Immaterial assets in the process of being registered in the IPHAN: social tensions surrounding the safeguard in the Northeast region of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79323Keywords:
Intangible Cultural Heritage, Registration Instruction, Iphan, BrazilAbstract
Objective: Registration Instruction located in the Northeast region of Brazil from 2005 to 2015. Methods: It uses the methods of exploratory research according to the objectives, documentary analysis and procedures to describe the proposals submitted and characterize them as intangible cultural heritage of the Northeast Region. Results: From the data analyzed, the most expressive social tensions unfolded about the values of representativeness, recognition, community intervention without the help of a government institution and legal guidelines. Conclusions: The intangible cultural heritage is composed of a set of practices and intangible activities that can be recreated and adapted by a social group over generations. In order to guarantee the preservation of intangible assets, the National Institute of Historical and Artistic Heritage has a legal-administrative and social process called Registration Instruction, in which the registration of the asset in one of the books of the Intangible Heritage is made operational. The five properties in the process of registration instruction are of inherent importance for the memory, in the formation of identities, social relations, collective heritage and historical continuity.
Downloads
References
ANJOS do Piauí. [S. l.: s. n.], 2012. 1 vídeo (16 min 46 seg). Publicado pelo canal Iphangovbr. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=u2Ji2vZugNc&feature=emb_title. Acesso em: 26 jan. 2021.
ARANTES NETO, A. A. Apresentação. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, DF, v. 4, n. 32, p. 5-11, 2005. Disponível em: https://url.gratis/e60Zd. Acesso em: 25 jan. 2021.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 jan. 2021.
BRASIL. Decreto-lei nº 3551, de 4 de agosto de 2000. Institui o Registro de Bens Culturais de Natureza Imaterial que constituem patrimônio cultural brasileiro, cria o Programa Nacional do Patrimônio Imaterial e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D3551.htm. Acesso em: 25 jan. 2021.
BRASIL. Lei n° 10.932, de 3 de agosto de 2004. Altera o art. 4º da Lei nº 6.766, de 19 de dezembro de 1979, que "dispõe sobre o parcelamento do solo urbano e dá outras providências". Brasília, DF: Presidência da República, 2004. Disponível em: https://url.gratis/VkbvI. Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Lei n° 378, de 13 de janeiro de 1937. Dá nova, organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Brasília, DF: Presidência da República, 1937. Disponível em: https://url.gratis/GWrp9. Acesso em: 25 jan. 2021.
BRASIL. Lei n° 6.766, de 19 de dezembro de 1979. Dispõe sobre o parcelamento do solo urbano e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1979. Disponível em: https://url.gratis/py3M9. Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Cultura. Nota Técnica n° 08, de 4 de agosto de 2010. Instrução do Processo de Registro do modo de fazer Bico e Renda Singeleza. Brasília, DF: Ministério da Cultura, 2010. Disponível em: https://url.gratis/UMDO1. Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Ministério do Turismo. Ofício n° 719, de 21 de dezembro de 2020. Registro da Ciranda do Nordeste como Patrimônio Cultural do Brasil. Brasília, DF: Ministério do Turismo, 2020a. Disponível em: https://url.gratis/dnoby. Acesso em: 26 jan. 2021.
BRASIL. Ministério do Turismo. Parecer Técnico n° 14, de 09 de dezembro de 2020. Solicitação de Registro da Ciranda do Estado de Pernambuco. Brasília, DF: Ministério do Turismo, 2020b. Disponível em: https://url.gratis/JkqNG. Acesso em: 26 jan. 2021.
CAVALCANTI, M. L. V. C.; FONSECA, M. C. L. Patrimônio Imaterial no Brasil: legislação e políticas estaduais. Brasília: UNESCO, 2008.
CORÁ, M. A. J. Do material ao imaterial: patrimônios culturais do Brasil. São Paulo: EDUC, 2014.
GALVÃO NETO, Adonias Antonio. Relatório das oficinas de esclarecimento sobre o registro da Arte Santeira Piauiense e o tombamento da Igreja de Nossa Senhora de Lourdes. [Piauí]: Iphan, 2019. Disponível em: https://url.gratis/Nb0yP. Acesso em: 26 jan. 2021.
GASPAR, L. Ciranda. Recife, 12 nov. 2004. Disponível em: https://url.gratis/naVQR. Acesso em: 26 jan. 2021.
HUIS, Iris van et al. Introduction: Europe, heritage and memory—dissonant encounters and explorations In: LÄHDESMÄKI, Tuuli et al (ed.). Dissonant heritages and memories in contemporary Europe. Editora: Palgrave Macmillan, 2019. p. 1-21.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Instrução do Registro. [S. l.], [20--]. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/683/. Acesso em: 25 jan. 2021.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Resolução nº 01/2006, de 3 de agosto de 2006. Determina os procedimentos a serem observados na instauração e instrução do processo administrativo de Registro de Bens Culturais de Natureza Imaterial. Brasília, DF: Presidência da República, 2006 Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=103301. Acesso em: 25 jan. 2021.
LARAIA, R. B. Patrimônio imaterial: conceito e implicações. In: TEIXEIRA, J. G. L. C.; GARCIA, M. V. C.; GUSMÃO, R. (orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UnB, 2004. p. 12-18.
LE GOFF, J. História e memória. 7ª ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2013.
MELO, C. M. R. F. Viabilidade da renda singeleza como indicação geográfica: valorização e mercado na conexão entre Alagoas e Itália. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação) - Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/6709. Acesso em: 26 jan. 2021.
MORIM, J. Arte santeira. Recife, 28 maio 2014. Disponível em: https://url.gratis/BGm1A. Acesso em: 26 jan. 2021.
OUTRO olhar – Feira de São Joaquim. Publicado pela Tv Brasil. [S. l.: s. n.], 2012. 1 vídeo (2 min). Disponível em: https://url.gratis/PaOMR. Acesso em: 26 jan. 2021.
PATRÍMÓNIO material. [S. l.], 15 jan. 2020. Disponível em: https://cvunesco.org/cultura/patrimonio-materia. Acesso em: 15 dez. 2020.
QUEIROZ, C. Passeio na feira. [S. l.], [20--]. Disponível em: https://andatrilho.wordpress.com/fazendo-a-feira/. Acesso em: 26 jan. 2021.
SABÓIA, R. Festejo do Divino Espírito Santo na Comunidade Marmelada. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (25 min). Publicado pelo Núcleo de Produção Digital Piauí. Disponível em: https://npdpiaui.wordpress.com/. Acesso em: 26 jan. 2021.
SANT’ANNA, M. Relatório final das atividades da Comissão e do Grupo de Trabalho Patrimônio Imaterial. In: SANT’ANNA, M. (org.). O registro do patrimônio imaterial: dossiê final das atividades da Comissão e do Grupo de Trabalho Patrimônio Imaterial. 4. ed. Brasília: Ministério da Cultura, 2006. p. 15-21. Disponível em: https://url.gratis/pjFAw. Acesso em: 25 jan. 2021.
SENA, L. Doce divino: Na comunidade Marmelada, em Gilbués, sertão do Piauí, nem a chegada da luz apaga o brilho da fé. [S. l.], 22 out. 2017. Disponível em: http://www.revistarevestres.com.br/reportagem/doce-divino/. Acesso em: 26 jan. 2021.
SILVA, D. O.; GONTIJO, F. A arte santeira no e do Piauí. Textos Escolhidos de Cultura e Arte Populares, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 51-64, 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/12049. Acesso em: 26 jan. 2021.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Convenção para salvaguarda do patrimônio cultural imaterial. Brasília, DF: Ministério das Relações Exteriores, 2003. Disponível em: https://ich.unesco.org/doc/src/00009-PT-Brazil-PDF.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.
VELOSO, M. Patrimônio imaterial, memória coletiva e espaço público. In: TEIXEIRA, J. G. L. C.; GARCIA, M. V. C.; GUSMÃO, R. (orgs.). Patrimônio imaterial, performance cultural e (re)tradicionalização. Brasília: ICS-UNB, 2004. p. 31-36.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Daniela Eugênia Moura de Albuquerque, Danúbia Mendes Souza Menezes, Murilo Artur Araújo da Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.