Adolescence, modernity and culture of rights

Authors

  • Cristiana Carneiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Leila Maria Amaral Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
  • Rita Ippolito Consultora Independente Internacional

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2015v12n1p176

Abstract

This paper aims to present a historical discussion about the emergence of the concept of adolescence, the consequences and ramifications that such a perspective effects in creating a culture of rights. Born in the ideals of modernity, adolescence brings with it a certain conception of temporality related to the rise of individualism and the enhancement of human development as a career. It is only from a design trajectory needed to build the free and autonomous individual symbolized by the adult that becomes possible to reflect on the teenager as a subject of rights. Therefore, the emergence of adolescence as a category object of study and care also entails an entire comprehensive discussion of rights and duties culminating with the idea of being a teenager as a right.

 

Author Biographies

Cristiana Carneiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Professora Adjunta e coordenadora do Núcleo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa para a Infância e Adolescência Contemporâneas na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Leila Maria Amaral Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Professora Adjunta do Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, com atuação no Serviço de Psiquiatria da Infância e da Adolescência, docente do Curso de Especialização em Psiquiatria e Psicanálise com Crianças e Adolescentes; coordenadora do Programa Violência Doméstica e Psicanálise. 

Rita Ippolito, Consultora Independente Internacional

Pedagogia e Língua e Literatura Italiana pela Universitá Statale di Palermo, Itália. Especialista na área da Infância e Juventude, em Psicologia do Desenvolvimento Infantil. Trabalha desde 1985 com projetos de cooperação internacional para a promoção dos direitos humanos de crianças e adolescentes, projetos de desenvolvimento humano e social e de responsabilidade social. No Brasil atua desde 1992, trabalhando em projetos de desenvolvimento infanto-juvenil, e com atuação especifica na área dos direitos humanos de crianças e adolescentes e a educação.  Atua como consultora independente para o Ministério da Educação, a Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, a UNESCO, a Casa de Zabelé-PI, projeto da Ação Social Arquidiocesana, entre outros, com atuação em área de educação e inserção social, direitos humanos e responsabilidade social.

Published

2015-07-08

Issue

Section

Articles