OPAC as a pedagogical-cultural device in music training: identification and analysis in São Paulo State higher education institutions context
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e97955%20Keywords:
Online Public Access Catalog (OPAC), Infoeducation, Higher education in MusicAbstract
Objective: Given the importance of bibliographic catalogues for the mediation of information, this work aims to analyse São Paulo State university library OPACs from HEIs that offer degrees in Music.
Methods: Among the 28 São Paulo institutions consulted online, 10 did not have an OPAC. In this way, 18 catalogues were analysed, using an exploratory and qualitative methodology, and based on the concept of infoeducation, based on 12 categories adapted from the literature and listed a priori.
Results: it was possible to observe that the analysed OPACs prioritize the search, identification, and access to bibliographic records, operating in an emporium library model, that is, concerned with the dissemination of information. The search for documentary typologies is supported in 77.78% of the catalogues, but only 33.3% allow the retrieval of instrumental formations. Customized features are rarer, such as saving search history (44.44%), and customizing the search (11.11%). Integration with social media is used in 33.3% of catalogues, and resources similar to Web 2.0, in 66.7%.
Conclusions: more sophisticated elements of analysis could have been used, especially those referring to the Web resources themselves, but these would be outside the context of current OPACs, which have proven to be below current digital devices. It is believed that public access catalogues need to rethink their tools as a political act of forming the citizen identity of the users they serve, acting as a forum, in favour of music graduates' mediation and training.
Downloads
References
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 9235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de Ensino. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, n. 241, p. 2-9, 18 dez. 2017. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=18/12/2017&jornal=515&pagina=9&totalArquivos=208. Acesso em: 17 out. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Cadastro nacional de cursos e instituições de educação superior: cadastro e-MEC. 2023. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 25 abr. 2023.
CUNHA, Murilo Bastos. A biblioteca universitária na encruzilhada. DataGramaZero, v. 11, n. 6, p. 1-21, 2010. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/14869?mode=full. Acesso em: 17 out. 2023.
DIAS, Rafael Gonçalves; DIAS, Célia da Consolação. OPAC 2.0: análise das propriedades, serviços e recursos da Web 2.0 Informação & Sociedade: Estudos v. 28, n. 2, p. 21-36, maio/ago 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/38423. Acesso em: 17 out. 2023.
GADOTTI, Moacir. 2005 A questão da educação formal/não-formal. In: INSTITUT INTERNATIONAL DES DROITS DE L’ENFANT (IDE). Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? Sion(Suíça): [s. n.], 2005. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5633199/mod_resource/content/1/eudca%C3%A7%C3%A3o%20n%C3%A3o%20formal_formal_Gadotti.pdf. Acesso em: 04 out. 2023.
HERNANDEZ SAMPIERI, Roberto; FERNÁNDEZ COLLADO, Carlos; BAPTISTA LUCIO; María del Pilar. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre, RS: AMGH, 2013.
HÜBNER, Marcos L. F. A biblioteca universitária na formação acadêmica: história da Biblioteca Central da Universidade de Caxias do Sul e sua relação com a aprendizagem e o sucesso acadêmico. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2014. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/674. Acesso em: 04 out. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. OPAC. [S. l.]: 26 dez., 2017, 21h12min. In IBICT Wiki. Disponível em: http://wiki.ibict.br/index.php/OPAC. Acesso em: 04 out. 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS E ESTUDOS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Classificação. Publicado em 24/09/2020 às 17h47. Atualizado em 16/09/2021 às 18h06. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/cine-brasil/classificacao. Acesso em: 25 abr. 2023.
OLIVEIRA, Antonio Jose Barbosa de; CRANCHI, Daniela Carvalho. O papel da biblioteca universitária como espaço de afiliação estudantil e o bibliotecário como educador e agente inclusivo. Informação & Sociedade: Estudos, v. 27, n.2, p. 35-47, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2017v27n2.32654. Acesso em: 17 out. 2023.
PEREIRA, Aline Amarante. A biblioteca universitária contemporânea: um lugar de ensino-aprendizagem. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2022. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/items/c15e9ee8-b590-4bb2-866e-5c6665c55aeb. Acesso em: 25 set. 2023.
PERROTTI, Edmir. Infoeducação: um passo além científico-profissional. Informação@Profissões, v. 5, n. 2, p. 04-31, jul./dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n2p05. Acesso em: 17 out. 2023.
PERROTTI, Edmir; PIERUCCINI, Ivete. A mediação cultural como categoria autônoma. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 01-22, out. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19992. Acesso em: 17 out. 2023.
RIBEIRO, Mariana Ambrósio. Recursos da web 2.0 em sistemas de automação de bibliotecas: aplicabilidades pelo olhar das universidades do Plano Piloto de Brasília. Brasília, 2021. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2021. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/28606. Acesso em: 17 out. 2023.
RIOS HILARIO, Ana B.; FUSTER ANTÓN, María. Los catálogos de las bibliotecas de los conservatorios superiores de música: identificación, análisis y evaluación. Cuadernos de Documentación Multimedia. v. 28, n. 1, p. 73-100, 2017. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/reader/4a9348aae160e952447f95f8c4f9983a8e0b1354. Acesso em: 28 mar. 2023.
SANTOS NETO, João Arlindo; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. O conceito de mediação implícita da informação no discurso dos bibliotecários. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais[...] Belo Horizonte: UFMG, 2014. v. 1. p. 1242-1258. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/186195. Acesso em: 04 out. 2023.
SOUZA, Mariana Tolentino Marques de; SILVA, Márcio Bezerra da. Idealização de um sistema de automação de biblioteca 2.0: sugestões de recursos da web 2.0 que fomentem a participação dos usuários. In CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 29, [s. l.]. Anais[…] São Paulo: Febab, 2022, p. 1-12. Disponível em: https://anaiscbbd.emnuvens.com.br/cbbd2022/article/view/2572/2605. Acesso em: 04 out. 2023.
SUPPLEMENTS to Best Practices for Music Cataloging Using RDA and MARC21. Supplement 1: Guidelines for Describing and Encoding Attributes of Audio Recording Carriers, Version 1.8. 31 Dec. 2019. Supplements to Best Practices for Music Cataloging Using RDA and MARC21. Disponível em: https://cmc.wp.musiclibraryassoc.org/wp-content/uploads/sites/5/2020/02/Supp_RDA_Best_Practices1.pdf. Acesso em: 23 abr. 2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Tadeu Moraes Taffarello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.