Humor or sexism? A crytical analysis of the advertising narratives in 'Porta dos Fundos' films
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2017v14n1p98Abstract
This article intends to analyze the narrative structure of three advertising films produced for massive brands by Porta dos Fundos channel, aimed to be broadcasted by YouTube. We present as goal the observation of the advertising production for entertainment and humor as a persuasive element, problematizing the use of sexist arguments within their narratives, which produce meaning and reinforce male chauvinist hegemonic values. To perform the analyses, we have considered the theoretical and methodological proposals by Bordwell and Thompson (2014). From the conclusions, which evidence the sexism disguised by humor as content presented by the narratives that compose the corpus of this research, emerges a questioning about the social function of advertising and negative consequences to the brands involved, which are originated from narratives that reinforce the gender inequality.
References
BORDWELL, D.; THOMPSON, K. A arte do cinema: uma introdução. Campinas: Editora UNICAMP, 2014.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
DONATON, Scott. Madison & Vine: Why the entertainment and advertising industries must converge to survive. New York: McGraw-Hill, 2004.
FERREIRA, Flávia. A história e evolução do merchandising na televisão brasileira. Belo Horizonte, 2006. Acesso em 05 de novembro de 2015
Disponível em: http://www.artigocientifico.com.br/uploads/artc_1166812850_91.doc
FIGUEIREDO, Celso. Porque Rimos: Um Estudo Sobre o Funcionamento do Humor na Sociedade. Comunicação e Sociedade, Vol. 33, N. 57, 2012. p. 171-198.
LIPOVETSKY, G. A era do vazio: Ensaios sobre o Individualismo Contemporâneo. Lisboa: Antropos, 1989.
LOPES, C. B. Trabalho Feminino em Contexto Angolano: um possível caminho na construção de autonomia. 2010. 167f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
RODRIGUES, André. A graça de um herege. Rolling Stone, São Paulo, 2011. Disponível em: . Acesso em 03 novembro de 2015.
WILLIAMS, Raymond. Problems in Materialism and Culture: Selected Essays. London: Verso Editionsand NLB, 1980.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: Uma Introdução Teórica e Conceitual. In: SILVA, TOMAZ (Org.). Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, Editora Vozes, 2007. p.07-72.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).