Intercultural philosophy and emerging paradigm: a new approach to the "reasons" of a different culture

Authors

  • Ana Marcia Kaliberda Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR
  • Cesar Rey Xavier Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR
  • Carlos Alberto Marçal Gonzaga Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2014v11n2p37

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1807-1384.2014v11n2p37

This research begins with the questioning of a certain paradigmatic crisis that, according to some authors, is not restricted to the scientific modus faciendi, but also reaches knowledge itself, considered under a broader perspective and applied to all our values and relationship among men, nature and society. It’s worth mentioning the crisis that is known as “dominant paradigm”, by which there is an urgent need for a new scientific practice and a new form of knowledge appropriation, one in which the common sense is rescued and receives proper value. This is the proposal of the so called “emerging paradigm” which we believe, paves the way for the heterodoxy of proposals, such as the Intercultural Philosophy, to find conducive soil in the construction of alternative ways, to embrace indigenous knowledge and cultures. Some epistemological aspects that make up the Intercultural Philosophy are described, in particular, its negative view on ethnocentrism. It is argued that this new form of making philosophy meets the requirements of an emerging paradigm; in that it does not favor this or that logos as the “absolute and universal reason”, but allows the expression of other forms of rationality that often clash the standards of what is considered “conventional”, as in the case of indigenous cultures. All these paradigmatic and intercultural principals find echo in the interpretation of some forms of rationality unique to the Rio D’Areia Indian Reserve, located in the municipality of Inácio Martins, Paraná, whose data was collected through participant observation.

 

Author Biographies

Ana Marcia Kaliberda, Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR

Mestranda em Desenvolvimento Comunitário pela Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR. Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2006). Professora da Associação Pais e Amigos dos Excepcionais - Irati. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em EDUCAÇÃO INDÍGENA, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, psicopedagogia, escola pública, prevenção e escola.

Cesar Rey Xavier, Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR

Doutor em Filosofia da Mente pela UFSCAR (2008)- Universidade Federal de São Carlos SP. Professor Adjunto na Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR. Livros publicados até o presente momento: "A Permuta dos Sábios" (2003), pela editora Annablume (selecionado entre os dez finalistas do Prêmio Jabuti de 2004); "A Psicologia e o Problema Mente-Corpo" (2012), pela editora Juruá

Carlos Alberto Marçal Gonzaga, Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, PR

Doutor em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do Paraná. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Revisor de periódico da Revista Capital Científico (UNICENTRO), Membro de comitê assessor do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e Membro de comitê assessor do Fundação Araucária - Apoio ao Desenvolv. Científico e Tecnológico do Paraná. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública. Atua nos seguintes temas:Gradiente de renda da terra, Planejamento regional, Área de Proteção Ambiental, Desenvolvimento sustentável, Economia ambiental. 

Published

2014-12-01

Issue

Section

Articles