The use of the school library as an integral part of the active ethodologies in the teaching and learning process: national overview
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e94049Keywords:
Library, Library Active learning methodology, Teaching and learning, Informational competence, AutonomyAbstract
This study was based on the premise that it is possible to establish a dialogue between library, teaching and learning, considering that they are complementary parts.
Objetivo: The objective of this article was to map scientific works that demonstrated how Brazilian libraries were integrated into the use of active methodologies in the teaching and learning process.
Methods: The method used was bibliographical research with a qualitative approach, in the light of Content Analysis.
Results:The results demonstrated that combining the library with active learning methodologies contributes to integrated training, guided by the student's autonomy and protagonism in the construction of their knowledge and suggest that interconnecting the library with educational practice requires, above all, a dialogue between the library, teaching staff and pedagogical team.
Conclusions: It is expected to contribute to the construction of new meanings for the school library, which explore its full educational potential. It is concluded that the school library relates to the teaching and learning process in a tense way, but that there is a dialogue being built slowly, towards aligning its function with pedagogical proposals that aim for a more integrative training of the student.
Downloads
References
ARAÚJO, S. S. S. de. Cultura informacional e as representações sociais do ensino superior a distância: conceitos, práticas e repercussões. 1 ed. Curitiba: Appris, 2014.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. E-Book.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Revista Tec. Senac. Rio de Janeiro, vol. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ ago, 2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei 12.244 de 24 de Maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Diário Oficial da União, Brasília, 25 maio 2010, seção 1, p.3. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.httm. Acesso em: 6 jul 2022.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB; DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 6 jul. 2022.
CAMPELLO, B. S. A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
CAMPELLO, B. S. A escolarização da competência informacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. Nova Série: São Paulo, v. 2, n. 2, p. 63-77, dez. 2006.
CAMPELLO, B. S. A função educativa da biblioteca escolar no Brasil: perspectivas para seu aperfeiçoamento. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5, 2003, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2003.
CAMPELLO, B. S. Biblioteca escolar: conhecimentos que sustentam a prática. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
CAMPELLO, B. S. Perspectivas de letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf. Florianópolis, v. 15, n. 29, p.184-208, 2010.
CAMPELLO, B. S.; VIANNA, M. M.; CARVALHO, M. C.; ANDRADE, M. E. A.; CALDEIRA, P. T.; ABREU, V. L. F. G. Biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
CENTRO FEDERAL DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DE MINAS GERAIS. Resolução CD 069/08, de 2 de junho de 2008. Aprova o Estatuto do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais para encaminhamento ao Ministério da Educação. Belo Horizonte: Conselho Diretor, 2008. Disponível em: https://www.cefetmg.br/instituicao/estatuto-do-cefet-mg/. Acesso em: 14 out. 2022.
CÔGO, D. S. O lugar da biblioteca escolar no processo de ensino-aprendizagem: um estudo de caso. Seropédica, 2019.
DÍAZ, F. O processo de aprendizagem e seus transtornos. Salvador: EDUFBA, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURNIVAL, A. C. M.; MAIA, C. M. A atuação do bibliotecário no ensino de Competência Informacional com o uso de Metodologias Ativas de ensino aprendizagem: uma pesquisa bibliográfica. Rev. Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, vol. 16, p. 1-30, 2020.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IFLA/ UNESCO. Diretrizes da IFLA sobre os serviços da biblioteca pública. 2 ed. Inteiramente revista. Tradução de Célia Heitor. Lisboa: 2013. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/publications/series/147-pt.pdf. Acesso em: 11 out. 2022.
IFLA/ UNESCO. Manifesto IFLA/ UNESCO para biblioteca escolar. Tradução de Neusa Dias de Macedo. São Paulo: 1999. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 11 out. 2022.
MILANESI, L. O que é biblioteca. São Paulo: Brasiliense, 1983.
MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Um novo modelo de Educação Profissional e Tecnológica: concepção e diretrizes. Brasília: 2010.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. PROEX/ UEPG, vol. II, 2015, p. 15-33.
MOUTINHO, S. O. M. Práticas de leitura na cultura digital de alunos do ensino técnico integrado do IFPI – Campus Teresina Zona Sul. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.
PAIVA, M. A. M. de. Biblioteca escolar: o que é? Educação em Foco. Ano 19, n. 29, p. 87-106, set./ dez. 2016.
RODRIGUES, T. S. Biblioteca escolar como espaço de incentivo à leitura e ensino-aprendizagem: pesquisa participante sobre contação de histórias. Brasília, 2018.
SANTOS, I. R. dos. A biblioteca escolar e a atual pedagogia brasileira. Revista Biblioteconomia. Brasília, v.1, n. 2, jul./ dez. 1973.
TARGINO, M. G. A biblioteca do século XXI: novos paradigmas ou meras expectativas. Inf. e Soc., João Pessoa, v. 20, n.1, p. 39-48, jan./ abr., 2010.
WELICHAN, D. S. P. A biblioteca universitária como espaço de ensino e aprendizagem no ensino superior: relato de experiência da Semana do Livro e da Biblioteca em instituição particular de ensino superior. Bibl. Univ. Belo horizonte, vol. 4, n.1, p. 46-58, jan./jun., 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciana Rodrigues da Silva, Ana Cecília Estévão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.