“A princesa que tudo via”: cognitive and creative processes in the literacy
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2010v7n2p192Abstract
The article reflects theoretical foundations on the cognitive processes in literacy. 'A princesa que tudo via' is a metaphor, a tool that facilitates the understanding of the human cognition and the acquisition of literacy. It is a procedure that allows us to consider the narrative elements of the text in analogy to recent studies on human cognition and creativity. Such narratives configure themselves in guiding principles for the creation of strategies for literacy, in triggering and operating, within the same tune, the bio-cultural dimensions of human cognition. The principle of recursion allows thinking of both the autonomy and creativity of the subject activated by the culture, by its symbolic, imaginary and cultural dimensions, which pervade the experience of the human being, triggering in him, the subjective states that make the cognition possible. In a complex perspective, the principles abstracted from the tale allow to see the eco-self-dependent feature of the constitution of the subject of knowledge. The creativity emerges from the dynamic dependence-autonomy implicit in learning that must be considered by the teacher in the strategies for literacy teaching.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).