Genesis, démarche and development of the normative approach in epistemology
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2019v16n2p111Abstract
The main purpose of this article is to show the trajectory of the normative approach and its different thematic variations regarding the most different attacks that it has suffered throughout the history of philosophy. Thus, it is sought to treat the philosophical-epistemological itinerary about the normative or prescriptive approach of knowledge from its bases. The methodology used is based on the dialectical method, emphasizing within the normative approach itself the different conceptions of normativity and their theoretical contrapositions. The methodological trail focus on the bibliographical review of Plato, Descartes, Kant, Russell, Quine and Laudan, covering the critical analyzes concerning normative epistemological aspects throughout the history of knowledge, fundamentally of scientific knowledge.
References
BOGHOSSIAN, P. (2006). Fear of knowledge: against relativism and construtivismo. Oxford University Press, 2006.
KANT, I. (1781). Crítica da razão pura. Trad. Manuela Pinto dos Santos. Lisboa: Edição da Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
LAUDAN, L. (1996). Beyond positivism and relativism. Theory, method and evidence. Oxford: Westview Press, 1996.
PLATÂO. Teetetos – sobre o conhecimento, gênero comprobatório. Trad. de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora da Universidade Federal do Pará, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).