The information professional in the age of Big Data

Authors

  • Caio Saraiva Coneglian Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Paula Regina Ventura Amorim Gonçalez Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • José Eduardo Santarém Segundo Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n50p128

Keywords:

Information professional, Data scientist, Big data, Big data analytics

Abstract

Information professionals are challenged to work with the speed imposed both by the generation of information and data, as well as by the variety of sources in which they are found, thus their performance is fundamental in seeking the synergy between the needs of Managers and the expertise of computer professionals. In this scenario, the objective of this work is to identify and discuss the intersection between the functions performed by administrators (managers), computer scientists and information professionals in Big Data Analytics environments. The methodology used is of a qualitative nature, being the exploratory research, since, starting from the studies of Information Science, Information Professional and Big Data, to establish a link between these concepts. As a result, the performance of the information professional is demonstrated and described in all phases of data analysis. There was an intersection between the proposal of relationship between the actors "administrator", "information professional" and "computer professional", with the so-called data scientist, where due to the different skills required of the scientist, it is concluded that both the information professional and the computer professional can specialize in this area, since, working in different but complementary fields, will provide information in scenarios of Big Data helping decision making and adding values to the organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caio Saraiva Coneglian, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus Marília. Bacharel em Ciência da Computação no Centro Universitário Eurípides de Marília (UNIVEM).

Paula Regina Ventura Amorim Gonçalez, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora Colaboradora do Departamento de Ciência da Informação na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutora e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus Marília. Bacharela em Biblioteconomia na  Universidade Estadual Paulista (UNESP) Campus Marília.

José Eduardo Santarém Segundo, Universidade de São Paulo (USP)

Doutor e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP-Marília/SP. Professor Doutor no Departamento de Educação, Informação e Comunicação, da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, da Universidade de São Paulo (USP); Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP/Marília na linha de Informação e Tecnologia. Coordenador do GT8 - Informação e Tecnologia, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB).

References

ABELS, E. et al. Competencies for Information Professionals of the 21st Century. Special Libraries Association. 2003. Disponível em: <http://sla.org/wp-content/uploads/2013/01/0_LRNCompetencies2003_revised.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2017

ALVARENGA, L. et al. Representação do conhecimento na perspectiva da ciência da informação em tempo e espaço digitais. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 8, n. 15, p. 18-40, 2003. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/download/1518-2924.2003v8n15p18/5233%3E>. Acesso em: 28 fev. 2017.

BARBALHO, C. R. S.; ROZADOS, H. B. F. Competências do profissional bibliotecário brasileiro: o olhar do Sistema CFB/CRBs. In: 2013.Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, IX. Anais... 2008. Disponível em: <http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/bitstream/handle/123456789/1840/Compet%EAncias%20-%20Barbalho.pdf?sequence=1>. Acesso em: 28 fev. 2017

BORKO, H. Information science: what is it? American documentation 19.1, 3-5, 1968.

BUCKLAND, M. K. Information as thimk. Jounal of the Americam Society for Information Scince. Nova York, v.45, n.5, p. 351-360, 1991

BUGEMBE, M. Finding Value in Data: Determining Where Data Science has The Greatest Impact. O’Reilly: Sebastopol, 2016.

DAVENPORT, T. H.; PATIL, D. J. Data scientist. Harvard business review, v. 90, p. 70-76, 2012.

FARIA, S. et al. Competências do professional da informação: uma reflexão a partir da Classificação Brasileira de ocupações. Ciência da Informação, Brasília, v.34, n.2, p. 26-33, maio/ago. 2005.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS. Riding the Waves or Caught in the Ride? Navigating the Evolving Information Environment. 2016. Disponível em: <http://trends.ifla.org/files/trends/assets/insights-from-the-ifla-trend-report_v3.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2017

KAKHANI, M. K.; KAKHANI, S.; BIRADAR, S. R. Research Issues in Big Data Analytics. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management, Etmadpur, v. 2, n. 8, Aug. 2013. Disponível em: <http://www.ijaiem.org/volume2issue8/IJAIEM-2013-08-29-070.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2017.

KATAL, A.; WAZID, M.; GOUDAR, R. H. Big data: issues, challenges, tools and good practices. In: IEEE Contemporary Computing (IC3), 6., 2013. Procceding… IEEE, 2013. p. 404-409. Disponível em: <http://www.stat.purdue.edu/~doerge/BIOINFORM.D/SPRING16/KatalWazidGoudar_2013.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2017.

LE COADIC, Y. F. A Ciência da Informação. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 1996 (Tradução do original de 1994).

MAYER-SCHÖNBERGER, V; CUKIER, K. Big data: A revolution that will transform how we live, work, and think. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 2013.

MARCONDES, C. H. Representação e economia da informação. Ciência da Informação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 61-70, jan./abr. 2001.

MCAFEE, A.; BRYNJOLFSSON, E.. Big Data: the management revolution. Harvard Business Review, Brighton, v. 90, n. 10, p. 61-67, oct. 2012. Disponível em: <https://hbr.org/2012/10/big-data-the-management-revolution>. Acesso em: 28 fev. 2017.

PONJUÁN DANTE, G. Perfil del profesional de información del nuevo milenio. In: VALENTIN, M. L. P. (Org.). O profissional da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000. P. 91-105.

REZENDE, Y. Informação para negócios: os novos agentes do conhecimento e a gestão do capital intelectual. Ciência da Informação, Brasília, v.31, n. 2, p. 120-128, maio/ago. 2002.

RIBEIRO, C. J. S. Big Data: os novos desafios para o profissional da informação. Informação & Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 96-105, 2014.

ROSENFELD, L. Information architecture: looking ahead. Journal of the American Society for Information Science and technology, 53 (10) 874-87, 2002.

RUSSOM, P. Big data analytics. TDWI Best Practices Report, Fourth Quarter, p. 1-35, 2011.

SAGIROGLU, S; SINANC, D. Big data: A review. In: Collaboration Technologies and Systems (CTS), 2013 International Conference on. IEEE, 2013. p. 42-47. Disponível em: <https://xa.yimg.com/kq/groups/72986399/1585974627/name/06567202.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2017.

SANTOS, P. L. V. C. As tecnologias na formação do profissional da informação. In: Valentin, M. l. P. (Org.). Profissionais da informação: formação, perfil e atuação profissional. São Paulo: Polis, 2000, p 103 -116.

SANTOS, P. L. V. A. C. As novas tecnologias na formação do profissional da informação. In: Valentin, M.L (Org.). Formação do Profissional da Informação. São Paulo: Polis 2002. P.103-116.

SANTOS, P. L. A. C.; VIDOTTI, S. A. B. G. Perspectivismo e tecnologias de informação e comunicação: acréscimos à Ciência da Informação. DataGramaZero: revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, 2009.

SARACEVIC, T. Interdisciplinary nature of information science. Ciência da Informação. vol. 24, n. 1, 1995. Disponível em: <http://www.brapci.ufpr.br/brapci/_repositorio/2010/03/pdf_dd085d2c4b_0008887.pdf> . Acesso em: 27 fev. 2017.

TAURION, C. Big data. Rio de Janeiro: Brasport, 2013.

VALENTIM, M. L. P. Equipes multidisciplinares na gestão da informação e conhecimento. In. BAPTISTA, S. G.; MULLER, S. P. M. (Orgs.) Profissional da informação: o espaço de trabalho. Brasília: Thesaurus, 2004. Cap. 7, p. 154-176.

VAN DER AALST, W. M. P. Data scientist: The engineer of the future. In:Enterprise Interoperability VI. Springer International Publishing, 2014. p. 13-26.

ZIKOPOULOS, P. et al. Understanding big data: Analytics for enterprise class hadoop and streaming data. New York: McGraw-Hill, 2011. Disponível em: <http://www.bdvc.nl/images/Rapporten/ibm-understanding-big-data.pdf>. Acesso em: 28 fev. 2016.

Published

2017-09-06

How to Cite

CONEGLIAN, Caio Saraiva; GONÇALEZ, Paula Regina Ventura Amorim; SANTARÉM SEGUNDO, José Eduardo. The information professional in the age of Big Data. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 22, n. 50, p. 128–143, 2017. DOI: 10.5007/1518-2924.2017v22n50p128. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v22n50p128. Acesso em: 21 may. 2024.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)