Educational approaches, rural extension and family farm in Biguaçu, SC

Authors

  • Cíntia Uller-Gómez Fundação de Meio Ambiente, Florianópolis, SC
  • Reney Dorow Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Lilian de Pellegrini Elias Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Carolina Gartner Prefeitura Municipal de Biguaçú, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2013v10n1p287

Abstract

The article presents the adaptation effort, application and description of the "Research Focus" (FREIRE, 1975) associated with Pedagogical Moments (DELIZOICOV, 1991) as a basis for the development of rural extension programs - a combination hitherto used only in the area of science education. The study was conducted with rural communities in Biguaçu, on the coast of Santa Catarina, with the initial goal to understand the reasons for the low participation of the population in the activities proposed by extension agents as well as rural conflicts between families. We point out the "market" as a unifying theme, which synthesizes a set of "generative themes": a) permanent preservation areas and forest - including the clandestine production of charcoal hitherto ignored by the technical assistance agencies, b) the intensive pesticides on some crops, c) food security; d) technical assistance. We conclude that the failure to address issues of the population is a major cause of low participation and suggest a sample program to start work from the generator theme related to the forest. Based on discussions generated during the research and developments of the proposed topic in activities that include field experiments with forest and cassavas, dialogue with environmental agencies, legalization of activity charcoal and search for differentiated markets, we conclude that the approach is, of indeed, the potential for rural extension work and alerted to the need for in-service training and insertion of this type of content in the curriculum of agricultural sciences.

Author Biographies

Cíntia Uller-Gómez, Fundação de Meio Ambiente, Florianópolis, SC

Graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Agroecossistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Realizou estágio de pós-doutorado junto ao Grupo de Pesquisa-Extensão e Aprendizagem Participativas (PEAP) da Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina - EPAGRI (2009-2012). Atualmente é Analista Técnico em Gestão Ambiental da Fundação de Meio Ambiente - FATMA.

Reney Dorow, Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Santa Catarina, especialização em Agribusiness pela Fundação Getúlio Vargas, em Sistemas de Informação pela Universidade Federa de Santa Catarina e mestrado no Programa de Pós-Graduação em Agronegócios do Centro de Estudos e Pesquisas em Agronegócios - CEPAN da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS É pesquisador da Empresa de Pesquisa Agropecuária e Extensão Rural de Santa Catarina

Lilian de Pellegrini Elias, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Acadêmica de Economia (UFSC), Bolsista CNPq da Rede Sul Florestal no Epagri/Cepa.

Carolina Gartner, Prefeitura Municipal de Biguaçú, Florianópolis, SC

Graduação em Geografia (licenciatura/1996 e bacharelado/2012) pela Universidade do Estado de Santa Catarina e mestrado em Agroecossistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora no EJA - Educação de Jovens e Adultos (ensino regular) no município de Biguaçu. Já atuou em projetos de pesquisa científiica e de consultorias voltados para comunidades rurais nos estados de Santa Catarina e Rio Grande do Sul com enfoque na área da agricultura familiar, educação e conservação ambiental e pesquisa participativa.

Published

2013-06-19

Issue

Section

Articles