Childhood, consumption and education: connections and dialogues

Authors

  • Marcelize Niviadonski Brites Albertini Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR
  • Soraya Correa Domingues Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2016v13n1p21

Abstract

The growing process of industrialization and commercialization has embroiled the consumerist logic in different social groups including even children, since the discovery of its potential consumer awakened commercial interests in various segments. From this context, this paper supported on a theoretical study in which bibliographic and documentary analysis would establish connections between the triad: childhood, consumption and education, by seeking to reflect and talk about this relationship in today's contemporary society. At first we intend to know the evolution of the concept of childhood over time, their cultural historical context, as well as to understand this concept today. Later we will present considerations about the dilemmas of contemporary childhood and observations about the influence of consumer culture, and further on we will seek opportunities in education paths for understanding and reflecting upon the analysis of consumerist logic. Perspectives brought to light by this study suggest that thinking and rethinking childhood in the consumer culture must become axis of the major themes in school’s education process, because education can provide mediation to foster an analytical and reflective look forward to the consumerist logic, stimulating, thus, significant changes in children's behavior as consumers.

 

Author Biographies

Marcelize Niviadonski Brites Albertini, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Mestranda em Educação do Departamento de Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná. Professora da Rede Municipal de Ensino de Curitiba, Curitiba, PR, Brasil

Soraya Correa Domingues, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. Professora no Departamento de Educação Física e Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brasil.

References

ARIÈS, Philipe. História social da família e da infância. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2006.

BARBOSA, Lívia. Sociedade de consumo. 2 ed. Rio de Janeiro: Zahar,2008.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para o consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRASIL. Lei n° 8.069 de 13 de Julho de 1990. Brasília, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm>. Acesso em: 18 jun, 2015.

BRASIL. Lei n°8.078 de 11 de Setembro de 1990. Brasília, 1990. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8078.htm>. Acesso em 10 Jun.2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC, 1997.

BUSQUETS. Maria D. Temas transversais em Educação. Bases para uma formação integral. São Paulo: Ática, 2003.

CAMPOS, Raquel D. Philippe Ariès: A paixão pela história. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 269 – 284, jan/jun. 2012. Disponível em:< http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/17542/9625>. Acesso em: 14 jul. 2015.

COELHO, Maria L. Consumo e espaços pedagógicos. São Paulo: Cortez, 1996.

DELGADO, Ana C; MULLER, Fernanda. Sociologia da Infância: pesquisa com crianças. Revista Educação e sociedade. Campinas, v. 26, n. 91, p. 351 - 360 maio/ago. 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/es/v26n91/a02v2691>. Acesso em: 15 jul. 2015.

FERREIRA, Aurélio B.H. Mini Aurélio século XXI. 5.ed. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 2001.

GARANHANI, Marynelma C; NADOLNY, Lorena de F. Cultura e escola & movimento e linguagem na educação de crianças pequenas. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 9, 2009. Curitiba. Anais do 9° Congresso Nacional de Educação- Educere. Curitiba: Champagnat, 2009.

JAPIASSÚ, H; MARCONDES, D. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

KRAMER, Sonia. Infância e educação infantil. 7. ed. São Paulo: Papirus, 2008.

KUHLMANN, Junior M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LINN, Susan. Crianças do consumo, a infância roubada: São Paulo: Instituto Alana, 2006.

NARODOWSKI, Mariano. Infância e poder: conformação da pedagogia moderna. Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2001.

OLIVEIRA, M.R.F. de; PASCHOAL, J.D. A infância e a sociedade do consumo: indústria cultural e imaginário infantil. Imagens da Educação, Maringá, v.5, n.1, p. 5-15, 2015. Disponível em: < http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/23531/pdf_22> Acesso em: 20 Jul. 2015.

PILLETI, Nelson. Psicologia educacional. 8. ed. São Paulo: Ática,1990.

ROUSSEAU, Jean- Jaques. Emílio ou da Educação. 3 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.

STEINBERG, R. S; KINCHELOE, J. L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

ZILBERMAN, Regina. A produção cultural para a infância. 4 ed. Porto Alegre: Mercado aberto, 1990.

Published

2016-04-01

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade