Topics in library and information science in Brazil: focus on electronic scientific journals
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n46p81Keywords:
Science, Scientific communication, Electronic scientific journalsAbstract
Accents the national electronic journals of library and information science with purpose of identifying the questions most debated in information science through the analysis of articles published from 2003 to 2013, in addition to detecting the subjects of the articles analyzed in order to detect thematic similarities and differences in the scope of interdisciplinarity, including the identification of "empty", i.e. important issues not contemplated. Include the library science journals for the reason of the relevant titles currently be originated of publications before dedicated to the library science and then concentrated on studies in information science. To achieve this quali-quantitative research, nature descriptive and case study, resort to documentary analysis and thematic content analysis as collection techniques and data analysis, respectively. Verifies that the increase in research in this field follows with the expansion of the Graduate Program in Information Science and expands as found in electronic journals, the means to intensify scientific communication and ratify interdisciplinary relations. Registers 48 themes, among which Management has the highest incidence (191 articles) as opposed to the classes; Administration and Environment and Sustainability, both with only seven studies each. Library Science has the highest number of interdisciplinary relations. It is recommended that researchers in the field turn their attention to topics on the rise not yet explored in the context of information science, like Cognitive and Behavioral Studies; and Information Architecture, in view of the prospects for growth and contribution to the field.
Downloads
References
ANDRADE, M. E. A.; OLIVEIRA, M. A ciência da informação no Brasil. In: OLIVEIRA, M. (Org.). Ciência da informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: UFMG, 2005. p. 45-56.
ARAÚJO, A. C.; BUFREM, L. S. Informação para negócios: aspectos da literatura científica nacional em revistas da área de ciência da informação. Ciência da informação, Brasília, v. 37, n. 1, p. 7-17, jan./abr. 2008.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA IFNORMAÇÃO. GT 9: museu, patrimônio e informação. 2015b. Disponível em: <http://gt-ancib.fci.unb.br>. Acesso em: 17 jan. 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Ed. 70, 1979.
BOMFÁ, C. R.; CASTRO, J. E. Desenvolvimento de revistas científicas em mídia digital: o caso da Revista Produção Online. Ciência da Informação, Brasília, v.33, n.2, p.39-48, maio/ago. 2004.
BUCKLAND, M. K. Information and Information Systems. New York: [s.n.], 1991.
BUFREM, L. S. Revistas científicas: saberes no campo da ciência da informação. In: POBLACION, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. (Org.). Comunicação & produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. Cap. 7, p. 191-214.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Qualis Periódicos. Disponível em: < http://www.capes.gov.br/avaliacao/qualis>. Acesso em: 3 mar. 2014a.
______. Portal de Periódicos. Buscar Periódico. Disponível em: <http://www.periodicos.capes.gov.br>. Acesso em: 3 mar. 2014b.
CORREIA, A. E. G. C.; ALVARENGA, L.; GARCIA, J. C. R. Produção científica: reflexos da avaliação nos programas de pós-graduação em física. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, ed. esp., p. 231-247, dez. 2012.
FRANCO, M. L. P. B. Análise do conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2007. Série pesquisa. v. 6.
FREIRE, G.; FREIRE, I. Introdução à ciência da informação. João Pessoa: UFPB, 2009.
GONÇALVES, A.; RAMOS, L. M. S. V. C.; CASTRO, R. C. F. Revistas científicas: características, funções e critérios de qualidade. In: POBLACION, D. A.; WITTER, G. P.; SILVA, J. F. M. (Org.). Comunicação & produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. Cap. 6, p. 163-190.
KRZYZANOWSKI, R. F.; FERREIRA, M. C. G. Avaliação de periódicos científicos e técnicos brasileiros. Ciência da Informação, Brasília, v. 27, n. 2, p. 165-175, maio/ago. 1998.
LEITE, F. T. Metodologia científica: iniciação à pesquisa científica, métodos e técnicas de pesquisa, metodologia da pesquisa e do trabalho científico (monografias, dissertações, teses e livros). Fortaleza: Universidade de Fortaleza, 2004.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia científica. 3. ed. São Paulo; Atlas, 2000.
______. Técnicas de Pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MIRANDA, A. Estudos avançados em arquivologia, biblioteconomia e ciência da informação. v. 2, 2002. Apresentação da obra. Disponível em: <http://www.antoniomiranda.com.br/ciencia_informacao/apresenta_miranda_georgete.pdf.>. Acesso em: 20 jun. 2014.
SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.
SILVA, A. K. A.; CORREIA, A. E. G. C.; LIMA, I. F. O conhecimento e as tecnologias da sociedade da informação. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medellín, v. 33, n. 1, ene. / jun. 2010.
SILVA, J. L. C. Das concepções disciplinares na ciência da informação e / ou de suas configurações epistemológicas: o desiderato percepcionado da interdisciplinaridade. Investigación Bibliotecológica, México, v. 27, n. 59, p. 67-92, ene. / abr. 2013.
SMIT, J. W. O documento audiovisual ou a proximidade entre as 3 Marias. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 26, n. 1/2, p. 81-85, 1993.
TARGINO, M. G. Comunicação científica na sociedade tecnológica: periódicos eletrônicos em discussão. Comunicação e sociedade, v. 3, p. 93-112, 2001.
TARGINO, M. G.; GARCIA, J. C. R. Responsabilidade ética e social na produção de periódicos científicos. Belo Horizonte, Perspectivas em Ciência da informação, v.13, n.1, p.33-54, jan./abr. 2008a.
______. O e editor e a revista científica: entre “o feijão e o sonho”. In: FERREIRA, S. M. S. P.; TARGINO, M. G. (Org.). Mais sobre revistas científicas: em foco a gestão. São Paulo: Editora Senac São Paulo, Cengage Learning, 2008b. p. 41-72.
TRZESNIAK, P. As dimensões da qualidade dos periódicos científicos e sua presença em um instrumento da área de educação. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 346-377, maio/ago. 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Marina Alves de Mendonça
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.