Articulations between self-care and ecosophy: the teachers’ training issue

Authors

  • Isabel Gomes Ayres Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, RS http://orcid.org/0000-0002-2676-3618
  • Roselaine Machado Albernaz Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2018v15n1p17

Abstract

In this article, we covered Michel Foucault and Félix Guattari papers in order to try to articulate the “self-care” (Foucault) and "Ecosophy" (Guattari) philosophical concepts and then, to discuss how these concepts can build up a thought on the teachers’ training, as well as, suggesting a training itself which is called “Ecosophic". Between 1981 and 1982, Foucault spoke about the urgency of rebuilding a “self” ethic as a possible confrontation against dissymmetric power relationships. Later, in 1989, Guattari, also referenced this urgency against a multifaceted crisis that deteriorated in the physical environment, social relations and subjectivities of the entire planet. Foucault and Guattari have developed these criticisms for about three decades and we believe their writings may contribute to place the current spotlight.

Author Biographies

Isabel Gomes Ayres, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, RS

Mestranda em Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Campus Pelotas, RS, Brasil

Roselaine Machado Albernaz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, RS

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, RS, Brasil

References

ALBERNAZ, R. M. Formação ecosófica: a cartografia de um professor de matemática. 2011. 217f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental) – Universidade Federal de Rio Grande (FURG). Rio Grande, 2011.

DELEUZE, G. Conversações. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Plâtos: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. São Paulo: Rditora 34 Ltda., 1995.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do subleito: curso do Collège de France (1981-1982). 3 ed. São Paulo: Editora MF Martins Fontes, 2010a.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade política. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010b.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 3 ed. São Paulo: Paz & Terra, 2015.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. São Paulo: Paz e terra, 2014.

GROS, F. Situação do curso. In: FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito: curso do Collège de France (1981-1982). 3 ed. São Paulo: Editora MF Martins Fontes, 2010.

GUATTARI, F. ¿Que és la Ecosofia? Textos presentados y agenciados por Stéphane Nadaud. Buenos Aires: Cactus: 2015.

GUATTARI, F. As três ecologias. 21 ed. Campinas: Papirus, 2012a.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2012b.

GUATTARI, F. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. 3 ed. Editora Brasiliense: Sã Paulo, 1985.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. 12 ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

KASPER, K. M. Eco-lógica: Efigênia entre arte e vida. Ciência e Educação: Bauru. n.2, p. 331-344, 2014.

PEREIRA, M. V. Estética da professoralidade: estudo crítico da formação de professores. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.]

QUERRIEN, A. Esquizoanálisis, capitalismo y libertad. La larga marcha de los desafiliados. In: GUATTARI, F. Plan sobre el planeta: capitalismo mundial integrado y revoluciones moleculares. Madri: Traficantes de sueños, 2004.

SOARES, L. B.; MIRANDA, L. L. Produzir subjetividades: o que significa? Estudos e pesquisas em Psicologia: Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 1-13, 2015.

TRENTO, F. B. Sobre a urgência do pensamento de Michel Foucault. Galáxia: São Paulo, n. 30, p. 185-190, dez 2015.

Published

2018-02-02

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade