Humor or sexism? A crytical analysis of the advertising narratives in 'Porta dos Fundos' films

Authors

  • Renata Barreto Malta Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE
  • Álvaro de Lima Silva Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE
  • Luan Filipe Ferreira Costa Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE
  • Yuri Nascimento Costa Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2017v14n1p98

Abstract

This article intends to analyze the narrative structure of three advertising films produced for massive brands by Porta dos Fundos channel, aimed to be broadcasted by YouTube. We present as goal the observation of the advertising production for entertainment and humor as a persuasive element, problematizing the use of sexist arguments within their narratives, which produce meaning and reinforce male chauvinist hegemonic values. To perform the analyses, we have considered the theoretical and methodological proposals by Bordwell and Thompson (2014). From the conclusions, which evidence the sexism disguised by humor as content presented by the narratives that compose the corpus of this research, emerges a questioning about the social function of advertising and negative consequences to the brands involved, which are originated from narratives that reinforce the gender inequality.

 

Author Biographies

Renata Barreto Malta, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Doutora em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo com Doutorado Sanduíche na Carleton University, Ottawa, Canadá. Professora do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE, Brasil 

Álvaro de Lima Silva, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Aluno do Curso de Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda da Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Luan Filipe Ferreira Costa, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Aluno do Curso de Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda da Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Yuri Nascimento Costa, Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

Graduação em Direito pela Universidade Tiradentes. Aluno do Curso de Comunicação Social com Habilitação em Publicidade e Propaganda da Universidade Federal de Sergipe, Aracaju, SE

References

BORDWELL, D.; THOMPSON, K. A arte do cinema: uma introdução. Campinas: Editora UNICAMP, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

DONATON, Scott. Madison & Vine: Why the entertainment and advertising industries must converge to survive. New York: McGraw-Hill, 2004.

FERREIRA, Flávia. A história e evolução do merchandising na televisão brasileira. Belo Horizonte, 2006. Acesso em 05 de novembro de 2015

Disponível em: http://www.artigocientifico.com.br/uploads/artc_1166812850_91.doc

FIGUEIREDO, Celso. Porque Rimos: Um Estudo Sobre o Funcionamento do Humor na Sociedade. Comunicação e Sociedade, Vol. 33, N. 57, 2012. p. 171-198.

LIPOVETSKY, G. A era do vazio: Ensaios sobre o Individualismo Contemporâneo. Lisboa: Antropos, 1989.

LOPES, C. B. Trabalho Feminino em Contexto Angolano: um possível caminho na construção de autonomia. 2010. 167f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

RODRIGUES, André. A graça de um herege. Rolling Stone, São Paulo, 2011. Disponível em: . Acesso em 03 novembro de 2015.

WILLIAMS, Raymond. Problems in Materialism and Culture: Selected Essays. London: Verso Editionsand NLB, 1980.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: Uma Introdução Teórica e Conceitual. In: SILVA, TOMAZ (Org.). Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, Editora Vozes, 2007. p.07-72.

Published

2017-01-08

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade