Speeches and trajectories of brazilian afro-descendents in higher education
Abstract
In the last decade, one has observed an increase in studies linking the debate over racial relations to specific questions, such as that of power relations, identity, culture, and so forth. This scenario, no matter how widespread, of researches and analyses is not repeated in the more specific field of the pedagogic relations evolved in the process of forming/instructing teachers. Some recent works have focused on this latter aspect, highlighting the histories and paths taken by these professionals who have already graduated from college. Two subjects, however, are lacking research: the first is that African-descendant students in this process of studying to become teacher are not taken in consideration in this context; the second is that the methodology of analysis of the oral interviews is incipient. In a quest to fill in this methodological gap, without excluding the problematic situation above mentioned, the authors built a theoretical model for interpreting the interviews. The goal was not only to work on a description, but to uncover the meaning of the text, by means of an analysis that required understanding how a phenomenon found itself in the context was it was.Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Gilberto Ferreira da Silva, Rejane Penna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).