Current forms of resistance to book censorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e90814

Keywords:

Censorship, Resistance, Kuwait, United States, Brazil

Abstract

Objective: This study reflects on recent movements for book censorship and on acts of resistance both at home and abroad with a view to raise awareness in the librarian community not only to acts of censorship but also to necessary action to confront and resist them.

Method: This is an exploratory study with a qualitative approach based on Michel Foucault's theoretical-methodological perspective. It focuses on statements found in reports on book and library-related censorship. The analyzed corpus consists of news articles from national and international media from the years 2020 through 2022.

Result: Our survey presents cases of censorship from Kuwait, the United States, and Brazil. We noticed censorship both prior to a book launch as well as the banning of books already available in libraries, particularly school and public libraries, as demanded by a segment of the local community. In view of the accounts we gathered and reflected on, we list ten forms of resistance to the current censorship of books and other bibliographic productions.

Conclusions: Despite constant attacks on freedom of expression and thought, such as on books one might wish to read, different acts of resistance and confrontation can be observed. Either by local communities that unite to protect libraries and the books therein, or by professionals and organizations linked to the librarian community that have been tireless in the fight for the preservation of rights. We highlight the importance of a free and independent press as a pillar of democracy as well as the need for unity and for a strengthening of the bonds between libraries, their communities, and the field of Library Science so that acts of censorship be denounced and fought against.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Paulo Borges da Silveira, Universidade Federal do Rio Grande

Doutor em Educação (UCS). Mestre em Memória Social e Patrimônio Cultural (UFPEL). Especialista em Gestão em Arquivos (UFSM) e em Educação e Sociedade (CBM). Bacharel em Biblioteconomia (FURG) e em Sociologia (UNINTER). Bibliotecário-documentalista da Universidade Federal do Rio Grande (FURG) e docente da Universidade de Caxias do Sul (UCS), coordenador do curso de Especialização em Práticas Educativas em Bibliotecas Escolares, membro do Núcleo Docente Estruturante e do Colegiado do curso de Biblioteconomia da instituição.

Pedro Ivo Silveira Andretta, Universidade Federal de Rondônia

Graduado em Biblioteconomia e Ciência da Informação (2010), Mestre em Linguística (2013) e Mestre em Ciência, Tecnologia e Sociedade (2015) pela Universidade Federal de São Carlos e Doutor em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo (2021). Atualmente realiza o estágio de pós doutorado no Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba e atua como professor adjunto do Departamento Acadêmico de Ciência da Informação da Universidade Federal de Rondônia, coordenando o Laboratório Aberto Contexto e Informação - UNIR/UNIRIO.

References

ASBURY, N. Fairfax schools will return 2 books to shelves after reviewing complaints over content. The Washington Post, Washington, 23 nov. 2021. Disponível em: https://www.washingtonpost.com/education/2021/11/23/fairfax-schools-gender-queer-lawn-boy/. Acesso em: 25 jul. 2022.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Library Bill of Rights. Chicago, 1939. Disponível em: https://www.ala.org/advocacy/intfreedom/librarybill. Acesso em: 22 jul. 2022.

AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION (ALA). Top 10 Most Challenged Books Lists. Chicago, 2021. Disponível em: https://www.ala.org/advocacy/bbooks/frequentlychallengedbooks/top10. Acesso em: 08 mar. 2023.

BRIQUET DE LEMOS, A. A. Qual a importância da censura nas bibliotecas brasileiras. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 10., 1979, Curitiba. Anais [...]. FEBAB: Curitiba, 1979. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2038. Acesso em 20 jul. 2022.

CASTRO, Edgardo. El vocabulario de Michel Foucault. Buenos Aires: Prometeo, 2004.

CAVALCANTI, M. M.; PAJEÚ, H. M.; BUFREM, L. S. Produção científica brasileira em ciência da informação acerca do tema censura: uma aproximação temática. Informação & Informação, Londrina, v. 27, n. 1, p. 301-319, 2022. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44825. Acesso em: 28 jun. 2022.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Editora UNESP, 1998.

CONSELHO FEDERAL DE BIBLIOTECONOMIA (CFB). Resolução CFB n. 2007 de 2018. Aprova o Código de Ética e Deontologia do Bibliotecário brasileiro, que fixa as normas orientadoras de conduta no exercício de suas atividades profissionais. Disponível em: http://repositorio.cfb.org.br/handle/123456789/1330. Acesso em: 21 jul. 2022.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA (Brasil). Resolução Nº 391 de 10/05/2021: Estabelece procedimentos e diretrizes a serem observados pelo Poder Judiciário para o reconhecimento do direito à remição de pena por meio de práticas sociais educativas em unidades de privação de liberdade. Diário da Justiça - Conselho Nacional de Justiça, Brasília, nº 120/2021, de 11 de maio de 2021, p. 2-5. Disponível em: https://atos.cnj.jus.br/atos/detalhar/3918 Acesso em: 01 ago. 2022.

DELFINI, E. Censura às bibliotecas ou um conto de fadas à brasileira. Biblioo, 22 nov. 2017. Disponível em: https://biblioo.info/um-conto-de-fadas/. Acesso em: 22 jul. 2022.

FLOOD, A. Kuwait relaxes book censorship laws after banning thousands of titles. The Guardian, Reino Unido, 25 aug. 2020. Disponível em: https://www.theguardian.com/books/2020/aug/25/kuwait-relaxes-book-censorship-laws-after-banning-thousands-of-titles. Acesso em: 26 jul. 2022.

FOLHA DE SÃO PAULO. Justiça proíbe Palmares de doar livros e Camargo cria 'acervo da vergonha'. São Paulo, 08 fev. 2022. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/01/justica-proibe-palmares-de-doar-livros-e-camargo-cria-acervo-da-vergonha.shtml. Acesso em: 19 jul. 2022.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2008.

FOUCAULT, M. Genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro, Edições Graal, 1999.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 16. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2001.

FREIRE, Q. G. Deputado quer que livros tenham classificação indicativa devido a erotismo. Diário o Rio, Rio de Janeiro, 24 fev. 2021. Disponível em: https://diariodorio.com/deputado-quer-que-livros-tenham-classificacao-indicativa-devido-a-erotismo/. Acesso em: 22 jul. 2022.

FUNDAÇÃO CULTURAL PALMARES. Retrato do acervo: três décadas de dominação marxista na Fundação Palmares. 11 jun. 2021. Disponível em: https://www.palmares.gov.br/wp-content/uploads/2021/06/cnirc-01-gab-10-06-21.pdf. Acesso em: 26 jul. 2022.

GENTILE, R.; SETO, G. Governo Doria censura lista de livros de projeto em presídios de São Paulo. Folha de São Paulo, São Paulo, 11 fev. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/02/governo-doria-censura-lista-de-livros-de-projeto-em-presidios-de-sao-paulo.shtml. Acesso em: 22 jul. 2022.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). IFLA Statement on Censorship. Haia: IFLA, 2019a. Disponível em: https://cdn.ifla.org/wp-content/uploads/files/assets/faife/statements/ifla_statement_on_censorship.pdf. Acesso em: 31 jul. 2022.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). ANNEX 2: Censorship in Practice. In: IFLA Statement on Censorship. Haia: IFLA, 2019b. Disponível em: https://cdn.ifla.org/wp-content/uploads/files/assets/faife/statements/ifla_statement_on_censorship_annex_1_sources.pdf. Acesso em: 31 jul. 2022.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS (IFLA). Statement on Libraries and Intellectual Freedom. 1999. Disponível em: https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/1424/1/ifla-statement-on-libraries-and-intellectual-freedom-en.pdf. Acesso em: 22 jul. 2022.

LIMA, A. K. A.; GALINDO, M. L. Tempos de censura: reflexões sobre o posicionamento crítico e político do bibliotecário. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/103057. Acesso em: 28 jun. 2022.

LOCKE, P. G. Deliverance from demons....Part 3. [S.l.], 2 fev. 2022. Facebook: Pastor Greg Locke. Disponível em: https://www.facebook.com/PastorLocke/videos/646473060002596. Acesso em: 23 fev. 2022.

MANGUEL, A. The Library at night. Yale: Yale University Press, 2006.

MAZZA, L. G. Apresentação de Luiz Geraldo Mazza no Painel Censura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 10.,1979, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: FEBAB, 1979. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2037. Acesso em: 20 jul. 2022.

MICHAEL, O. Nashville Public Library debuts limited edition 'I read banned books' library cards. News Channel 5, Tennessee, 04 maio 2022. Disponível em: https://www.newschannel5.com/news/nashville-public-library-debuts-limited-edition-i-read-banned-books-library-cards. Acesso em: 19 jul. 2022.

OLIVEIRA, A. N.; CASTRO, J. L. Entre a censura e a disseminação: uma análise crítica sobre a prática profissional bibliotecária fundada na emancipação de informação e dignidade humana. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas, Porto, n. 7, p. 31-50, 2017. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/2837. Acesso em: 28 jun. 2022.

OLIVEIRA, R. Censura de livros expõe “laboratório do conservadorismo” em Rondônia. El País, Madrid, 07 fev. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2020-02-08/censura-de-livros-expoe-laboratorio-do-conservadorismo-em-rondonia.html. Acesso em: 22 jul. 2022.

PANIAGO, M. L. F. S. Práticas discursivas de subjetivação em contexto escolar. 2005. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2022.

PAULA, C. Negacismo biblioteconômico? Biblioo, 15 jun., 2021. Disponível em: https://biblioo.info/negacionismo-biblioteconomico/. Acesso em: 22 jul. 2022.

PEREIRA, L. K. O index de Rondônia e o que nós, bibliotecárias(os), temos a ver com isso. Biblioo, 27 fev.2020. Disponível em: https://biblioo.info/o-index-de-rondonia-e-o-que-nos-bibliotecariasos-temos-a-ver-com-isso/. Acesso em: 22 jul. 2022.

REIMÃO, S. "Proíbo a publicação e circulação." - censura a livros na ditadura militar. Estudos Avançados, São Paulo, v. 28, n. 80, p. 75-90, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/79684. Acesso em 14 dez. 2022.

REIMAO, S. Repressão e resistência: censura a livros na ditadura militar. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 2019.

RENKL, M. In Tennessee, the ‘Maus’ Controversy Is the Least of Our Worries. The New York Times, Nova York, 07 fev. 2022. Disponível em: https://www.nytimes.com/2022/02/07/opinion/culture/maus-tennessee-book-bans.html. Acesso em: 28 jul. 2022.

RIO DE JANEIRO. Projeto de Lei nº 3690/2021. Determina que livros que tenham eixos temáticos sobre sexo, sexualidade, erotismo ou nudez, devem conter selo com classificação indicativa correspondente, na capa ou contracapa. Rio de Janeiro, 24 fev. 2021. Disponível em: http://www3.alerj.rj.gov.br/lotus_notes/default.asp?id=144&url=L3NjcHJvMTkyMy5uc2YvMThjMWRkNjhmTZiZTNlNzgzMjU2NmVjMDAxOGQ4MzMvZDU5MmNjYmVlYTI5ZDM5MDAzMjU4Njg1MDA1OTFlODU/T3BlbkRvY3VtZW50JlN0YXJ0PTEuMS4xLjE=. Acesso em 22 jul. 2022.

SEELAENDER, A C. L. Surgimento da idéia de liberdades essenciais relativas à informação - "areopagitica" de Milton. Revista da Faculdade de Direito - Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 86, 1991. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfdusp/article/view/67163. Acesso em: 16 nov. 2022.

SHARAF, M. Why I made a cemetery for hundreds of banned books in Kuwait. The art Newspaper, 29 nov. 2018. Disponível em: https://www.theartnewspaper.com/2018/11/29/why-i-made-a-cemetery-for-hundreds-of-banned-books-in-kuwait. Acesso em: 27 jul. 2022.

TANUS, G. F. S. C. Institucionalização da Biblioteconomia Progressista e Crítica. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 432–457, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/109063. Acesso em: 28 jun. 2022.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

VERGUEIRO, W. C. S. Censura e seleção de materiais em bibliotecas: o despreparo dos bibliotecários brasileiros. Ciência da Informação, Brasília, v. 16, n. 1, 1987. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/266. Acesso em: 28 jun. 2022.

WALLER, A.; REYNOLDS, K. The push to ban books in Texas schools spreads to public libraries. Texas Tribune, Texas, 20 dez. 2021. Disponível em: https://www.texastribune.org/2021/12/20/texas-library-books/. Acesso em: 22 jun. 2022.

YANG, M. This article is more than 5 months old Tennessee pastor leads burning of Harry Potter and Twilight novels. The Guardian, Reino Unido, 4 fev. 2022. Disponível em: https://www.theguardian.com/us-news/2022/feb/04/book-burning-harry-potter-twilight-us-pastor-tennessee. Acesso em: 23 jul. 2022.

Published

2023-05-05

How to Cite

BORGES DA SILVEIRA, João Paulo; SILVEIRA ANDRETTA, Pedro Ivo. Current forms of resistance to book censorship. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, n. Dossie Especial, p. 1–29, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e90814. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/90814. Acesso em: 20 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.