Distance education as a tool for social and digital inclusion: a case study with UFPBVIRTUAL students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019.e58846

Keywords:

Distance education, Social inclusion, Digital inclusion, UFPB

Abstract

Objetive: This article presents the mode of distance education as a possibility of social and digital inclusion. As of 2006, with the distance education regulation in federal institutions of higher education, it was possible to have a significant expansion in the number of vacancies offered, and the long-distance education, previously seen as a marginalized and unrecognized education, now presents itself as a concrete possibility of a quality education. The objective of the article was to identify how access to Distance Higher Education can contribute to the social and digital inclusion process of people located in small towns in the Northeast.
Methods: For this, the quantitative-qualitative research was carried out with 42 students of the degree course in Agrarian Sciences of the Universidade Federal da Paraíba. The instrument of data collection was a mixed online questionnaire (with closed and open questions), adopting a sample for convenience.
Results: It can be seen that EAD can become one of the most appropriate options for some people who have limiting factors, such as full-time work, absence of time for exclusive dedication to graduation, or reside in places that do not have proximity to traditional public universities.
Conclusions: The students still perceive that there is prejudice or discrimination in society by taking a distance course, but recognize that they feel socially included, expect to be incorporated by the labor market, and do not believe that there is a distinction between companies in relation to EAD.

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Author Biographies

Ítalo José Bastos Guimarães, Universidade Federal da Paraíba

Doutorando em Ciência da Informação (UFPB). Mestre em Ciência da Informação (UFPB). MBA em Gestão Empresarial e Logística. Graduação em Administração (UFPB). Autor dos livros: Usabilidade na web - análise em sites do Governo Federal (2016) e Acessibilidade em websites de comércio eletrônico na perspectiva dos usuários cegos (2017)

Marckson Roberto Ferreira de Sousa, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Engenharia Elétrica na área de Processamento da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI/UFPB) e do Programa de Pós-Graduação em Gestão nas Organizações Aprendentes (MPGOA/UFPB).

Izabel França de Lima, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais(2012), mestre em Educação (2007) especialista em Gestão de Unidades de Informação (2006), graduada em Biblioteconomia (1989) e em Administração (1999) pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professora Adjunta do Departamento de Ciência da Informação, do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação do Centro de Ciências Sociais Aplicadas e do Programa de Pós-Graduação em Gestão nas Organizações Aprendentes do Centro de Educação , Diretora da Editora da UFPB, e líder do grupo de Pesquisa iMclusoS da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Informação e tecnologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Memória, Memória Institucional, Memória e Identidade, bibliotecas digitais, bibliotecas universitárias, serviço referência em bibliotecas universitárias, acesso e uso de informação, acessibilidade, usabilidade, inclusão digital/social/racial, informação etnicorracial.

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Published

2019-09-09

How to Cite

GUIMARÃES, Ítalo José Bastos; SOUSA, Marckson Roberto Ferreira de; LIMA, Izabel França de. Distance education as a tool for social and digital inclusion: a case study with UFPBVIRTUAL students. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 24, n. 56, p. 01–19, 2019. DOI: 10.5007/1518-2924.2019.e58846. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2019.e58846. Acesso em: 18 may. 2024.

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