Appropriation practices of physical education teachers in continued formations: Treading the production of meanings

Authors

  • Igor Câmara Luiz Prefeitura Municipal de Serra.
  • Silvana Ventorim Universidade Federal Do Espírito Santo
  • André da Silva Mello Universidade Federal Do Espírito Santo
  • Amarílio Ferreira Neto Universidade Federal Do Espírito Santo
  • Wagner Santos Universidade Federal Do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p70

Abstract

Examines how 14 physical education teachers of Vitória / ES appropriate the continued formation by giving them other senses. It is characterized as a narrative research type. Uses interviews, focal groups and questionnaire as research instruments produced through continued formation. The analyzes indicate that the assigned senses are influenced: by the power relations produced in these contexts; by the collective interests which relate to a professional identity; by the interests of an identity of physical education teachers, when they claim the specific demands of discipline and training perspective that takes into consideration the specificity of the area.

Author Biographies

Igor Câmara Luiz, Prefeitura Municipal de Serra.

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Rede Municipal de Ensino de Serra-ES. Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Silvana Ventorim, Universidade Federal Do Espírito Santo

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Centro Pedagógico e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

André da Silva Mello, Universidade Federal Do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Gama Filho. Professor Adjunto do Departamento de Ginástica e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Amarílio Ferreira Neto, Universidade Federal Do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba. Professor Adjunto do Departamento de Desporto e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Wagner Santos, Universidade Federal Do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor Adjunto do Departamento de Ginástica e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Pesquisador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA).

Published

2014-11-13

How to Cite

Luiz, I. C., Ventorim, S., Mello, A. da S., Ferreira Neto, A., & Santos, W. (2014). Appropriation practices of physical education teachers in continued formations: Treading the production of meanings. Motrivivência, 26(43), 70–88. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p70