do ENANCIB. João Pessoa: UFPB, 2020, 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. João Pessoa: UFPB, 2009.

PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

PINHEIRO, Beatriz Maria. GONÇALVES, Maria Helena. O Processo Ensino-Aprendizagem. Rio de Janeiro: Editora SENAC Nacional, 2001.

RIESSMAN, Catherine Kohler. Narrative Analysis. Newbury Park, California: Sage Publications, 1993. Disponível em: http://books.google.com.br/books?id=9ffAwoYi7E0C&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Acesso em: 21 set. 2013.

SÊGA, Christina Pedrazza. Sociedade e interação: um estudo das diferentes formas de interagir. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-92.

SILVA, Edna Lucia da; CUNHA, Miriam Vieira da. A formação profissional no século XXI: desafios e dilemas. Ci. Inf., Brasília, v. 31, n. 3, p. 77-82, set. /dez, 2002. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ci/v31n3/a08v31n3.pdf Acesso em: 22 mar. 2013.

TOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Published

2014-04-21

How to Cite

BERNARDINO, Maria Cleide Rodrigues; SOUZA, Irma Gracielle Carvalho de Oliveira; SOUZA, Alexandre Pereira de; SANTOS, Francisca Pereira dos. Social interaction and methods of teaching: the case of exchange of affections laboratory - lata in the accounts of its participants through the conceptual map. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 19, n. 39, p. 59–82, 2014. DOI: 10.5007/1518-2924.2014v19n39p59. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p59. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.